Küszöbön a Malév-megegyezés

A jövő hónap elején megszülethet a megegyezés a Malévról a magyar és az orosz kormány között – mondta Fellegi Tamás. A nemzeti fejlesztési miniszter továbbra is magyar tulajdonú nemzeti légitársaságban gondolkodik, de megváltozott szerkezettel. Márton Attila légügyi biztos reményei szerint az elmúlt hetek tömegjelenetei ellenére Ferihegy az év végére ismét elnyeri a „clear” besorolást.

2010. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb hat vasútvonalat nyitnak meg. Hat, korábban bezárt szárnyvonalon indulhat újra a vasúti közlekedés december 12-től: a Fehérgyarmat– Zajta, Alsókocsord–Csenger, Abaújszántó–Hidasnémeti, Komló–Godisa, Börgönd–Sárbogárd és Almásfüzítő–Esztergom vonalakon. A döntéssel 43 település mintegy 135 ezer lakosának közlekedési lehetőségei bővülnek. A változás közvetlenül 56 állomást érint. Eközben az V. számú nemzetközi vasúti korridor 101 kilométeres szakaszán befejeződtek a villamosítási és korszerűsítési munkálatok. A közel 55 milliárd forint összértékű beruházást Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára adta át Szarvas Ferencnek, a MÁV vezérigazgatójának Ukkon.


A magyar és az orosz kormány delegációjának október elejére tervezett találkozójára véglegesítik a Malév rendezési tervét – mondta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. A tárgyalásokon megszülethet a politikai döntés, amely a Malév sorsát meghatározhatja. A kormány továbbra is azt szeretné, ha a cég magyar tulajdonú nemzeti légitársaság lenne. A Malév 95 százaléknyi részvénye az idén tavaszszal a hitelek egy részének tőkévé alakításával került ismét a magyar állam tulajdonába, míg a maradék öt százalék az orosz állami Vnyesekonombank érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt.-nél maradt. A légitársaság visszaállamosítása óta alaptőke-emeléssel és tulajdonosi kölcsönökkel mintegy 35 milliárd forintot kapott a Malév. Eközben kiderült, a Malév nem számíthat arra sem, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) részt vállaljon a finanszírozásából. Urbán László, a bank igazgatóhelyettese azt nyilatkozta a közrádióban tegnap, bankja akár 200 millió eurós, 56 milliárd forintos hitelt is adna a MÁV-nak, ha a kormány törvénybe foglalja a vasúttársaság átalakítását. Ugyanakkor a magyar nemzeti légitársaságnak ugyanezt a segítséget nem adja meg a bank. A Malév pénzügyi helyzetét nehezíti, hogy forgalmát komolyan visszavetette a Ferihegyi repülőtér biztonsági rendszerének átalakítása, amely miatt jelentős torlódás alakult ki az elmúlt hetekben a légikikötőben. A Budapest Airport (BA) szerint egyszeri esetről volt szó. Eközben a magyar hatóságok folyamatosan vizsgálják az európai repülésbiztonsági felülvizsgálaton elbukott Ferihegyi repülőtér beléptető rendszerét. A két jelenség kapcsolatban lehet egymással, de ennek nem feltétlenül kell így lennie – mondta lapunk kérdésére Márton Attila légügyi biztos. Kétségtelen, hogy a felülvizsgálat után a biztonsági vizsgálatok rendkívül alapossá váltak, azonban nem szabadna, hogy ez együtt járjon a várakozási idő növekedésével. A biztonsági vizsgálatok elvégzése a BA feladata, s a helyszínen megfelelő kapacitást kell biztosítaniuk. A légügyi biztos abban bízik, hogy az elmúlt időszak intézkedései meghozzák az eredményüket, és Ferihegy az év végére ismét elnyeri az EU légügyi hatóságaitól a „clear” besorolást. A magyar hatóságok október közepéig vizsgálják a fővárosi légikikötő biztonságát, és ha mindent rendben találnak, akkor erről jelentést tesznek az EU-szerveknek. Utóbbiak egy hónapon át tesztelik majd Ferihegy biztonságát, s ha az megfelel, december elejére a magyar légikikötő visszakapja a „clear” besorolást.
Tény, a sorban álláshoz hozzájárult a biztonsági személyzet nemzetközi szabványok szerinti munkavégzése – mondta lapunk kérdésére Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság légi közlekedési igazgatóságának vezetője. A BA-tól, mint a biztonsági vizsgálatot végző személyzet munkáltatójától a magyar hatóság kikényszerítette a szabályok betartását. Utóbbiak az ellenőrzést végzőktől nagyobb figyelmet követelnek, s ez lelassította az ellenőrzést. Azonban ahogy beletanulnak, gyorsul az ellenőrzés

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.