Vicc a szocializmusban

Min nevettek Rákosi és Kádár idején? Mennyire volt vidám a legvidámabb barakk? <br />Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legendás pesti vicc ironikus és gyakran cinikus éle, valamint a vaskosságáról híres népi humor soha nem kímélte a politikusokat és a különböző politikai rendszereket. Az elit és az éppen fennálló hatalom ellenében elsütött poénok nemcsak a közbeszéd állandó tárgyát képezték, hanem a kritikus hozzáállás bizonyítékai is voltak. Mivel 1948 és 1989 között tömeges mértékben – 1956 két hetét kivéve – nem volt lehetőség a rendszerrel szembeni nyílt ellenállásra, így a humor politikai tetté vált. A politikai célzatú vicc a morgolódás, az egyet nem értés és a szkepticizmus egyik legfontosabb eszköze volt. Kijelenthető, hogy a kommunizmus idejének politikai, társadalmi és kulturális elnyomása váltotta ki a széles körű rendszerellenes humort.
Horváth Attila jogtörténész (ELTE ÁJK, PPKE JÁK) – aki nagy népszerűségnek örvend hallgatói körében, többek között legendás és terjedelmes viccmagángyűjteménye miatt – szerint a politikai humor születéséhez az járult leginkább hozzá, hogy az emberek átlátták a diktatúra működését, és a hatalmi szemfényvesztés kifigurázására alkalmas eszközt találtak a rendszerkritikus viccek mesélésében. A valóság és a pártállam hivatalos önképe közötti különbség kifigurázása jó poénforrás volt, hiszen – idézi Széchenyit – a zsarnokság mindig együtt jár az ostobasággal, s így könnyen nevetségessé tehető. A finom iróniától a nemegyszer durva tréfacsinálásig terjedő skála a nyelvi leleményességen és a szójátékok iránti fogékonyságon túl a jólértesültség és a vagányság jele is volt. Egy-egy Rákosi kopaszságán vagy Sztálin barbarizmusán poénkodó vicc azonban nemcsak osztatlan sikert és hosszan tartó derültséget okozhatott, hanem többéves börtönbüntetést is maga után vonhatott. A vicc ellenzékisége 1949 után büntetendő kategóriává vált, az ÁVH figyelme ugyanis a rendszerellenes viccekre is kiterjedt. Az 1946. évi 7. törvényt kiegészítő legfelsőbb bírósági állásfoglalás a „politikai kérdések vicces formában való feltüntetését” izgatásnak minősítette, és felfüggesztett vagy néhány évig tartó tényleges szabadságvesztés járt érte. „Milyen az 5+2-es vicc? Öt év, aki mondja, kettő, aki hallgatja” – utalt az egyik találós kérdés a félve mesélt tiltott tréfák kockázatára.
Homa János történész, aki tizenhat évvel ezelőtt viccgyűjteményt szerkesztett az 1948–1988 közötti politikai poénokból, elmondja: szabad nyilvánosság és demokratikus véleményverseny híján a társadalom ezzel jelezte, hogy nem lehet becsapni. S ugyan a viccelődés a diktatúra romba döntéséhez nem volt elegendő, de javította a társadalom közérzetét, és olyan terepet biztosított a belső ellenállásra, ahol az elnyomás frusztrációit ki lehetett élni. Ezzel az egymás közötti véleménycsere „földalatti” csatornája alakult ki, mert a vicc által sok mindent ki lehetett mondani, amit a hivatalos „nyilvánosság” nem engedett.
