Tömeges autócserére lehet égető szükség néhány éven belül Magyarországon: több mint hárommillió elöregedett autó rója a magyar utakat – derül ki az Ernst & Young autóipari jelentéséből. A fiatalítás szükségessége nem kérdés, az azonban igen, hogy a magyar fogyasztók inkább új autót vásárolnak-e majd, vagy némileg fiatalabb használt járművek mellett döntenek. E folyamatban a kormányzati döntéseknek is nagy szerepük lesz – mondta Heinczinger Róbert, az Ernst & Young adópartnere. A tanácsadó cég régiós jelentéséből az is kiderül, hogy a magyarországi autópark átlagos életkora meghaladja a tizenegy évet, ez azonban még mindig kedvezőbb a régió többi államához viszonyítva. Szlovákiában tizenhárom, Csehországban és Lengyelországban tizennégy év az átlag. A tanulmány arra is kitér, hogy például Romániában a gépjárművek ötven százaléka nem felel meg az uniós károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A felmérés szerint az autóellátottságot tekintve Magyarország a régiós rangsor második felében helyezkedik el: 1000 főre átlagosan 360 jármű jut. Ezzel Magyarország megelőzi Szlovákiát és Romániát, elmarad azonban a cseh és a lengyel átlagtól. Szlovákiában valamivel több mint 350, Romániában pedig kevesebb mint 250 autó jut ezer emberre, míg a Magyarországgal leginkább összemérhető Lengyelországban és Csehországban ez az arány meghaladja az ötszázat.
Az augusztusi újautó-forgalmazási adatok azonban nem azt mutatják, hogy hamarosan megújulhatna a magyar személyautópark. A Jato Dinamics európai körképe szerint mindössze 3035 új autó kelt el hazánkban augusztusban, ami csaknem 25 százalékkal több, mint a tavaly augusztusi 2458. A növekedés örvendetes, de a számok nagyságrendje lehangoló. A szomszédos Ausztriában 24 694 autót adtak el a múlt hónapban, de a hozzánk hasonló méretű és helyzetű Csehországban is 12 ezret.
Az eladott járművek összetétele is jelentősen változott – derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adataiból. A miniautók forgalma csaknem felére esett vissza a tavalyi első nyolc hónaphoz képest. Ennél is nagyobbat, 63 százalékot zuhant a kisautók iránti kereslet. Idetartozik a Suzuki több modellje is. Mivel a háztartások legnagyobb számban ilyen méretű autókat vásároltak – amíg vásároltak –, a magánkereslet visszaszorulása ezt a méretosztályt sújtja a legjobban.
A fentieket látszik igazolni, hogy az alsó közép – más néven Golf – kategóriában a flottavásárlások következtében már csak 37 százalék a visszaesés a tavalyi adatokhoz képest, a közép-, más néven Passat kategóriában – amely tipikus vállalati flottaautó – csak 28 százalékos a csökkenés. A nagy autók, mint a Mercedes, Audi, BMW, szinte meg sem érezték a válságot, kereskedőik nem egészen hat százalékkal forgalmaztak kevesebbet, mint a tavalyi első nyolc hónapban.
Vitályos Eszter: Péter, hát van neked bőr a képeden, hogy te még a nők elleni erőszakról prédikálsz?