A tervek szerint még idén, decemberben birtokba vehetik az autósok az M85-ös gyorsforgalmi út 780 méteres alagútját – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Az átadás előtt próbaüzem során pénteken baleseti szimulációt végeztek az alagútban:
egy kisteherautó és egy gázolajat szállító tartálykocsi ütközött össze az alagút egyik járatában.
A gyakorlat szerint több ember sérülését, egyesek járműben ragadását és a gázolaj szivárgását is meg kellett oldani a próba közben.
A Világgazdaság szerint a szimuláció célja az alagút-üzemeltető, a katasztrófavédelem, a rendőrség és a mentőszolgálat közös munkájának összehangolása, a baleseti elhárítás folyamatának minél gyorsabbá és hatékonyabbá tétele volt, és sikerrel zárult. A gyakorlat elvégzésére az alagút működési, valamint forgalomba helyezési engedélyéhez volt szükség.
Az M85-ös alagútja már júliusban elkészült, erről a Világgazdaság is beszámolt. Ez az első, tisztán állami beruházásban elkészült alagút hazánkban, aminek engedélyezése után már 11 gyorsforgalmi út éri el az országhatárt, igaz, ehhez az osztrákokkal is meg kell állapodni, a határkeresztezési pontról ugyanis nem született még döntés.
Így készült az alagút
Az alagút Sopron északnyugati részén fut, a megépítse pedig azzal a céllal kezdődött meg, hogy a Bécsi-domb alatt az M85-ös autóutat a város zártkertjeinek érintése nélkül, a terepadottságokat leküzdve vezesse át a 84-es főút nyugati oldalára. Az előkészítése még a 2000-es évek elején megtörtént, igaz, utána át kellett tervezni.
Az alagút eredetileg tervezett hossza a 2017 márciusi tervek alapján hosszabbodott meg 490-ről 780 méterre, mert így kedvezőbb környezetvédelmi értékelést kapott.
A beruházásnak a 780 méteres alagútpár mellett a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres négysávos út kivitelezése is a része, és az SDD Konzorcium végezte, amely a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. cégekből jött létre. A 2020 októberében indult projekt teljes költsége 53 milliárd forint.