Lady Gaga helyett szóljon Rúzsa Magdi!

Hanthy Kinga
2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretnénk mi jobban is a magunk rockzenéjét, csak adnának rá módot. Több helyen találkoznánk például vele: vízparti büfékben, zenei rádiókban, benzinkutakon, presszókban, plázákban. Szólhatna Lady Gaga helyett Rúzsa Magdi, legalább értenénk, miről beszél. Itt azonban még nem tartunk. Jelenlegi pop-rock fogyasztási szokásaink inkább hasonlítanak a korai hatvanas évekbeli Coca-Cola lázas időkre. Presser Gábor megálmodta a magyar dal napját, az idén harmadszorra Eger rendezte meg, ám az utolsó három dal elmaradt. A lakók a rendőrséggel leállíttatták a hangosítási engedély lejárta után fellépőket. Ez Magyarország. Egy kicsit több nagyvonalúság és kevesebb irigység kellene. Akkor talán jobban menne a magyar dalnak is, nem kellene közpénzből PANKKK-segélycsomagokat adni a zenészeknek, ami csak fokozza a széttartást. Látszata meg alig. Sláger abból lesz, amit sokszor játszanak, nem is kell jó dalnak lennie. A kereskedelmi zenei csatornák a közszolgálati rádióra mutogatnak, hogy annak lenne dolga felkarolni a hazai rockot, nyilván, mert ők nem látnak benne üzletet. Már van a közrádiónak zenei csatornája, az MR2, született Petőfi, de azon se tarolnak a magyarok. Valamit tehát kellene tenni, ez a magyar dal napja jó ötlet. És kellenek még mellé az ismeretterjesztő műsorok is. Gellért András A Metro Klubtól a Szigetig címmel készít sorozatot a Kossuthon szombat délutánonként. Magyar rocktörténet, interjúkban elbeszélve. Gellért felidézteti aznapi vendégével a pályafutását, ami egyben a magyar könnyűzenei élet egyik fejezete. Az ilyen beszélgetéseket úgy kell levezetni, hogy a szem szárazon maradjon. Nincs szánalmasabb a fényehullott popcsillagnál.
Érkezik ezúttal Tolcsvay Béla – testvére, a szintén a műsorba hívott László nélkül (könnyű magyarázat a távolléte miatt) –, és mehet a Tolcsvay trió volt és jelenkori története. Gellért nagyon jó, kíváncsi és tapintatlan. Igaza van. Mit kezdjünk az udvarias riporterekkel? Tolcsvay Béla elmeséli szép sorjában az indulást, a fénykort, a konfliktust, amikor László öccse a Fonográfot választotta (két évig nem beszéltek), azután a lejtmenetét, amikor semmi nem működött, csak az ital, és végül a visszakapaszkodását. Ez persze így összefoglalva nem az a par excellence magyar rocktörténet, inkább Tolcsvay magánélete, de Gellért úgy intézi, hogy mégis az legyen. A trió máig él, és ha viszszahúzódott is a nagyszínpadoktól a kisebb közösségi terekbe, azzal, hogy hű maradt magához, és zenéjének gyökereit mindig a magyar népzenében tartotta, megmaradt a régi közönsége, de jöttek az újak is. Tolcsvay arról beszél, mekkora igényük van rá a fiataloknak, hogy foglalkozzanak, beszéljenek velük, tanítgassák őket. A világnak meg szüksége van a Tolcsvay-féle tanítókra. Hisz tényleg fontos lenne, hogy Lady Gaga helyett Rúzsa Magdi szóljon a benzinkutakon. És ezt így mindenki természetesnek tartsa.
(A Metro Klubtól a Szigetig, Kossuth rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.