Új hangok régi környezetben

Hang-jegy Tizenkilencedszer rendezett dzsesszfesztivált a Gyulai Várszínház. A műsorban magyar muzsikusokon kívül amerikai sztárvendég is fellépett.

Turi Gábor
2010. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lent középkori hangulatot árasztó bensőséges tér, fent esőszagú, sűrűsödő felhőréteg. A gyulai vár széksorait megtöltő közönség hol a színpadot, hol az eget kémlelte, de a gondviselés kegyeibe fogadta az estét: az égi áldás elmaradt. Így zavartalanul léphetett a színpadra a Montreux-ben énekversenyt nyert, lemezeket Japánban kiadó Szőke Nikoletta, a néhai Syrius együttes számait érdemlegesen megszólaltató Frank Zappa emlékzenekar és az etnozenét játszó Balogh Kálmán Gypsy Cimbalom Band. Igényes program, de aligha számított volna ilyen érdeklődésre, ha nem szerepel benne a Chicagóból érkezett Patricia Barber.
A zongorista-énekes öt éve, a debreceni jazznapokon járt először Magyarországon. Neve a dzsessz szűkebb körein kívül kevéssé ismert, pedig zenéje – mint műsorválasztása is mutatta – több ponton érintkezik a kor populáris kultúrájával. José Feliciano Light My Fire vagy a Beatles Norwegian Wood című számának lassú, átformált interpretációja persze csak kiindulásként kapcsolódott a közkeletű irányzatokhoz. Barber öntörvényű előadásmódjának védjegye a harmóniákat szabadon kezelő zongorajáték és a suttogó énekbeszéd. Ő a dzsessz posztmodern dívája, akinek művészete nem a hangszeres és énekes képzettség, hanem az egyéniség eredetisége alapján értelmezendő. Ha egyáltalán van ilyen szempont, ő a modern dzsessz legintellektuálisabb előadója; mindenesetre nem tudni másról, akit például Ovidius dalciklusa ihletett volna zenei anyag komponálására.
Gyulai fellépése repertoárjában kevéssé, hangulatában jelentősen eltért a debrecenitől. Ott fekete nadrágkosztümöt, itt farmert és pólót viselt, s az öltözetbeli különbség a zenében is megmutatkozott. Mintha hazai törzshelyén, a Greenmill klubban játszott volna: laza, jókedvű koncert részesei lehettünk. Mivel a zongora mellé helyezett konyakospohár minden fellépésének kísérője, vélhetően a habitusától évszázados távolságra lévő középkori környezet inspirálta a fesztelen, mégis koncentrált és elmélyült játékra.
Ha már a műsorszerkesztés úgy hozta, adódik az összevetés Szőke Nikoletta produkciójával. Míg a jobb hangi adottságokkal rendelkező, technikailag felkészültebb magyar előadó a dzsesszéneklés main stream, azaz törzsvonalát igyekszik követni – bár ő is feldolgozott egy Beatles-dalt, a Two of Ust –, chicagói kollégáját ez a lehetőség szemmel láthatóan hidegen hagyja. Végül is, képzett dzsesszénekesből elég akad Amerikában és másutt, a hallgató nem az ismert formulákra, hanem az egyéni megnyilatkozásokra kíváncsi. Barber partnerei – Neal Alger gitáros, Eric Montzka dobos és az új bőgős, Larry Kohut – semmivel nem különbek Nikoletta muzsikustársainál; a zene felfogásában és a személyiség kisugárzásában mutatkozó különbség azonban az amerikai muzsikus jelenlétét láttatta modernnek, érvényesnek. Van mire figyelni.
(XIX. Gyulai Vár Dzsesszfesztivál, július 24.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.