A pangás az úr a hazai autópiacon

A várakozásokat jócskán alulmúlva zuhant az idei első fél évben az új személygépkocsik forgalomba helyezését mutató adat Magyarországon. A miénk lett Európában a legrosszabbul teljesítő autópiac, még Görögország és a balti államok is jobban állnak.

2010. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dacára az év eleji, óvatosan derűlátó jóslatoknak, amelyek szerint ez év közepére a fellendülés jelei mutatkozhatnak a hazai újautó-piacon, tovább tart a kereskedések forgalmának zsugorodása. A Datahouse autópiaci adatszolgáltató szerint hazánkban az idén az első fél évben összesen 25 330 új autót értékesítettek, szemben a tavaly januártól júniusig mért 46 146 darabbal, a csökkenés mértéke így 45,1 százalékos volt. A 2010 első hat hónapjában eladott új autókból 21 530 személygépkocsi, 3800 pedig kis-haszongépjármű. Az év hatodik hónapjában, júniusban 25,5 százalékkal kevesebb új járművet adtak el, mint az előző év azonos időszakában, 5029-et – tette közzé a Datahouse. Havi szinten ugyanakkor kissé emelkedtek a személygépkocsi-értékesítések: 4254-et adtak el a májusi 3399 után.
A személygépjárművek első féléves forgalomba helyezési listáját a tavalyihoz hasonlóan idén is a Ford vezeti 2670 autóval, bár a Ford piaci aránya egy év alatt 0,6 százalékkal mérséklődött. A piac legnagyobb vesztese 6,61 százalékos visszaeséssel a Suzuki, ebből a márkából 74,31 százalékkal, 3722 darabbal kevesebb személygépkocsit adtak el, mint a tavalyi első fél évben számolt 5009. A Suzuki így sorrendben a 12,4 százalékos piacvezető Ford, a 10,73 százalékos Skoda, a holtversenyben 9,62-9,62 százalékos Opel és Volkswagen, továbbá a 7,46 százalékot magáénak tudható Renault mögött csak hatodik a magyarországi autópiacon.
A magyar értékesítési adatok európai összevetésben is siralmasak. A Jato Dinamics nemzetközi autóipari piackutató első öt havi adatai alapján hazánkban 49 százalékkal estek vissza az eladások, míg Szlovákiában 32, Litvániában 23, Észtországban 16 százalékkal kevesebb autó kelt el. Görögországban csak 6,9 százalék volt a visszaesés az első öt hónapra vonatkoztatva, ugyanakkor májusban 54 százalékot zuhant a piac. A teljes európai piac eközben csaknem három százalékot bővült. Ehhez hozzájárult, hogy Portugáliában 53, Spanyolországban 43, Írországban 42, Izlandon pedig 43 százalékkal növekedett az értékesítés.
Németországban a tavaly év végén véget ért roncsprémium utóhatásának következtében ugyancsak jelentősen, 27 százalékkal estek az eladások az idei év első öt hónapjában. Ennek tudható be, hogy az ottani kereskedők nagy árkedvezményeket nyújtanak a vásárlóknak. A Duisburg–Essen egyetem autóipari kutatóközpontjának összeállítása szerint most elsősorban a külföldi gyártók járnak a vásárlók kedvében, mintegy 87 modellre átlagosan 15 százalék engedményt adnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.