Viták célpontjában a vasúti pályadíjak

<div align="left">A hazai vasúti pályahasználati díj mértéke áll annak a vitának a középpontjában, amelyet az osztrák állami tulajdonba került Rail Cargo Hungaria és a honi közlekedési kormányzat folytat. Az egyik magyar magánvasúti vezető szerint bár mindkét félnek van némi igaza, a magyar pályahasználati díjak európai mértékkel mérve is magasak.<br /></div>

2010. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem egyszer módosította – értsd: emelte – a magyar kormány a vasúti pályahasználati díjat azóta, hogy 2008-ban eladta vasúti teherfuvarozó leányvállalatát, a MÁV Cargo Zrt.-t az osztrák ÖBB leányának, a Rail Cargo Austriának – panaszolta a minap a cég vezérigazgatója, miközben kilátásba helyezte, hogy jelentős létszámleépítést hajt végre a Rail Cargo Hungariánál. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára ezzel szemben kijelentette: a magyar kormány és a MÁV teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.
Kérdés tehát, emelkedtek-e a pályahasználati díjak az elmúlt két évben, vagy nem. Az bizonyos, hogy a magyar pályahasználati díjak nemzetközi összehasonlításban is magasak – mondta egy sajtóbeszélgetésen Kukely Márton, a Central European Railway Zrt. vezérigazgató-helyettese. A helyzet röviden összefoglalva úgy áll, hogy bár a pályahasználati díj alapját hat éve nem változtatták, a szolgáltatás tartalmát igen. A pályahasználati díj szolgáltatáscsomag. Ezek közül a szolgáltatások közül több kikerült az alapcsomagból, s így többletköltséget okoz a megrendelőnek. Kukely Márton példaként említette az informatikai jelentést a megrendelt szállítmányok helyzetéről. Mint mondta, a német pályahasználati díj ezt a szolgáltatást tartalmazza, mégis olcsóbb, mint a jelenlegi magyar. Ráadásul az előző kormány tavalyi év végi intézkedésével módosította a hálózati üzemeltetési szabályzatot, amely a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárta az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte.
A díjemelés sorsa most bizonytalan. A Der Standard című osztrák napilap korábbi értesülései szerint az ÖBB és a NFM tárgyalásain a magyar fél ígéretet tett, hogy átgondolja a tervezett díjemelést. A lap szerint ez a remény tompíthatja az élét, vagy akár el is háríthatja azt a Damoklész-kardot, amely a Rail Cargo Austria felett lebeg. A tervezett díjemelés ugyanis még jobban megnehezítette volna az egykori MÁV Cargo gazdaságosságának helyreállítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.