Orosz dráma győzött Londonban

Orosz dráma győzelmével ért véget a londoni nemzetközi filmfesztivál. A dokuk között a dán katonák afgán hadművelete nyert, díjazták továbbá az Andrea Dunbar brit színdarabszerző tragikus életéről szóló elsőfilmet is.

Kárpáti György
2010. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy pillanatra minden tekintet egyetlen emberre összpontosított Londonban. Az Oscar-díjas Martin Scorsese érkezett meg a brit fővárosba, hogy részt vegyen azon az ünnepségen, amelyet a BFI Nemzeti Filmarchívum fennállásának 75. évfordulója alkalmából szerveztek. A hollywoodi legendáról köztudomású, hogy elkötelezett híve a filmarchiválásnak, magyar alkotások felújításában is jeleskedett, így nem meglepő, hogy köszöntővel méltatta a brit filmintézet több évtizedes munkáját. Scorsese mellett Danny Boyle-nak járt ki a legnagyobb taps – az Oscar-díjas brit rendező 127 Hours című filmjének gálavetítésével és a díjátadó ünnepséggel ért véget a londoni nemzetközi filmfesztivál. A Gettómilliomos direktora James Franco főszereplésével egy drámai kiszabadulás történetét idézi fel legújabb filmjében. Aron Ralston 2003-ban Utah államban hegymászás közben beszorult egy kanyonfalba, s ötnapi küzdelme öncsonkítással ért véget, miután a hegymászó a nála lévő késsel csuklóból levágta saját, beakadt kezét. A közönség és a kritika kitörő lelkesedéssel fogadta a megrázó drámát, amelynek hivatalos amerikai premierje november 5-én lesz, Európában pedig 2011 elején kerül a mozikba. Danny Boyle az este folyamán a filmkultúráért tett erőfeszítése elismeréseképp a Brit Filmintézet díjában részesült.
A zárógálán díjazták a 12 alkotásból álló nemzetközi versenyprogramot is. A zsűri a legjobb film díját az orosz Alekszej Popogrebszkij How I Ended This Summer című filmjének ítélte oda. A zsűrielnök Patricia Clarkson értékelésében elmondta, az elszigeteltség, az elidegenedés és a félreértések erejének elementáris ábrázolását, a kiváló operatőri és színészi teljesítményt díjazták a szélfútta sarkvidéken játszódó pszichológiai drámában. A berlini nemzetközi filmfesztivál Ezüst Medve-díjjal jutalmazott alkotása egy sarkköri sziget elszigetelt kutatóállomásán játszódik, ahol hónapokat tölt együtt öszszezárva egy meteorológus és egy friss diplomás. A legjobb brit elsőfilmes díját Clio Bernard kapta a The Arbor című munkájáért. A film a 29 évesen elhunyt Andrea Dunbar színdarabíró életéről és lányával való bonyolult kapcsolatáról szól. A The Arbor a legeredetibb játékfilmes debütálásnak járó Sutherland-díjat is kiérdemelte.
A legjobb dokumentumfilm a dán Armadillo lett, melynek rendezője, Janus Metz Pedersen operatőre kíséretében hat hónapig követte nyomon dán katonák afgán állomásozását 2009-ben. Kevin MacDonald zsűrielnök elmondta, a film különleges intimitása és szofisztikált stílusa nyerte el tetszésüket. Az Armadillo kíméletlen őszinteséggel beszél arról, hogy ezek az emberek miért akartak a háborúba menni, s hogy az ott tapasztaltak mit váltottak ki belőlük.
Tegnap a legsikeresebb filmek pótvetítéseivel zárult a fesztivál, ahol többek között Alejandro Gonzales Inarritu filmjét játszották, de nagy érdeklődés övezte a Nicolae Ceausescu életéről szóló dokumentumfilmet is; a fesztivál egyik meglepetéseként számon tartott The Autobiography of Nicolae Ceausescu a Román Nemzeti Televízió és a Nemzeti Filmarchívum eddig nem látott hivatalos felvételeivel mutatja be a diktátor életét.
A fesztiválon sikerrel vetítették Fliegauf Benedek Womb és Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmjeit is. Utóbbi közönségtalálkozóját kiemelt érdeklődés övezte, a közönség sokat kérdezett, a többségnek pozitív benyomásai voltak és a helyi magyarok és külföldiek egyaránt megértették a film mélyebb rétegeit. – Érdekes volt látni, hogy a középkorú és idősebb korosztály is eljött a vetítésre, mert úgy vettem észre, hogy a legtöbb filmfesztiválra és a mozikba is inkább a fiatalok járnak – nyilatkozta Kocsis Ágnes a Magyar Nemzetnek. Elmondta, London előtt Gentben és Brüsszelben is telt ház előtt vetítették a Pál Adriennt, s a brit főváros után a film Hollywoodba utazik, ahol a Los Angelesben megrendezésre kerülő American Film Institute filmfesztiválján vesz részt. A Pál Adrien novemberben Cottbusban és Minszkben is szerepel versenyben, ahova Andrea Roberti forgatókönyvírója kíséri el az alkotást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.