Rendszerváltás a médiában hisztérikus felhangokkal

Gazsó L. Ferenc
2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Júniusban még el sem ült a focivébé vuvuzelájának fülsiketítő zaja, a „kirekesztő demokraták” megkondították a vészharangot: veszélyben a demokrácia. Alig lehetett tudni valamit az új kormány médiapolitikájának részleteiről, ők máris elhintették nemzetközi hadállásaikban, hogy az egy hónapja hivatalba lépett polgári kormány – a számukra egészségtelen választási eredmény alapján – bekebelezi és ellenőrzése alá vonja a közszolgálati és a kereskedelmi médiunok működését. Sárba tapossák a sajtószabadságunkat! – jajdult fel az úgynevezett médiaelit: az a szűk kapcsolati nagytőkés csoport, amely az elmúlt húsz évben uralta itt a médiateret.
Tiltakozott a Nemzetközi Sajtóintézet, az Európai Újságíró Szövetség, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ), a nemzeti hírügynökség pedig bizonytalan eredetű és hátterű hírekkel szította a tüzet. Figyelemre méltó a felsorolt tekintélyes szervezetek kettős látása. Az elmúlt nyolc évben egyikük sem kifogásolta a magyar médiaviszonyokat. Hallgattak 2006 őszén, mikor munkájukat végző újságírókat vertek össze az ünneplő tömeg brutális karhatalmi oszlatása közepette. Nem emelték fel a szavukat azért sem, mert tartósan elnök nélkül működik a Magyar Televízió – melynek botrányos székházügye hírhedtté vált –, miközben az intézmény a fizetésképtelenség szélére sodródott. Nem zavarta őket, hogy a parlamenti választások után továbbra is olyan pártok képviselői ülnek és fékeznek minden változást ügydöntő jogkörrel a kuratóriumokban, akik be sem kerültek a parlamentbe, ami – lássuk be – ellentmond a népfelség elvének, végső soron az annyira féltett demokráciának.
A korábbi, széttöredezett és idejétmúlt médiaszabályozás a hatóságok és a közmédiumok megfelelő működését nem biztosította, a modern, digitális médiára pedig egyáltalán nem alkalmazható. A médiatörvény erélytelensége miatt parttalanul árad a szemét és az emberi méltóság bántó kiárusítása a nézettségi indexek bűvöletében.
A mostani változások nem kevesebbről szólnak, mint a magyarországi médiaviszonyok gyökeres átalakításáról. Ide tartozik a vállalkozások és újságírók szabadságát jobban biztosító, átlátható, olcsóbb közszolgálati intézményrendszer létrehozása. A közpénzek felhasználását ellenőrizni képes, az uniós elveknek megfelelő szabályozás, amelynek alapértékei a véleménynyilvánítás szabadsága és a médiapiaci verseny lehetőségének biztosítása. Ennek keretében a közszolgálati média (az MTV, a Duna TV, a Magyar Rádió és a Magyar Távirati Iroda) pazarló, szakmailag és pénzügyileg ellenőrizhetetlen, stratégia nélküli és gyakran az EU-irányelvekkel ellentétes működésének helyreállítása.
Egy mondatban: húsz év után igazi rendszerváltás kezdődött el a médiában is. Ez az, ami fáj mindazoknak, akik az idei parlamenti választásokon megbuktak. Utóvédharcukhoz állítják hadrendbe bejáratott nemzetközi kapcsolataikat, már megint, még mindig – ellenünk.
A nyár folyamán megalakult az új hírközlési és médiahatóság. Az első őszi szellő pedig befújta hozzánk az EBESZ több mint ötvenoldalas szakvéleményét, amely a médiatörvény-csomag már elfogadott és parlamenti vita előtt álló elemeinek visszavonására szólítja fel a törvényhozókat.