A Rákosi-kor politikai élcei leginkább a pártvezér személye és az ÁVH tevékenysége ellen irányultak. Például az egyik klasszikus darab így hangzott: „Miért visel Rákosi nyakkendőt, amikor a borbélya borotválja? Hogy a két végét meg tudja különböztetni egymástól.” Ám 1948 után nemcsak az ellenzéki, de tulajdonképpen mindenféle humornak hadat üzentek. A fordulat évében megszüntették a kisgazda Szabad Száj és a szocdem Pesti Izé című viccújságot, a hivatalos élclapként funkcionáló Ludas Matyi pedig száraz, sótlan propagandakiadvánnyá laposodott. Az ötvenes évek legelején a Ludas Matyi főként a „nyugati imperialisták” és a „klerikális reakció” ellen agitált, majd lassú elszürkülés következett, amely a hetvenes évek közepétől oldódott fel, akkor is csak a frivol karikatúráknak köszönhetően. „Kevés a lapban a humor, keveset nevettet, nem a tömegeket érdeklő dolgokról ír” – jegyezte meg róla a Magyar Újságírók Szövetsége. Egy 1955-ös MDP-feljegyzés ugyanekkor azt adta ukázba, hogy „szatíránknak szeretnie kell vívmányainkat, és nem lehet ellenzéki, nem gúnyolódhat eredményeink felett”.
Az 1956-os forradalom alatt aztán az elfojtott humorérzék is elementáris erővel tört fel. Falfirkák, röplapok, szállóigék és rigmusok születtek városon és vidéken egyaránt, amelyek a reménytelenség dacára alkalmazták a maró (ön)gúny és a jellegzetes magyar akasztófahumor teljes repertoárját. „Gyűjtsd a vasat és a fémet, szovjet tankot add a MÉH-nek!” – hirdette például egy ’56-os forradalmi graffiti a tűzfalakon.
A két kutató egybehangzóan azt állítja, hogy a Kádár-rezsim kezdetben a megelőző gyakorlatot folytatta a humorfronton is. Ezt bizonyítja a következő agitpropos állásfoglalás: „A szatíra, kifigurázás, leleplezés eszközével magyarázzuk meg az ellenséges tábor terveit, hanyatlását és aljasságát.” Egy 1959-es pb-jelentés viszont már a jövőt körvonalazta, amikor a hivatalos viccmesélő fórumok feladatául szabta, hogy „derűt, jókedvet árasszon, és vegye célba az előrehaladásunkat gátló jelenségeket, a kispolgári erkölcsöket, jellemhibákat”. A még ’51-ben alapított Vidám Színpad és a ’67-ben létrehozott Mikroszkóp Színpad, valamint a hétfői televíziós adásszünetek idején sugárzott rádiókabaré központilag ellenőrzött fórumai mind ennek szellemében jártak el. Homa János hozzáteszi, hogy az 1963-as amnesztia után a viccek negatív (Hruscsov igényeit messzemenően kiszolgáló) Kádár-képe mellett megjelentek a pártfőtitkárt pozitívan bemutató tréfák (például a reformokat megakasztó Brezsnyev háta mögött a néppel összekacsintó „öreg” alakjával). Horváth Attila szerint ebben szerepet játszhatott, hogy minden bizonnyal voltak megrendelésre készített és elterjesztett Kádár-barát viccek. A történészek szerint a rendszerváltást megelőző évtizedekben nem volt olyan bel- és külpolitikai esemény, amelyen ne élcelődtek volna. A magyar viccek legyűlöltebb figurája ekkoriban Ceausescu volt; a keleti szocializmus és a nyugati kapitalizmus közötti életszínvonal-különbség szintén kedvelt humorforrássá vált, ahogyan a párttitkárok is.
„Mi a különbség a létező és a működő szocializmus között?” – kérdezték egyre gyakrabban egymástól az emberek a Kádár-rendszer alkonyán. A válasz szerint „a létező szocializmus nem működik, a működő szocializmus pedig nem létezik”. 1990-re végleg bebizonyosodott annak a régi poénnak a valóságalapja is, hogy „a szocializmus azon nehézségek leküzdésére való, amelyek nem lennének, ha nem lenne szocializmus”.
A politikai viccekkel foglalkozik hétfőn az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 22.30. Ismétlések: kedd 10.30; szerda 16.05; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.