Útilapu az Alstomnak

Azonnali hatállyal felmondta a BKV Zrt. a metrókocsik beszerzésére kötött valamennyi szerződését a francia Alstommal, miután kézhez vették a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős döntését a típusengedély elutasításáról. A négyes metró beruházásának csúszását további három-öt évre becsülik, de amennyiben 2015 végéig nem tudják üzembe helyezni, a főváros elveszti a korábban már csökkentett uniós támogatást is.

2010. 10. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Október 18-án, két nappal ezelőtt kapta kézhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős határozatát a BKV, amelyben helybenhagyta az elsőfokú döntést a Budapest Metropolis Konzorcium (Alstom Transport SA) AM5–M2 típusú metrószerelvénye végleges típusengedély iránti kérelmének elutasításáról. Ezen hatósági engedély nélkül a szállítandó metrószerelvények Magyarországon nem állíthatók forgalomba – közölte tegnap György István (Fidesz–KDNP) főpolgármester-helyettes és Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója. Emlékeztettek, hogy a konzorcium többször is késett. A kettes metró szerelvényeinek 2008-ban már futniuk kellett volna, de az idén június 3-án a Fővárosi Közgyűlés egyhangú döntésében szabott július 31-i határidőre sem szerezték meg a jogerős típusengedélyt. A közlekedési hatóság a fékhibák mellett számos más, az utazás biztonságát is érintő hiányosságot feltárt, azonban Demszky Gábor akkori főpolgármester nem hajtotta végre a közgyűlés határozatát.
Már a 2006. május 30-i megkötése pillanatában is botrányos volt a metró kettes, illetve az épülő négyes vonala szerelvényeinek beszerzésére kötött szerződés. A francia tulajdonú Alstom négy év alatt képtelen volt megszerezni a típusengedélyt a legyártott prototípusra. Ehhez képest a balliberális városvezetés a 65 milliárd forintos szerződésnek csaknem a felét kifizette már az első évben. Az Alstom korábban elismerte, a nemzetközi gyakorlatban is szokatlan az ötvenszázalékos előleg, illetve hogy a típusengedély meg nem szerzését a vis maior körébe sorolták.
Az új városvezetés és a BKV tegnap leszögezte: érvényesítik valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényüket. A felmondás mellett Kocsis István haladéktalanul lehívta a szerződések alapján kifizetett 30 milliárd forint visszafizetésére, valamint a jó teljesítésre vonatkozó tízszázalékos bankgaranciát, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé. – A BKV Zrt. mindent megtesz egy új beszerzési eljárás mielőbbi kiírásáért, de a 4-es metró esetében további három-öt év csúszás várható. Felül kell vizsgálni az eredetileg az Alstom-szerelvényekhez kapcsolódó, az automatikára és a karbantartó berendezésekre kötött szerződéseket is. Ezzel egyidejűleg megkezdik a kettes metró régi szovjet szerelvényeinek hárommilliárd forintosra becsült felújítását – emelték ki.
A négyes metró első két szakasza hivatalosan ma már több mint 540 milliárd forintba kerül. Az EU az első szakasz támogatásából több mint 56 milliárdot szabálytalanságok miatt elvont. Az eddig megítélt 181 milliárd forintot is visszavehetik, ha 2015. december végéig nem helyezhető üzembe a metró.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.