Az idén júliusban az előző év azonos időszakához képest 19,2 százalékkal több, 4359 új személygépkocsit adtak el a Datahouse Kft. adatai szerint. A kishaszonjárművek eladása még jobban, 49 százalékkal emelkedett, ami 855 gépkocsit jelent. A motorkerékpárok és a nagyméretű haszonjárművek forgalma továbbra is alatta maradt a tavalyi év megfelelő adatainak. Ez a növekedés akár reménykedésre is okot adhatna, hiszen egy hónappal korábban még csökkent az új autók piaca, júniusban 25,5 százalékkal kevesebb új járművet értékesítettek, mint 2009 júniusában. Az pedig máris megjósolható, hogy augusztusban akár 80 százalékos növekedés is bekövetkezhet, hiszen tavaly a legmelegebb nyári hónapban csak 2425 autó talált gazdára, s ha a jelenlegi, 4000-4500 darabos sávban marad az értékesítés, az az alacsony bázis miatt hatalmas emelkedést jelent majd.
Az autószalonokban nem tapasztalni kiugró vásárlói érdeklődést – mondta el lapunk kérdésére Ormos István, a Duna Autó Zrt. vezérigazgatója. A statisztikai adatok növekedése optikai csalódás következménye. Tavaly júniusban még több mint 6000 járművet adtak el Magyarországon, júliusban már csak három és fél ezret, augusztusban pedig két és fél ezret. Azóta valójában áll a piac, mondta Ormos István, a hatezerhez képest a három-négyezer darabos értékesítés elenyésző töredék. Az, hogy ez a szint néhány száz darabbal lefelé, vagy felfelé módosul hónapról hónapra, szinte nem számít. Egyébként a hatezres havi darabszám is csak hetvenezres éves teljesítményt jelent, ami ahhoz képest, hogy 2003-ban 274 ezer, 2004-ben 255 ezer első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsit regisztráltak hazánkban, láthatóan jelentéktelen mennyiség. Ormos István szerint csak az őszi önkormányzati választások után várható, hogy igazából megélénkül a piac, ha az átlagemberek elhiszik, hogy képesek lesznek visszafizetni a hiteleket.
A kedvező júniusi adat egyszerre tölti el optimizmussal és aggodalommal a járműforgalmazókat – fogalmazott Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ügyvezető elnöke. A kereskedők munkájának jövedelmezősége továbbra sem biztosított, s ennek a szolgáltatás színvonala láthatja a kárát. Az idei első fél évben január– júliusban a magyar autópiacon a legnagyobb, 12,79 százalékos piaci részesedése a Fordnak volt, a második helyen, 10,76 százalékkal a Volkswagen áll.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország