Kómában az autópiac

Tovább zuhant a magyar újautó-piac a várt lassú növekedés helyett. A vásárlókat a hitelezés feltételeit szigorító szabályok elriasztják, százával zárnak be a szalonok és használtautó-kereskedések. Az autók átlagéletkora három év alatt fél évvel emelkedett.

2010. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a múlt év végén a kereskedők és a finanszírozók azt várták, hogy megáll az autópiac zuhanása, tavasszal folytatódott a mélyrepülés. Márciusban mindössze 4384 személygépkocsit értékesítettek a hazai márkakereskedésekben – tette közzé a DataHouse, amelynek kimutatása szerint az eladások száma 53 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly márciusban. Az év első három hónapjában alig valamivel több mint tízezer autó kelt el, ez 55 százalékos visszaesésnek felel meg az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ha nem változik az eladások dinamikája, akkor csak 40-45 ezer autó eladása várható egész évre. Ez alig negyede a „békeidőben” forgalmazott 160 ezer autónak, és ötöde a 2003-as 200 ezernél is magasabb adatnál.
A magyar piac lassulását a válság keresletszűkítő hatása mellett a hazai szabályozás szigorodása is fokozta. Emelkedett az áfa, a környező országokhoz képest magas a regisztrációs adó, és a finanszírozás megengedő jellege helyett szigorú szabályozás lépett életbe. Mindezek következtében a kereskedések mintegy tízezernyi alkalmazottat bocsátottak el, 250 szalon zárt be, és még a használtautó-telepek is megérezték a hullámvölgyet: bár csak 20-30 százalékkal esett vissza a forgalmuk, közülük 150-re lakat került.
A piac immár másfél éves vergődése meglátszik a hazai autóállomány átlagéletkorán is. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint míg 2007-ben 10,3 éves volt a járművek átlagéletkora, a múlt év végén már megközelítette a 10,9-et.
A magyar kormány, amely nem kívánta a környező országokban bevezetett roncsprémiummal élénkíteni a keresletet, újabb és újabb megszigorítócsomaggal lepi meg a piac szereplőit. A legújabb intézkedés előírja, hogy a hitelközvetítők díját júniustól két részre kell osztani: a szerzési jutalék a szerződés létrejöttéért jár, míg a fenntartási jutalék a megállapodás egy meghatározott időpontig történő fennállásáért. Ennek következtében a hitelközvetítők abban lesznek érdekeltek, hogy olyan vásárlónak intézzenek kölcsönt, aki két éven túl is képes fizetni a részleteket.

Európában dübörög a piac. Tíz százalékkal több autót vásároltak az EU országaiban márciusban az egy évvel korábbihoz képest – jelentette az Európai Autógyártók Szövetsége. A múlt hónapban 25 tagországban 1 637 478 gépkocsit adtak el. Az adatok nem tartalmazzák a ciprusi és máltai adatokat. Németországban – ahol már befejeződött a vásárlásösztönzési program – 26,6 százalékkal csökkent az eladott autók száma, így összesen 242 707 személyautó talált gazdára márciusban. Olaszországban a gépkocsi regisztrációk száma 19,6, míg Franciaországban 17,9 százalékkal emelkedett. Spanyolországban a márciusi növekedés elérte a 63,1 százalékot. Ami a márkák versenyét illeti, a francia gyártmányú kocsik iránt erősen nőtt a kereslet. A Renault márciusban 33,3 százalékkal növelte forgalmát, míg a PSA (Peugeot és Citroën) 20,2 százalékkal. Európa vezető gyára, a Volkswagen (VW, Audi, Seat és Skoda) 8,5 százalékkal tört előre. A Ford 19,3, míg a Fiat-csoport 2,9 százalékkal növelte értékesítését. (L. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.