Újraindította a KLM Holland Királyi Légitársaság a Budapest Ferihegyi repülőtérre közlekedő járatát, miután a cég nem tudott a nyáron megegyezni a Malévval a közös üzemeltetésről. Öt év után újra saját üzemeltetésű KLM-járat indul a Budapest–Amszterdam útvonalon. A budapesti viszonylatot eddig a KLM közösen üzemeltette a Malévval, de a hónap elejétől a KLM beszüntette együttműködését a magyar légitársasággal. A napi három járat a helyi és a csatlakozó utasforgalom teljes körű kiszolgálását célozza. Az útvonalon Boeing 737-es repülőgép közlekedik, a fedélzeten turista- és emelt szintű szolgáltatás között választhatnak az utasok. A menetrend az egynapos amszterdami kinttartózkodást is lehetővé teszi. A gépek 6.50-kor, 13.25-kor és 17.30-kor indulnak Budapestről Amszterdamba és 9.50-kor, 13.30-kor és 20.20-kor a holland fővárosból Budapestre.
A döntés hátterében kereskedelmi jellegű vita áll – tudta meg lapunk repülőtéri forrásokból. A Budapest–Amszterdam járat üzemeltetéséről öt éve egyezett meg a KLM és a magyar nemzeti légitársaság. A konstrukció lényege az volt, hogy a kiemelt vonalon a Malév működtette a gépeket, de a KLM saját utasainak – akiket többségében távoli, esetenként tengerentúli járatokon szállított – átszállóhelyet foglalt a magyar gépeken. A Malév ezzel igen nagy forgalmat – és ezzel árbevételt – tudott szerezni a Budapest–Amszterdam útvonalon, míg a holland cégnek nem kötötte le a gépparkját és egyéb kapacitását a rövid távúnak minősíthető városközi repülés. A kölcsönös előnyökön alapuló együttműködés éveken keresztül megbízhatóan működött. Azt idén nyáron azonban a szerződés megújítását célzó tárgyalások megszakadtak. A lapunknak nevük elhallgatásával nyilatkozó informátorok szerint a tárgyaláson a Malév augusztusban távozott helyettes kereskedelmi igazgatója, Karim Makhlouf állt elő olyan követelésekkel, amelyeket a KLM nem kívánt teljesíteni. A volt igazgatóhelyettest korábban bírálatok érték a fapados cégekkel versenyző alacsony jegyárak és összességében a cég kereskedelempolitikája miatt. Tavaly a Malév vesztesége meghaladta a 24 milliárd forintot.
A KLM önálló járatai most kemény versenyt támasztanak a Malévnak. A magyar légitársaság szorult helyzetét mutatja, hogy naponta két pár gépén a városlátogatást oda-vissza már 23 ezer forintért lebonyolíthatja az utazó.
Szijjártó Péter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetésével tárgyalt