Nem egyszer módosította – értsd: emelte – a magyar kormány a vasúti pályahasználati díjat azóta, hogy 2008-ban eladta vasúti teherfuvarozó leányvállalatát, a MÁV Cargo Zrt.-t az osztrák ÖBB leányának, a Rail Cargo Austriának – panaszolta a minap a cég vezérigazgatója, miközben kilátásba helyezte, hogy jelentős létszámleépítést hajt végre a Rail Cargo Hungariánál. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára ezzel szemben kijelentette: a magyar kormány és a MÁV teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.
Kérdés tehát, emelkedtek-e a pályahasználati díjak az elmúlt két évben, vagy nem. Az bizonyos, hogy a magyar pályahasználati díjak nemzetközi összehasonlításban is magasak – mondta egy sajtóbeszélgetésen Kukely Márton, a Central European Railway Zrt. vezérigazgató-helyettese. A helyzet röviden összefoglalva úgy áll, hogy bár a pályahasználati díj alapját hat éve nem változtatták, a szolgáltatás tartalmát igen. A pályahasználati díj szolgáltatáscsomag. Ezek közül a szolgáltatások közül több kikerült az alapcsomagból, s így többletköltséget okoz a megrendelőnek. Kukely Márton példaként említette az informatikai jelentést a megrendelt szállítmányok helyzetéről. Mint mondta, a német pályahasználati díj ezt a szolgáltatást tartalmazza, mégis olcsóbb, mint a jelenlegi magyar. Ráadásul az előző kormány tavalyi év végi intézkedésével módosította a hálózati üzemeltetési szabályzatot, amely a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárta az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte.
A díjemelés sorsa most bizonytalan. A Der Standard című osztrák napilap korábbi értesülései szerint az ÖBB és a NFM tárgyalásain a magyar fél ígéretet tett, hogy átgondolja a tervezett díjemelést. A lap szerint ez a remény tompíthatja az élét, vagy akár el is háríthatja azt a Damoklész-kardot, amely a Rail Cargo Austria felett lebeg. A tervezett díjemelés ugyanis még jobban megnehezítette volna az egykori MÁV Cargo gazdaságosságának helyreállítását.
Ez történt az ország karácsonyfájának utcájában - galéria