A valutaalappal tárgyal ma Tarlós

Nem egyszerű protokolltalálkozó és bemutatkozó lesz ma a Főpolgármesteri Hivatalban, ahol Tarlós István Fidesz–KDNP-s főpolgármester fogadja a Nemzetközi Valutaalap (IMF) küldöttségét és az Európai Bizottság (EB) delegációját – tudta meg a Magyar Nemzet.

2010. 10. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napirendi pontok között szerepel a Budapest új városvezetése által is elismerten a csőd szélén álló fővárosi önkormányzat tetemes, a BKV tartozásaival együtt több száz milliárd forintos adósságának rendezése, az idei költségvetési helyzet fenntartása, a város 2011-es finanszírozhatósága és a közlekedési társaság súlyos helyzete. A városháza hivatalos tájékoztatása szerint az IMF Christoph Rosenberg vezetésével még október 13-án érkezett Magyarországra szokásos konzultáció céljából, és hozzájuk csatlakozott az EB tárgyalódelegációja is.
A megvitatandó kérdések közül a legfontosabb a négyes metró összességében az 540 milliárd forintot is jóval meghaladó beruházásának a jövője, különös tekintettel a legújabb fejleményre: a meghiúsult 65 milliárdos metrókocsi-beszerzésre.
Lapunk úgy tudja, hogy a főváros jövőjéről, elsődlegesen a BKV átalakításáról és a négyes metró beruházásának folytatásáról Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István egyelőre felfüggesztette a tárgyalásokat.

*

A nemzetközi és európai vezetőkkel zajló tárgyalások után legközelebb a jövő héten Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel fog egyeztetni a főpolgármester.
Egy nappal azután, hogy a beruházóként szereplő BKV Zrt. bejelentette, felmondta a meglévő kettes és a másfél évtizede épülő négyes vonal új szerelvényeinek beszerzésére kötött szerződéseket, az érintett fél, az Alstom jelezte: elemzik a kialakult helyzetet, valamint a lehetséges válaszlépéseket. Szerintük a felmondás nem alkalmazható, azonban kifejtették: „a jelenlegi helyzetben az Alstom el kívánja kerülni a bírósági eljárást, ezért bízik abban, hogy születhet olyan megállapodás, amely elfogadható mind a BKV, mind pedig a tulajdonos fővárosi önkormányzat számára. Egy ilyen megoldás azonban leginkább a budapesti utazóközönség érdekeit szolgálná, amelynek nem kellene további éveket várnia biztonságos, modern és megbízhatóságukat a világ számos nagyvárosában már bizonyított közlekedési eszközökre.”
Mint beszámoltunk, György István főpolgármester-helyettes és Kocsis István, a BKV vezérigazgatója közös közleményben adtak magyarázatot a felmondás indokaira, miután kézhez vették a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős döntését a típusengedély elutasításáról. A négyes metró beruházásának késését további három-öt évre becsülték, s amennyiben a föld alatti vasútvonalat 2015 végéig nem tudják üzembe helyezni, a főváros elveszti a korábban már csökkentett uniós támogatást is.
Tarlós István viszont tegnap árnyalta a helyzetet. – Nem zárom ki, hogy mégis meg lehet velük valahogy egyezni – utalt az Alstomra az Index és a Hírszerző internetes újságoknak adott interjúiban. Közölte azt is, hogy mivel az állam is részt vesz a finanszírozásban, a kormány nélkül nem fog dönteni. Az interjúkban megerősítette korábbi terveit, továbbá kifejtette, hogy a BKV megmentésének útját az állami tőkeemelésben látja, de a működőképesség fenntartásához azonnal kér 15 milliárd forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.