Versenykorlátozó tartozás a MÁV-nál

Alig több mint fél év alatt 500 millió forint adósságot halmozott fel az Eurocom magánvasút-társaság a MÁV Pályavasúttal szemben. Az állami cég bejelentette, megegyezett a fizetési feltételekről az adóssal, ám a versenytársak szerint megeshet, hogy csökkenés helyett tovább nő majd az Eurocom tartozása.

2010. 05. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mégis megépülhet Bécsig a széles nyomtávú vasút. Nagyon rosszul jár a magyar logisztikai szakma, ha Magyarországot elkerülve épül meg az orosz szabvány szerinti széles nyomtávú vasút, amiről az orosz, az ukrán, a szlovák és az osztrák vasutak vezetői tanácskoztak Pozsonyban, amikor Dmitrij Medvegyev orosz elnök – útban Prágába – Pozsonyban megállt. A Népszabadságban Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke arra figyelmeztetett, hogy ha elkészül ez a szakasz, akkor vélhetően a teljes orosz áruforgalom elkerüli Magyarországot. Az elnök szerint alig fejeződik majd be a záhonyi terminál fejlesztése, máris feleslegessé válik. Gustav Poschalko, az osztrák vasúttársaságnál, az ÖBB-nél a széles nyomtávú vasútért felelős vezető, korábban a Format osztrák hetilapban nyilatkozva azt mondta, Ausztriának fontos az orosz széles nyomtávú vasútvonal meghosszabbítása. Szerinte Ausztria hátrányos helyzetben van azokkal az országokkal szemben, amelyek közvetlen tengeri hozzáféréssel rendelkeznek. Ha Bécsben közvetlen kapcsolatra tesz szert a vállalat egy ilyen növekvő, erősödő piaccal, mint Oroszország és a Kelet, az Poschalko meglátása szerint csakis előnyökkel szolgálhat az osztrák gazdaság számára.


Fizetési megállapodás jött létre a MÁV Zrt. és Eurocom Zrt. között a tehervasúti magánszolgáltató sajtóhírek szerint mintegy 500 millió forintos díjhátralékának törlesztéséről – közölte lapunk kérdésére a vasúttársaság kommunikációs osztálya. Az Eurocom megkezdte a MÁV-val szemben fennálló tartozásai rendezését. Emellett a pályavasúti szolgáltatásokért a vasúttársaságokra vonatkozó általános szerződések szerint folyamatosan és előre fizet. A fizetési megállapodásban foglaltakat a MÁV Zrt. igazgatósága is áttekintette, s egyetértett a megtett intézkedésekkel – áll az állásfoglalásban. Az Eurocom piaci versenytársai azonban mindvégig kritikus szemmel nézték, hogy az államvasút egyik kliense félmilliárdos tartozást halmoz fel, míg másoknak erre nem volt módjuk.
*
A MÁV állította, hogy az év elején azonnali tartozásrendezésre szólította fel az Eurocom Zrt.-t, és kilátásba helyezte a cég szolgáltatásokból történő kizárását. Csak az a kérdés, nem volt-e túlságosan késő ekkor, illetve hogy jó döntést hozott-e a MÁV, amikor utóbb megegyezett a félmilliárdos tartozást felhalmozó céggel. A versenytársak szerint ugyanis az Eurocom piaci helyzete nem javult tavalyhoz képest, és semmi sem támasztja alá, hogy meg tudja fizetni a tavaly háromnegyed év alatt összeszedett hátralékát.
A MÁV utólag azt bizonygatja, hogy az Eurocom 2008 óta a többi vasúttársasághoz hasonló feltételekkel veszi igénybe az állami társaság pályahálózati szolgáltatásait. Az Eurocom 2009-ben mintegy egymilliárd forint értékben rendelt szolgáltatásokat a MÁV Zrt.-től. Kezdetben a cég folyamatosan fizetett, 2009 végére azonban a társaság lejárt számlatartozásai megnövekedtek. A részrehajló rendezéskezelés vádjára válaszul a MÁV leszögezte, hogy szigorúan szabályozza az igénybe vett szolgáltatások számlakibocsátásának és a fizetési határidő betartásának rendjét, ezért a vasúttársaság azonnal hathatós intézkedéseket tett annak érdekében, hogy a versenytársak között megőrizze az egyenlő szerződéses feltételeket.
A probléma lényege, hogy a gazdasági válság miatt jelentősen csökkent a szállítandó áru menynyisége, ami árversenyt okozott. Piaci hírek szerint megesett, hogy az Eurocom is önköltség alatti áron vállalt munkákat. Sejthető volt, hogy nem minden vasúttársaság élheti túl a válságot, csupán az volt a kérdés, ki, mikor és főleg mekkora tartozás mellett jut el a csődbe – írta a Magyar Közlekedés. A vasúttársaságok bevételeik csaknem harmadát fizetik ki pályahasználati díjként, érthető, hogy a bajba került szolgáltatók először ezzel kerülnek hátralékba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.