A legnagyobb magyar terv

Csontos János
2010. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszatérni mindig nagyon nehéz. Egy politikai erő, amely egyszer – idestova egy évtizede – már tető alá hozott egy Széchenyi-tervet, két dolgot nem tehet: nem csinálni egy új Széchenyi-tervet; illetve ugyanolyanra szabni az újat, mint a régit. A visszatérés tétje tehát a változtatva megőrzés, vagy ha úgy tetszik: a hagyományokra alapuló változtatás. Az ezredforduló óta ugyanis alapvetően átalakult a környező klíma. A pénzügyi meg a lélektani klíma is: ami akkor – egy világgazdasági konjunktúra idején – első látásra afféle különutas nemzeti virtuskodásnak tetszhetett, az mára a válságból való kilábalás úgyszólván egyetlen lehetséges módja, amit időközben Nyugat-Európában is felismertek. A klasszikus münchhauseni recept: saját hajunknál fogva ragadni ki magunkat az ingoványból. Erre pedig égető szükség van, hiszen nyolcévnyi „szakértő” álszocialista-kváziliberális kormányzás víz alá nyomta az egész nemzetgazdaságot. Az állam a legrosszabb tulajdonos – hajtogatták Medgyessyék, Gyurcsányék, Bajnaiék, Kunczéék és Kókáék, és mindent el is követtek azért, hogy ezt a tételt áldásos tevékenységükkel bizonyítsák. Most pedig ezen a megtépázott, kifosztott, eladósított államon volna a sor, hogy mégis kisegítse a bajból adózó polgárait.
Ezek a polgárok minden eddiginél nagyobb számban szavaztak bizalmat fél éve és egy hónapja is annak az erőnek, amelytől a nemzeti önrendelkezés visszaállítását remélték politikában, kultúrában és gazdaságban egyaránt. Paradox fejlemény, hogy ezekben a napokban többek között azok vonulnak utcára a jogállamot a Fidesztől féltve, akik korábban mind a jogot, mind az államot végletesen leépítették. Otthonos terepük mindig inkább a szimbolikus politizálás volt: ki van-e függesztve a falra egy nyilatkozat, vagy sem, és hasonlók. Azt már kapiskálják, hogy a tavaszi új alkotmány nem szimbolikus terep lesz – azért veszik hát pajzsul maguk elé most az Alkotmánybíróságot Stumpfostul, hogy az alkotmánytipró kormányzás képzetét elültessék az emberekben, mire a rendszerváltozás második, befejező hulláma elkövetkezne. A félbemaradt rendszerváltozás húsz év alatt juttatta el az országot hovatovább a működésképtelenség határára – a „szavazófülkés forradalom” ennek a ténynek a tömeges felismerése volt.
Két alapvető hatalmi koncepció feszült és feszül a mai napig is egymásnak. Az egyik (címkéjén a cilinderből elővarázsolt átmeneti figurával, Bajnai Gordonnal) azt állította: hiába van csőd, nincs alternatíva, csak az alázatos adósságszolgálat, a multik feltétel nélküli kiszolgálása, az önálló gazdaságpolitika és a nemzeti büszkeség teljes feladása. Csak ússzuk meg a mai napot, csak halasszuk el, amit lehet. Ez ugyan spirális út lefelé, ahonnan egy pont után már nincs visszatérés; de úgyis jön Orbán Viktor, a balek – majd szépen és elegánsan az ő nyakába varrunk mindent. A másik – orbáni – koncepció egyelőre a magyar emberek túlnyomó többségének óhajaival fedésben van. Úgy ágyazódni be az Európai Unióba meg a világgazdaságba, hogy ne kelljen lesunyt fejjel járnunk-kelnünk, mint például a görögöknek. Legalább megpróbálni megkeresni a magyar utat gazdaságban és kultúrában. A kormányzat akciói e tekintetben egyelőre válaszreakciók: a költségvetési deficitre oly kényes Nyugat nem hagy túl nagy mozgásteret egy nem komprádor jellegű országvezetésnek. De azért vannak lehetőségek. A bürokratikus Brüsszel konokul veszteségként könyveli el a magánnyugdíj-pénztári befizetéseket? Ha nem lehet átírni a rubrikákat, nosza, alakítsuk a rubrikákhoz magát a rendszert. A jogállami intézmények nem mindenben szolgálják a társadalmi igazságérzet érvényesítését? Nosza, vegyünk vissza akár az Alkotmánybíróság jogosítványaiból is addig, amíg ezt a hézagot az új alkotmány végleg betömíti. A kétharmados parlamenti többség számos ilyen megoldásra törvényes lehetőséget nyújt – s bizonyára nagy is a kísértés a dolgok rapid rendezésére. Csakhogy a válaszreakciókra alapított politizálás sikamlós terep, megint csak szimbolikus csatatér – nemcsak elcsúszni lehet rajta, de elvérezni is.
Épp ezért a mégoly időhiányos kormányzás is jól teszi, ha az ilyen-olyan tagadás helyett az állítást helyezi tevékenysége középpontjába. Ilyen pozitív állítás az alkotmányozás, a jó és felelős államiság kereteinek megteremtése; de ilyen a Széchenyi-terv is: az ellenlábasok szemszögéből az egyik legveszélyesebb fejlemény, ami csak történhet a nem szimbolikus politizálás síkján. Épp ezért január idusáig, a projekt indulásáig számos érvet hallhatunk majd, miért is káros és felesleges ez az egész mitugrász, nacionalista erőfeszítés. Az még véletlenül sem lesz kidomborítva, hogy a piros dzsekis Medgyessy Péter kormányra lépve a Széchenyi-terv töretlen folytatását ígérte. (Hazudott. Már ő is.)
A cinikusok és a realisták megegyeznek abban, hogy tételesen a Széchenyi-terv forrásait keresgéljék a költségvetési sorokban és az uniós támogatások fejezeteiben. Ha nem találják rögtön, vérmérsékletüktől és prekoncepcióiktól függően harsányan ünnepelnek, elégedetten hátradőlnek vagy csendesen szomorkodnak. Az ellendrukkerek bíznak a Bajnai–Gyurcsány-típusú csapdában, hogy a kormánynak a gazdasági kényszerpálya miatt jó ideig csak a tűzoltásra marad ereje és forrása, és ujjal lehet rájuk mutogatni: lám, Orbánék sem tudnak mást csinálni azokhoz képest, akiket elkergettek. Ráadásul egyes pályázati szakértők szerint az uniós támogatások elszámolásában olyan csontvázak rejtőznek, amelyek igazából még ki sem buktak a szekrényből: a hiány akár százmilliárdos nagyságrendű is lehet a hivatalos átadás-átvételhez képest.
Az Új Széchenyi-terv hét kitörési pontja részben a korábbi hagyományokra épít, részben új irányokat nyit: az ezer konzultáció során kimunkált célkitűzéseket komolyan senki sem vitathatja. A hazai vállalkozók és az állam szövetsége persze komoly internacionális érdekeket sért, s aligha kétséges, hogy ezek az érdeksérelmek markánsan „artikulálódni” is fognak. A profit és közjó fogalma ugyanis gyakorta üti egymást. Nem mindenki tapsol a vállalkozásbarát államműködésnek, a vállalkozási tisztesség erősítésének, kiszámítható üzleti környezetnek – így nehezebb a zavarosban halászni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.