A Renault menti meg a Ladát?

Sikerrel kecsegtet a Lada sokadik megmentési kísérlete. Ha a Renault-nak a romániai Pitesti-ben sikerült minőségi autókat összeszereltetnie, miért ne sikerülhetne ez Togliattiban is? Még az a csoda is megeshet, hogy kikerül a gyártásból a már-már muzeális „kocka Lada”.

2010. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most aztán tényleg új Lada-modelleket ígér 2012–2013-ra az orosz AvtoVAZ vezérigazgatója. Viktor Komarov a modellpaletta megújulásáról szólva elmondta, hogy a napokban került sor egy megbeszélésre az AvtoVAZ-ban 25 százalékkal bíró Renault-vezetőkkel, ahol megvitatták a konkrét fejlesztési terveket és a beruházásokat. Az AvtoVAZ öt új Lada-modell gyártását tervezi 2012-től Renault-alapokon, lecserélvén a régi, elavult típusokat.
Oroszország legnagyobb autógyártója, az AvtoVAZ az áprilistól júniusig tartó időszakban hosszú évek után az idén újra nyereséget könyvelt el. Ebben a három hónapban egymilliárd rubel, mintegy 33 millió euró profitra tettek szert, a második negyedévben 108 százalékkal több autót adtak el, mint az év első negyedévében. A hírek szerint az AvtoVAZ modernizálásának egyik legnagyobb támogatója Vlagyimir Putyin, sokan a Renault-val kötött egyezség mögött is a miniszterelnököt látják.
A modelloffenzívát tőkeemeléssel kívánják megvalósítani 2012 végéig. Azonban nem árt felidézni, hogy az AvtoVAZ sokadik megújulási tervéről van szó, amelyek eddig mindig azzal végződtek, hogy az államnak rubelmilliárdokkal kellett megmentenie a csődtől az autógyártót. Legutóbb tavaly 65 milliárd rubeles, 2,1 milliárd dolláros tőkeinjekciót kapott a cég, amely a Volga menti Togliatti százezres lakosságának gyakorlatilag egyetlen munkaadója. A Renault 2007-ben egymilliárd dollárért szerzett 25 százalékot az AvtoVAZ-ban. A francia gyártó egy sor új modellt akar gyártani Togliattiban az orosz piacra, amelyeket Lada, Renault és Nissan márkanevek alatt árusítanának.
Az orosz piac rendkívül ígéretes, Európában egyedülálló növekedési potenciállal rendelkezik, ám eddig ezt az ígéretet tartósan nem sikerült betartania. Most azonban csaknem 174 ezer járművet értékesítettek júniusban a hatalmas országban, ami biztató adat, hiszen 2008-ban, a válság előtt ennél mindössze 13 százalékkal sikerült többet eladniuk a kereskedőknek. Bármennyire is korszerűtlenek, az AvtoVAZ termékei uralják a belföldi piacot, eladásaik 23 százalékkal növekedtek az első hat hónapban. A Lada az idén júniusban 77 százalékkal több járművet értékesített, mint egy évvel ezelőtt. Ebben jelentős szerepe van, hogy az orosz kormány márciusban elindított programjának révén ötvenezer rubellel, mintegy 380 ezer forinttal támogatják a tízéves vagy annál öregebb autó újra cserélését, a keret első lépcsőben kétszázezer autóra elég. A kedvezményt csak orosz gyártású modellekre lehet igénybe venni, igaz, azokból bőséges a választék, hiszen több világmárka jelen van: a Moszkvics-gyárban Renault-jelvényt viselő Dacia Loganok, Szentpéterváron Chevrolet-k, Fordok és Toyoták, Kalugában Peugeot-ok, Citroënek, Mitsubishik és Skodák, Togliattiban Opelek, Kalinyingrádban BMW-, Hyundai-, Kia-, Ssang-Yong- és kínai Chery-modellek készülnek.
Az Európai Üzleti Egyesület (EAB) adatai szerint a júniusban eladott 175 ezer új személyautó, terepjáró és kishaszonjármű 45 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Az első négy hónap adatai még 13 százalékos mínuszt, az első fél évben eladott 791 ezer már 2300 darabos és háromszázalékos pluszt jelez tavalyhoz képest. Az EAB éves előrejelzése 1,67 millió új autó eladásáról szól.
A legnépszerűbb autók tízes listáján kilenc modell oroszországi gyárban készül. A márkáknál és a modelleknél is a Lada vezet 221 ezer autóval, illetve hatvanezer Priorával – ezzel a világtrendet csupán jó évtizeddel lemaradva követő Astra-versenytárssal –, aztán az immár kőkorszakinak számító „kockalada”, azaz a 2105/ 2107-es klasszikus páros, majd a Samara következik. Júniusban a Lada 77, a Kia 91, a Renault 19, a Ford 115 százalékkal növelte eladásait. A Mercedes nem gyárt helyben autókat, ezért nem élvezheti a központi autócsere-program előnyeit, mégis sorban álltak érte a vevők, ezért forgalma 76 százalékkal nőtt, így még néhány százalékos áremelést is bevethettek oroszországi kereskedői. A prémiumgyártókat egyébként mintha elkerülte volna a válság, a Mercedes, az Audi és a BMW, valamint a Lexus, az Infiniti, a Jaguar és a Porsche továbbra is kelendő portéka Oroszországban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.