Az EBESZ szakvéleménye azon a feltevésen alapul, hogy a magyarországi médiaváltozások szűkítik a demokrácia kereteit, és nem veszik kellőképpen figyelembe az európai normákat. Ez a megállapítás előítéletnek tekinthető, mert az EBESZ a változások minden elemét bírálja, az alkotmány módosításától a szervezeti átalakulást meghatározó törvényen át a médiaalkotmányig. Azt is támadja a nemzetközi szervezet, aminek egyébként általános parlamenti vitája még csak most kezdődik el. Sőt azoknak a pontoknak is a visszavonását követeli, amelyek az ellenzék és a szakmai szervezetek ajánlásai nyomán már megváltoztak vagy kikerültek a tervezetből.
A konstruktív szakmai vitának köszönhetően kikerült a szövegből például a válaszadás jogának szabályozása. Számos szövegrészt pontosítottak, egyebek között az online médiával vagy a tájékoztatás kötelezettségével kapcsolatban. Az EBESZ illetékesei 8-10 oldalnyi tömény elutasítást megspórolhattak volna pusztán azzal, ha naprakészen tájékozódnak, a „terepen” gyűjtenek tapasztalatokat – bizonyára szívesen látták volna őket. Helyenként önmagának is ellentmond az EBESZ-jelentés, mert olyan példákkal érvel a magyarországi médiaviszonyok átalakításával – a kormány túlhatalmával – szemben, amelyek az uniós országokban bevett gyakorlatként működnek. Nagy-Britanniában, Dániában, Hollandiában, Németországban például a médiahatóságok vezetőjét közvetlenül a miniszterelnök, illetve a miniszter nevezi ki. Franciaországban pedig a közszolgálati televízió elnökét 2009 óta közvetlenül az államfő. Mégsem beszél senki – az EBESZ sem – a politikai befolyásolás veszélyéről.
Az EBESZ elemzése helyenként a magyar jogrendszer ismeretének hiányáról tanúskodik. Kritikaként említi például, hogy az új törvénycsomag a korábbi rendszerhez képest nagyszámú ellenőrző testületet hoz létre. Ezzel szemben a valóság az, hogy az új struktúra jelentősen csökkenti az ellenőrző testületek és tagok számát, utóbbit az ötödére, a korábbi százötven fős „nagyzenekarral” szemben.
Időközben Strasbourgig értek a sajtószabadságról zajló disputa hullámai. Az európai parlamenti vitában a szocialista vádakra reagálva az Európai Bizottság képviselője, Neelie Kroes kijelentette, nem lát okot arra, hogy eljárást indítson bármely EU-tagállam ellen az alapvető jogokhoz tartozó szólás- és sajtószabadság megsértése miatt. A vitában felszólaló Pelczné dr. Gáll Ildikó fideszes európai parlamenti képviselő felhívta a szocialisták figyelmét, hogy a homályos utalások és a sajnálkozóan vádló nyilatkozatok komoly veszélyeket hordoznak magukban, amellyel a szocialisták lejáratják Magyarországot.
Ismervén „kirekesztő demokratáink” szívósságát, csak remélem, de nem hiszem, hogy itt a vége a magyar médiaátalakulás körüli hisztériakeltésnek. Elképzelem, hogy nyíltan vitázunk egymással, és nem üzengetünk. Abban biztosan egyetértenénk, hogy minden emberi cselekedetnek a közjót kell szolgálnia. Nincs olyan részjog, amely ennek ellentmondhatna. A sajtó – a szólás és véleménynyilvánítás – szabadsága sem írhatja felül a társadalom önrendelkezési jogát, amely demokratikus választásokon ölt testet. És nincs az a kör – bármennyire aggódik is véleménymonopóliuma elvesztéséért –, amely jogot formálhat magának a társadalmi felhatalmazással felruházott parlament közjó védelmében tett lépéseinek egyoldalú korlátozására.

A szerző a Magyar Elektronikus Újságírók Szövetségének
(MEÚSZ) elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.