Egy pillanatra minden tekintet egyetlen emberre összpontosított Londonban. Az Oscar-díjas Martin Scorsese érkezett meg a brit fővárosba, hogy részt vegyen azon az ünnepségen, amelyet a BFI Nemzeti Filmarchívum fennállásának 75. évfordulója alkalmából szerveztek. A hollywoodi legendáról köztudomású, hogy elkötelezett híve a filmarchiválásnak, magyar alkotások felújításában is jeleskedett, így nem meglepő, hogy köszöntővel méltatta a brit filmintézet több évtizedes munkáját. Scorsese mellett Danny Boyle-nak járt ki a legnagyobb taps – az Oscar-díjas brit rendező 127 Hours című filmjének gálavetítésével és a díjátadó ünnepséggel ért véget a londoni nemzetközi filmfesztivál. A Gettómilliomos direktora James Franco főszereplésével egy drámai kiszabadulás történetét idézi fel legújabb filmjében. Aron Ralston 2003-ban Utah államban hegymászás közben beszorult egy kanyonfalba, s ötnapi küzdelme öncsonkítással ért véget, miután a hegymászó a nála lévő késsel csuklóból levágta saját, beakadt kezét. A közönség és a kritika kitörő lelkesedéssel fogadta a megrázó drámát, amelynek hivatalos amerikai premierje november 5-én lesz, Európában pedig 2011 elején kerül a mozikba. Danny Boyle az este folyamán a filmkultúráért tett erőfeszítése elismeréseképp a Brit Filmintézet díjában részesült.
A zárógálán díjazták a 12 alkotásból álló nemzetközi versenyprogramot is. A zsűri a legjobb film díját az orosz Alekszej Popogrebszkij How I Ended This Summer című filmjének ítélte oda. A zsűrielnök Patricia Clarkson értékelésében elmondta, az elszigeteltség, az elidegenedés és a félreértések erejének elementáris ábrázolását, a kiváló operatőri és színészi teljesítményt díjazták a szélfútta sarkvidéken játszódó pszichológiai drámában. A berlini nemzetközi filmfesztivál Ezüst Medve-díjjal jutalmazott alkotása egy sarkköri sziget elszigetelt kutatóállomásán játszódik, ahol hónapokat tölt együtt öszszezárva egy meteorológus és egy friss diplomás. A legjobb brit elsőfilmes díját Clio Bernard kapta a The Arbor című munkájáért. A film a 29 évesen elhunyt Andrea Dunbar színdarabíró életéről és lányával való bonyolult kapcsolatáról szól. A The Arbor a legeredetibb játékfilmes debütálásnak járó Sutherland-díjat is kiérdemelte.
A legjobb dokumentumfilm a dán Armadillo lett, melynek rendezője, Janus Metz Pedersen operatőre kíséretében hat hónapig követte nyomon dán katonák afgán állomásozását 2009-ben. Kevin MacDonald zsűrielnök elmondta, a film különleges intimitása és szofisztikált stílusa nyerte el tetszésüket. Az Armadillo kíméletlen őszinteséggel beszél arról, hogy ezek az emberek miért akartak a háborúba menni, s hogy az ott tapasztaltak mit váltottak ki belőlük.
Tegnap a legsikeresebb filmek pótvetítéseivel zárult a fesztivál, ahol többek között Alejandro Gonzales Inarritu filmjét játszották, de nagy érdeklődés övezte a Nicolae Ceausescu életéről szóló dokumentumfilmet is; a fesztivál egyik meglepetéseként számon tartott The Autobiography of Nicolae Ceausescu a Román Nemzeti Televízió és a Nemzeti Filmarchívum eddig nem látott hivatalos felvételeivel mutatja be a diktátor életét.
A fesztiválon sikerrel vetítették Fliegauf Benedek Womb és Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmjeit is. Utóbbi közönségtalálkozóját kiemelt érdeklődés övezte, a közönség sokat kérdezett, a többségnek pozitív benyomásai voltak és a helyi magyarok és külföldiek egyaránt megértették a film mélyebb rétegeit. – Érdekes volt látni, hogy a középkorú és idősebb korosztály is eljött a vetítésre, mert úgy vettem észre, hogy a legtöbb filmfesztiválra és a mozikba is inkább a fiatalok járnak – nyilatkozta Kocsis Ágnes a Magyar Nemzetnek. Elmondta, London előtt Gentben és Brüsszelben is telt ház előtt vetítették a Pál Adriennt, s a brit főváros után a film Hollywoodba utazik, ahol a Los Angelesben megrendezésre kerülő American Film Institute filmfesztiválján vesz részt. A Pál Adrien novemberben Cottbusban és Minszkben is szerepel versenyben, ahova Andrea Roberti forgatókönyvírója kíséri el az alkotást.
Orbán Viktor: A migráció miatt széteshet a schengeni térség