Felenged a megfagyott autópiac?

Új helyett használtat vesznek a magyarok, ha mindenképp autóra van szükségük – legalábbis ezt mutatják az értékesítési adatok és a kereskedői tapasztalatok. A vásárlók túlnyomórészt készpénzzel fizetnek, és időnként nagyobb a bizalmuk a vidéken futott autók iránt.

2010. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanácsok az új kormánynak. Az új és használt gépjárművek importjával, forgalmazásával és javításával foglalkozó cégek érdekképviseletei sorra hozzák nyilvánosságra javaslataikat, amelyekkel az új kormány élénkíteni tudná az autópiacot. Szinte valamennyi szervezet megfogalmazta, hogy ha már korábban elmaradt, a kabinet most vezessen be roncsautó-prémium programot. Egyes képviseletek azt is szeretnék, ha átgondolnák a regisztrációs adó értékhatárait, és szigorúbban ellenőriznék a gépjárműalkatrészek származását. A javaslatok szerint fehérítené a piacot, ha egyes szolgáltatások áfakulcsát öt százalékra csökkentenék. A visszaélések ellen hatna továbbá, ha igazolást kérnének az áfa befizetéséről külföldi új autó forgalomba helyezése esetén.


Vidéken nem kel olyan könynyen lába az autónak, gondosabbak a tulajdonosok, lelkiismeretesebbek a szerelők. Az autók előélete is könnyebben követhető, sokan emlékeznek, ki milyen autóval járt az elmúlt években – indokolják lapunknak autókereskedők azt, hogy sok esetben miért kapósabbak a vidéken futott járművek. Ha ehhez hozzátesszük, hogy számos kis- és nagyvárosban jobb az útburkolat állapota, mint a fővárosban, akkor nem csoda, ha valóban keresettebbek a vidéki használt autók. Vidéki autókereskedők sokszor meglepődve tapasztalják, hogy internetes hirdetéseikre Budapestről is érkeznek érdeklődők. Az egyik Szolnok megyei kereskedés például arról számolt be, hogy autóinak hatvan százalékát budapesti vevők vitték el.
A tavasz az élénkülés ideje a gépjárműpiacon, ehhez hazánkban most még egy jelentős változás adódik: a parlamenti választások után új kormány alakul. Számos kereskedő és érdekképviselet nevezte ezt fontos tényezőnek, a tapasztalatok szerint ugyanis a vásárlók egy része ezért várt a vásárlással.
Az újautó-piacról a kevés jövedelemmel rendelkező magánvevők tavaly nyáron gyakorlatilag eltűntek, csupán a cégek flottavásárlásai maradtak meg. Ezen a területen azonban már biztató jelek tapasztalhatók: a JATO Dynamics legfrissebb adatai szerint május első két hetében több kishaszonjármű kelt el, mint egy évvel korábban, a személygépkocsik forgalomba helyezésének száma pedig „csupán” negyedével marad el a bázistól. Ez utóbbi adat azonban nem jelent bővülő forgalmat, mindössze a tavalyi bázisból fut ki lassan az akkori készletkisöprő akciók hatása.
A gazdasági válság egyik legnagyobb kárvallottja az autóipar és -kereskedelem volt. Tavaly mintegy hatvan százalékkal esett vissza az új autók értékesítése Magyarországon. Az idén sem várhatók jobb eredmények: optimista előrejelzések szerint is leghamarabb 2013-ra érhetik el az autóeladások a válság előtti szintet, vagyis az évi csaknem 120 ezer értékesített gépjárművet. Ezzel egyidejűleg a hitelfeltételek szigorodása a használt autók irányába mozdította el a keresletet. A gépjármű-értékesítés jelenlegi alacsony szintje miatt könnyen előfordulhat, hogy két-három év múlva nagyobb lesz a kereslet a használt autók iránt, mint amit a piac ki tud szolgálni. Ez várhatóan felfelé mozdítja majd a használt autók árát. A kereslet újraéledésének már ma is tapasztalhatók a jelei, hiszen a fiatal, kevés kilométert futott használt gépkocsik hamar gazdára lelnek. A használtpiaci árakat ugyanakkor lefelé nyomják a bedőlt hitelek miatt visszavett kocsik árai. A Magyar Lízingszövetség adatai azt mutatják, hogy évente nagyjából 27 ezer kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez, mert az ügyfelek nem törlesztették a részleteket.
A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének előrejelzése szerint az idén 11 százalékkal nőhet a használt autók forgalma a tavalyihoz képest, amikor 400 ezer jármű cserélt gazdát. A finanszírozási piac azonban nem követi ezt a bővülést: míg a kereskedők a tavalyi második fél évében az autók nagyjából 20 százalékát adták el valamilyen hitelkonstrukcióban, ma már tízből csak egy a hiteles jármű. A használtpiac visszatért a valamikori „fogd és vidd” üzemmódba. A kereskedők szerint egy-, legfeljebb kétmillió forintig tart a kereslet, s a vevők a rendezett előéletű járművekre tartanak igényt. A tízmillió forintnál drágább masinák iránti kereslet emellett továbbra is él, hiszen a luxuskategóriát kereső vevők szép számmal látogatják a kereskedéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.