Autómatuzsálemek országa

Több mint hárommillió elaggott négykerekű rója a magyar utakat, a járműpark átlagéletkora meghaladja a 11 évet. A fiatalításhoz azonban sokkal több új gépkocsit kellene vásárolnunk. Augusztusban mindössze háromezer új autó kelt el, míg a szomszédos Ausztriában ugyanez a szám megközelíti a huszonötezret.

2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tömeges autócserére lehet égető szükség néhány éven belül Magyarországon: több mint hárommillió elöregedett autó rója a magyar utakat – derül ki az Ernst & Young autóipari jelentéséből. A fiatalítás szükségessége nem kérdés, az azonban igen, hogy a magyar fogyasztók inkább új autót vásárolnak-e majd, vagy némileg fiatalabb használt járművek mellett döntenek. E folyamatban a kormányzati döntéseknek is nagy szerepük lesz – mondta Heinczinger Róbert, az Ernst & Young adópartnere. A tanácsadó cég régiós jelentéséből az is kiderül, hogy a magyarországi autópark átlagos életkora meghaladja a tizenegy évet, ez azonban még mindig kedvezőbb a régió többi államához viszonyítva. Szlovákiában tizenhárom, Csehországban és Lengyelországban tizennégy év az átlag. A tanulmány arra is kitér, hogy például Romániában a gépjárművek ötven százaléka nem felel meg az uniós károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A felmérés szerint az autóellátottságot tekintve Magyarország a régiós rangsor második felében helyezkedik el: 1000 főre átlagosan 360 jármű jut. Ezzel Magyarország megelőzi Szlovákiát és Romániát, elmarad azonban a cseh és a lengyel átlagtól. Szlovákiában valamivel több mint 350, Romániában pedig kevesebb mint 250 autó jut ezer emberre, míg a Magyarországgal leginkább összemérhető Lengyelországban és Csehországban ez az arány meghaladja az ötszázat.
Az augusztusi újautó-forgalmazási adatok azonban nem azt mutatják, hogy hamarosan megújulhatna a magyar személyautópark. A Jato Dinamics európai körképe szerint mindössze 3035 új autó kelt el hazánkban augusztusban, ami csaknem 25 százalékkal több, mint a tavaly augusztusi 2458. A növekedés örvendetes, de a számok nagyságrendje lehangoló. A szomszédos Ausztriában 24 694 autót adtak el a múlt hónapban, de a hozzánk hasonló méretű és helyzetű Csehországban is 12 ezret.
Az eladott járművek összetétele is jelentősen változott – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adataiból. A miniautók forgalma csaknem felére esett vissza a tavalyi első nyolc hónaphoz képest. Ennél is nagyobbat, 63 százalékot zuhant a kisautók iránti kereslet. Idetartozik a Suzuki több modellje is. Mivel a háztartások legnagyobb számban ilyen méretű autókat vásároltak – amíg vásároltak –, a magánkereslet visszaszorulása ezt a méretosztályt sújtja a legjobban.
A fentieket látszik igazolni, hogy az alsó közép – más néven Golf – kategóriában a flottavásárlások következtében már csak 37 százalék a visszaesés a tavalyi adatokhoz képest, a közép-, más néven Passat kategóriában – amely tipikus vállalati flottaautó – csak 28 százalékos a csökkenés. A nagy autók, mint a Mercedes, Audi, BMW, szinte meg sem érezték a válságot, kereskedőik nem egészen hat százalékkal forgalmaztak kevesebbet, mint a tavalyi első nyolc hónapban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.