Hová tűnt a pénz?

A kormány kénytelen volt áthelyezni a Magyar Turizmus Zrt. finanszírozását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hatáskörébe, miután a Nemzetgazdasági Minisztérium csaknem másfél milliárdos tartozást halmozott föl a társasággal szemben.

Munkatársunktól
2010. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár érdeklődtünk, nem kaptunk választ arra a tárcától, hogy szándékosan nem utalták át az összegeket, vagy az az oka a késlekedésnek, hogy a pénz eltűnt.
Tarthatatlan az a helyzet, ami a Magyar Turizmus Zrt. finanszírozásának helyzetét jellemzi – jelentette ki lapunknak Bánki Erik, az Országgyűlés turisztikai és sportbizottságának vezetője. – A társaság elnöke már korábban jelezte nekem a problémát, igyekeztem elősegíteni, hogy mihamarabb megszülessen a döntés. Jó hír, hogy a múlt héten a kormány elfogadta azt a határozatot, amely átcsoportosítja a költségvetési forrásokat.

*

Az új rendben a Magyar Turizmus Zrt. finanszírozása átkerül a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. A határozat a napokban jelenik meg a Magyar Közlönyben, s reményeim szerint a jövő héten pénzéhez juthat a turizmusért felelős társaság. A bizottsági elnök többek között azért sürgette a patthelyzet feloldását, mert a Magyar Turizmus Zrt. kénytelen a pillanatnyilag rendelkezésére álló, marketingcélra szánt pénzekből finanszírozni napi költségeit. Pedig a kormányváltás óta a társaság több száz millióval csökkentette a kiadásokat.
– Amennyiben továbbra sem kapjuk meg a szerződés alapján nekünk járó juttatást, úgy az év utolsó negyedében kénytelenek leszünk visszafogni a szakmai munkát – jelentette ki lapunknak Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. – Nem merjük elindítani a szokásos év végi forgalomélénkítő akciónkat, amelyre pedig számítanak a hazai turisztikai vállalatok. Ebben az évben azért lenne különösen fontos az akció, mert a hazai idegenforgalom talán az elmúlt időszak leggyengébb évét éli, ezért jól jönne az a fellendülés, amit a jövő év első felére biztosítana a Magyar Turizmus Zrt. téli kampánya.
Az elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy miután a külföldi reklámja is a cég feladatai közé tartozik, a további pénzhiány a nemzetközi téren rájuk váró feladatok végrehajtását is korlátozza. Kérdésünkre Horváth Gergely elmondta, a pénzhiány ellenére előkészítették az aktuális akcióikat, hitelt eddig nem kellett fölvenniük, s valószínűleg a jövőben sem kell, mert az év elején a szokásos rend szerint megkapott a marketingcélú pénzekből fedezik napi működési költségeiket. Ez, a negyedévekre beosztott összeg azonban csak a működés alapköltségeit fedezi.
Horváth Gergely arról is tájékoztatta lapunkat, hogy pillanatnyilag a szakmai felügyeletet a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gyakorolja fölöttük, míg a tulajdonosi jogokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviseletében a Magyar Fejlesztési Bank. Májusig rendben kapták a nekik járó állami támogatást. Azóta viszont nemhogy pénzt, de többszöri sürgetés ellenére még visszajelzést sem kaptak a nemzetgazdasági tárcától. A szerződést ugyan nem bontották fel, félhivatalos információik szerint viszont az NGM jelenleg vizsgálja azt. Az elnök hangsúlyozta, hogy munkájukkal kapcsolatosan sem minőségi, sem bármiféle egyéb kifogás nem merült föl, legalábbis erről nem kaptak tájékoztatást, ezért nem tudja mire vélni a kifizetések elmaradását.
A szaktárca az ITD Hungary felé is adós. Márton Péter vezérigazgató-helyettes tegnap az MTI-nek elmondta: anyagi helyzetük jövő hét hétfőig megoldódhat.
Az ITD Hungarynak és a Magyar Turizmus Zrt.-nek mostanáig át nem utalt minisztériumi támogatást a szaktárca szándékosan tartja vissza ezektől az állami cégektől, vagy a két társaságnak járó összeg eltűnt? – ezt a kérdést tette fel lapunk tegnap a Nemzetgazdasági Minisztériumnak. Kérdésünkre azonban lapzártánkig nem kaptunk választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.