Incidens. Felháborító stílusban beszélt egy mentésirányító egy segítséget kérő telefonálóval – írta tegnap a Hírszerző.hu. A betelefonáló motoros baleset szemtanúja volt Budapesten, négy autóval előtte ütött el egy gépkocsi egy motort két utasával. Beszámolója szerint a hátsó ülésen utazó nő több méter repülés után landolt a kocsik között a betonon, és nem mozdult. – A hívást fogadó hölgy akkor lett először ideges, mikor nem tudtam pontosan megmondani, hogy hány szám előtt történt a baleset – nyilatkozta az internetes portálnak a szemtanú. Mivel nem tudta megadni a címet, a diszpécser lecsapta a telefont. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője úgy reagált, ha valaki panasszal él, kivizsgálják az esetet.
Bár nem állítja vissza a 2007-ben, a szocialista–szabad demokrata kormányzat idején szétzilált mentésirányítási rendszert az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), nem viszi tovább a jelenlegit sem. A szervezet 3,5 milliárd és további hatszázmillió forintot használhat fel egy új rendszer kialakítására. – Korszerű és hatékony hívásfogadó, mentésirányító rendszert hozunk létre – nyilatkozta lapunknak Győrfi Pál. Az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatója arról adott tájékoztatást, hogy a jövőben egyebek mellett áttérnek a papíralapú tevékenységről a számítógépes, elektronikus adatfelvételre. A mentésirányítók döntéstámogató szoftvereket használnak majd, és kétirányú digitális adattovábbítás valósul meg a központok és a mobil egységek, vagyis a mentőjárművek között. A helyszínre érkezési útvonalat is számítógéppel tervezik meg. Győrfi Pál állítja, az új rendszernek köszönhetően optimalizálható a mentőerőforrások felhasználása, javítható a segélyhívás-fogadások színvonala, és csökkenthető a kiérkezések ideje. Ezenfelül pedig javul a helyszíni tevékenységek mentésirányítói és szakmai támogatása, és tervezhetőbbé válik a szolgáltatásszervezési és logisztikai tevékenység.
Az általunk megkérdezett, nevük elhallgatását kérő mentődolgozók szerint azonban bonyodalmakat okozhat, hogy a mentésirányító egy számítógépes rendszer ellenőrző listája szerint kénytelen dolgozni a jövőben. Kifejtették, az új rendszerben a komputerek mutatják meg, hogy adott esetben milyen mentőegységet kell küldeni a beteghez, vagyis nincs mérlegelési lehetőség. – A rutint, a tapasztalatot és az emberi tényezőket kiveszik a rendszerből – vélekedett egyikük, hozzátéve, hogy a számítógép ilyen esetben „égbekiáltó hibalehetőségekkel” dolgozhat. – A bejelentők többsége súlyosabb problémáról számol be, mint a valóság. A lista szerint sok esetben a legnagyobb felszereltségű kocsit kellene küldeni, ennyi esetkocsi azonban nincs a világon – jelentette ki a mentődolgozó. A szakemberek szerint ilyen esetben felül kell írni a számítógépes rendszert, vagyis újra az emberekhez lép vissza a döntés, így teljesen felesleges több milliárd forintot ölni az új rendszerbe. – Ez a mentésirányítás semmivel sem lesz jobb, gyorsabb vagy hatékonyabb – szögezte le egyikük.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Magyar Nemzethez olyan – a budapesti irányítóközpont és egy vidéki állomás beszélgetéseit rögzítő – hangfelvételeket juttattak el, amelyek egyértelműen bizonyították a mentésirányításban úrrá lett teljes káoszt, és a bizonytalanság akár emberéleteket is követelhet. Ismert a szocialista–szabad demokrata kormányzat 2006 végén 126 irányítóközpontból százat bezárt. Az akkori egészségügyi tárca azzal igyekezett nyugtatni a kedélyeket, hogy nem megszüntetésről, csupán centralizálásról van szó.
A mentők a hosszú kivonulási idő javítása érdekében a régi rendszer visszaállítását szorgalmazzák, hiszen a megyei irányítóközpontok diszpécserei nem ismerhetik a falvak mindegyikét, így előfordul, hogy a hosszadalmas helyszínpontosítás miatt értékes percek vesznek el. Mint az egyik mentődolgozó fogalmazott, „addig nem lesz változás a kivonulások idejében, amíg az információk hosszú utat tesznek meg a bejelentő és a kiérkező mentőegységek között”. A helyismerettel rendelkező mentésirányítók a legjobb hatékonysággal csak saját környezetükben tudnak tevékenykedni. Az állami támogatást a szakdolgozók eszközfejlesztésre szánnák, hiszen például számos mentőautó máig nincs ellátva GPS-rendszerrel, amely elnavigálná a kocsit a bejelentett címre.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!