A napirendi pontok között szerepel a Budapest új városvezetése által is elismerten a csőd szélén álló fővárosi önkormányzat tetemes, a BKV tartozásaival együtt több száz milliárd forintos adósságának rendezése, az idei költségvetési helyzet fenntartása, a város 2011-es finanszírozhatósága és a közlekedési társaság súlyos helyzete. A városháza hivatalos tájékoztatása szerint az IMF Christoph Rosenberg vezetésével még október 13-án érkezett Magyarországra szokásos konzultáció céljából, és hozzájuk csatlakozott az EB tárgyalódelegációja is.
A megvitatandó kérdések közül a legfontosabb a négyes metró összességében az 540 milliárd forintot is jóval meghaladó beruházásának a jövője, különös tekintettel a legújabb fejleményre: a meghiúsult 65 milliárdos metrókocsi-beszerzésre.
Lapunk úgy tudja, hogy a főváros jövőjéről, elsődlegesen a BKV átalakításáról és a négyes metró beruházásának folytatásáról Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István egyelőre felfüggesztette a tárgyalásokat.
*
A nemzetközi és európai vezetőkkel zajló tárgyalások után legközelebb a jövő héten Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel fog egyeztetni a főpolgármester.
Egy nappal azután, hogy a beruházóként szereplő BKV Zrt. bejelentette, felmondta a meglévő kettes és a másfél évtizede épülő négyes vonal új szerelvényeinek beszerzésére kötött szerződéseket, az érintett fél, az Alstom jelezte: elemzik a kialakult helyzetet, valamint a lehetséges válaszlépéseket. Szerintük a felmondás nem alkalmazható, azonban kifejtették: „a jelenlegi helyzetben az Alstom el kívánja kerülni a bírósági eljárást, ezért bízik abban, hogy születhet olyan megállapodás, amely elfogadható mind a BKV, mind pedig a tulajdonos fővárosi önkormányzat számára. Egy ilyen megoldás azonban leginkább a budapesti utazóközönség érdekeit szolgálná, amelynek nem kellene további éveket várnia biztonságos, modern és megbízhatóságukat a világ számos nagyvárosában már bizonyított közlekedési eszközökre.”
Mint beszámoltunk, György István főpolgármester-helyettes és Kocsis István, a BKV vezérigazgatója közös közleményben adtak magyarázatot a felmondás indokaira, miután kézhez vették a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős döntését a típusengedély elutasításáról. A négyes metró beruházásának késését további három-öt évre becsülték, s amennyiben a föld alatti vasútvonalat 2015 végéig nem tudják üzembe helyezni, a főváros elveszti a korábban már csökkentett uniós támogatást is.
Tarlós István viszont tegnap árnyalta a helyzetet. – Nem zárom ki, hogy mégis meg lehet velük valahogy egyezni – utalt az Alstomra az Index és a Hírszerző internetes újságoknak adott interjúiban. Közölte azt is, hogy mivel az állam is részt vesz a finanszírozásban, a kormány nélkül nem fog dönteni. Az interjúkban megerősítette korábbi terveit, továbbá kifejtette, hogy a BKV megmentésének útját az állami tőkeemelésben látja, de a működőképesség fenntartásához azonnal kér 15 milliárd forintot.

Locsolkodás, népviselet, hagyomány – ilyen volt a Hollókői Húsvéti Fesztivál