Marketinges célcsoportok a brit választók

Kormányzásra készülő nagy politikai párt keres középkategóriás autót vezető, gyakran internetező, ikerházban élő, sikeres középosztálybeli fiatal családapákat – akár így is hangozhatna Nagy-Britanniában a május 6-i parlamenti választásokra készülő Konzervatív Párt vagy Munkáspárt bizonytalan szavazókat megcélzó hirdetése. A nagy pártok a marketingszakmában a potenciális fogyasztók meghatározására alkalmazott célcsoportokkal próbálják azonosítani azokat a bizonytalan szavazókat, akik meggyőzése nélkül a választási siker is elképzelhetetlen. Idén az „autópálya-férfiakra” és a „Holby City-nőkre” fenik a fogukat a politikusok.

2010. 05. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy népszerű brit vígjátéksorozatban a brit szociális miniszter egyik reggel arra ébred, hogy a sajtó megkérdőjelezi alkalmasságát és szakértelmét: az egyik mérvadó napilap azzal vádolja Hugh Abbottot, hogy egyáltalán nincs tisztában a társadalomban zajló folyamatokkal. Igaz, ami igaz, Hugh Abbott nem ismeri a legnézettebb szappanopera, az Eastenders szereplőit, fogalma sincs arról, mennyibe kerül egy doboz tej, és nem tudja, mi a „chav” (az angol kifejezéssel az észak-angliai, munkásosztályból származó, csuklyát viselő agreszszív tinédzsereket szokás illetni – a szerk.). A miniszter ellentámadásba lendül, be akarja bizonyítani, hogy ő nem őskövület, ahogyan a sajtó állítja, ezért arra utasítja munkatársait, dolgozzanak ki egy „dögös”, fiatalos kulturális programot. Miután tanácsadói két különböző ötlettel állnak elő, úgy döntenek, a marketing eszközéhez nyúlnak és egy úgynevezett fókuszcsoport keretében kikérik az „átlagemberek” véleményét. A résztvevők diskurzusa során a minisztérium munkatársai felfigyelnek egy Mary nevezetű nőre, aki meglátásuk szerint beleillik a tipikus középosztálybeli, gyermekét egyedül nevelő nő kategóriájába. Mivel Mary kifejezetten szimpatizál a szociális tárca egyik felvázolt programjával, Hugh Abbott úgy dönt, nincs szükség további fókuszcsoportokra, s a közvélemény-kutatási mintát leszűkítik egy főre, mondván: Mary tulajdonképpen egymaga képviseli a középosztályt, földrajzi elhelyezkedésre, korra vagy nemre való tekintet nélkül. A sajtó azonban kitudakolja, hogy a kulturális programot egyetlen ember véleményére alapozva hirdette meg a minisztérium, ráadásul Mary színésznő, akit azért alkalmazott a fókuszcsoportot szervező közvélemény-kutató vállalat, hogy a gyermekét egyedül nevelő középosztálybeli nő megüresedett helyét pótolja. „Hogy működik ez? Mint valami kívánságműsor? Küldjetek nekem három liberálist, két függetlenül gondolkodót és egy rasszistát?” – reagál felháborodva a miniszter egyik tanácsadója a közvélemény-kutatók gyakorlatát bírálva.
Noha a brit politikai pártok feltehetőleg nem engedhetik meg maguknak, hogy hasonló hibákat kövessenek el, a marketingszakma előretörésével az utóbbi évtizedekben nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy hatékonyabban azonosítsák azokat a szavazókat, akik a választásokon a mérleg nyelvének bizonyulhatnak. A Munkáspárt 1997-es fölényes választási sikerét többek között a „Mondeo-férfiaknak”, más néven „Essex-férfiaknak” tulajdonítják elemzők. Az 1990-es évek elejéről származó kifejezéssel azokat a szavazókat illették, akik londoni munkásosztálybeli családokból származtak, de a második világháború pusztításai után a délkelet-angliai Essex megyébe költöztek új építésű társasházakba. A nehézipar hanyatlása miatt kétkezi munkák helyett irodai állásokban helyezkedtek el, esetleg saját vállalkozásokat indítottak, meggazdagodtak, luxustermékeket vásároltak (innen a „Mondeo-férfi” kifejezés), s szimpatizáltak az 1980-as évek gazdaságpolitikájával, a többek között adót csökkentő thatcherizmussal. A Tony Blair vezetése alatt fiatalosabb lendületet kapott Munkáspárt ezeket a szavazókat célozta meg 1997-ben, illetve azokat a politika iránt nem, a minőségi fogyasztási cikkek iránt annál inkább érdeklődő, közép-angliai értelmiségi nőket, akiket a marketingesek a „Worcester-nők” kifejezéssel illettek. Utóbbi célcsoport tagjairól úgy tartották a pártok tanácsadói, hogy bizonytalan szavazók lévén médiakampányokkal lehet hatni rájuk. A Munkáspárt az öt évvel ezelőtti választásokon a „Bacardi Breezer-nőkkel”, a 25 éven aluli fiatal, partikra járó, bizonytalan szavazókkal is kacérkodott.
A társadalmi változásokkal és a politikába vetett bizalom csökkenésével tisztában lévő pártok azonban 2010-re két új kategóriát alkottak. A konzervatívok nagy idei felfedezettje az „autópálya-férfi”, aki 1997-ben még a Munkáspártra szavazott, de szorosan egyik párthoz sem kötődik. A szóban forgó szavazó a szakértők szerint a harmincas éveiben jár, családos ember, minden bizonnyal ikerházban lakik, de nagyobb lakásba szeretne költözni, középkategóriás autót vezet, szeret internetezni, a világhálón intézi a bevásárlást, családjával külföldre jár nyaralni, konditeremben edz. További ismertetőjele, hogy a Londont az észak-angliai Leedszel összekötő M1 autópálya, illetve a több nagyvárost – így Birminghamet, Manchestert vagy Wolverhamptont – észak-dél irányban összekötő M6 autópálya mentén lakik. Elemzők szerint ezek azok a körzetek, amelyeket a toryknak meg kell nyerniük, hogy kormányra kerülhessenek. A David Cameron vezette Konzervatív Párt a „Holby City-nők” szavazataira is számít. A csoport a Nagy-Britanniában rendkívül népszerű kórházi tévésorozatról, a Holby Cityről kapta nevét. A csoport tagjai olyan 30-as, 40-es éveikben járó nők, akiknek többsége állami alkalmazott, elsősorban kórházakban, rendelőintézetekben dolgoznak. Szintén bizonytalan szavazókról van szó, akiknek fontos az oktatás, az egészségügy és a gyermekek helyzete. A „Holby City-nő” határozott egyén, aki családja pénzügyeit is kézben tartja, s – a konzervatívok szerint – mostanában nem szimpatizál Gordon Brown munkáspárti miniszterelnökkel, aki a sajtó híresztelései szerint agresszíven viselkedik közvetlen munkatársaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.