Országépítő buzgalom

Csontos János
2010. 11. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Makovecz Imre Ybl-díjas, Kossuth-díjas, Steindl-díjas, Magyar Örökség díjas, Prima Primissima díjas építész, a Corvin-lánc kitüntetettje, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, a Francia Építészeti Akadémia nagy aranyérmének tulajdonosa, a skót és a brit építészszövetség tiszteletbeli tagja november 20-án ünnepli 75. születésnapját. Tevékenységében legalább hétféle kiemelkedő teljesítményt méltathatunk.

Az organikus építész. Tetszik, nem tetszik, a nemzetközi szakirodalom gyakorlatilag Makovecz Imrét azonosítja az élő magyar építőművészettel. Az ezer kortárs csúcsépületet felvonultató antológia hazánkból egyedül az ő paksi templomát szerepelteti. Ha valaha a Nyugat szemében Európa kulturális határa a legkeletibb gótikus, majd barokk templom volt, manapság Makovecz épületei azok – valahol Vargyason, Csíkszeredában, a csíksomlyói hegygerincen. Noha a hazai mezőnyből az ezredforduló után Cságoly Ferenc és mások is értek el számottevő európai sikereket, s a regionalista törekvések is figyelmet keltettek határainkon kívül, a világ építészetkritikusait leginkább mégis a magyar organikus iskola hozta izgalomba. Ennek egyik vezéregyénisége pedig – a más elméleti alapokon nyugvó Csete György mellett – kétségkívül Makovecz. Csetével ellentétben – aki valóban a magyar népi építészetből, a „hajlított hajlékból” indul ki a formateremtés során – Makovecz, minden ellenkező híresztelés ellenére, internacionális, sőt globalista alkotó; maga a megtestesült posztmodern. Épületeinek több közük van az ógermán mítoszokhoz, illetve Rudolf Steiner, Frank Lloyd Wright vagy Paolo Portoghesi világához, mint a magyar néphagyományhoz. („Kezdettől azt az egy épületet szerettem volna megépíteni, amely az emberiség kezdete előtt már állt” – vallja.) Ugyanakkor szervesen kapcsolódik egy hazai műépítészeti tradícióhoz, amelyet Lechner Ödön, Medgyaszay István és Kós Károly neve fémjelez. Utóbbiakon abban a vonatkozásban sikerült túl is tennie, hogy tudatosan kötődik ahhoz az univerzális építészeti irányzathoz, amely a steineri antropozófiára alapozva (amely az épületet nemcsak élőlénynek, hanem egyenesen emberi lénynek tételezi) lényegében a Bauhausra adott ellencsapásként is értelmezhető. A katonás megtervezettség küzd itt egy szerves megtervezettséggel, ami a fásult Nyugatnak maga a keleties lázadás, a kíváncsi Keletnek meg a spirituális nyugatosság. Makovecz ezt úgy fogalmazza meg: „A magyar szerves építészet feladata, hogy szolgálja az európai közép ezoterikus létét.” Ennek érdekében a fát mint alapanyagot többé nem díszítőelemként, hanem szerkezetként alkalmazza: ez legalább olyan anyaghasználati nóvum, mint az előző századfordulón a vasbeton vagy a pirogránit volt. Statikai bravúrjai – például a paksi templom páratlan vonalvezetésű tetőzete vagy az összeborított kupolájú piliscsabai Stephanium esetében – olyanok, hogy e házaknak a józan mérnöki ész szerint voltaképpen össze kellene omlaniuk.
Az iskolateremtő mester. Makovecz nem magányos tervező: lételeme a közösség. Immár több építészgenerációnak a mestere. Mivel a hazai építészet nehézkes intézményrendszere sehogy sem volt ínyére, szívós munkával, makacsul megteremtette a maga ellenintézményeit. Szellemi birodalmát három pillérre építette: a Makona építészirodából kinőtt Kós Károly Egyesülésre, a saját szaksajtót jelentő Országépítő folyóiratra, illetve az utánpótlást nevelő Vándoriskolára. Ez a modell az illegális lakásegyetemből meg a nyári visegrádi táborokból sarjadt, olyan tanítványokat nevelve ki, mint Turi Attila, Zsigmond László, Csernyus Lőrinc, Sáros László, Vincze László, Ekler Dezső, Jánosi János és sokan mások.

A makacs országépítő. Ez a felépítmény korántsem öncélú volt: már az előzmény, a nyolcvanas évekbeli faluház-építési kampány (Zalaszentlászlón, Bakon, Kakasdon) is a centralizált, faluromboló állameszménynek szegült ellen. Később az egyesülés által „kiküldött” főépítészek vitték tovább a lángot Szerencstől Jászberényig, Pulától Csengerig. Szinte természetes, amikor ez a tevékenység átnő katasztrófakezelő újjáépítésbe az árvíz sújtotta Tisza melléken vagy Felsőzsolcán, illetve a vörösiszap-áradást elszenvedett Devecseren. A makoveczi offenzívát nem tartóztatták fel a művi országhatárok sem: Dunaszerdahelytől Lendváig és a Székelyföldig ível az országépítő buzgalom. Ez a küldetéstudat sokszor persze azzal járt, hogy Makovecz – a zalai Petőhenyétől Erdélyig – sokszor ingyen tervezett, sőt kivitelezett; főként templomokat.

Az idealista akadémiaalapító. A Makovecz által alapított Magyar Művészeti Akadémia újfent egy intézménytükrözés, amely az elégtelen rendszerváltozás felismeréséből fakadt. Tudjuk, a hála nem politikai kategória, de az akadémia léte épp a jobboldali kormányzás idején került végveszélybe. Elvi és anyagi támogatása egy polgári kultuszkormányzat számára nemcsak becsületbeli, hanem stiláris kérdés is.

A titkos író. Makovecz Imre számos egyéb tevékenysége mellett remek szónok és titkos szépíró is. (Ebben is követi mestere, Kós Károly példáját.) Stílusa férfias és kiérlelt, s nem nélkülöz némi tárgyához illő pátoszt sem. Úgy ír, ahogyan rajzol: mintha az elsüllyedt Atlantiszról tudósítana.

Az öntörvényű politikus. Nem az a fajta művész, aki véka alá rejti mindenkori politikai meggyőződését. Ez az álláspont mindig markáns, indokolt esetben pedig mindennemű diplomatikusságtól mentes. Makovecz, ha szükségesnek érzi, éppolyan vehemenciával veti magát a közéletbe, mint az építészetbe. 2002-ben, amikor a polgári körök országszerte megszerveződtek, s vendégelőadókat hívtak, hogy tartsák az emberekben a lelket, Makovecz Imre heti három-négy alakalommal is kifejtette gondolatait. Véleménye sosem pártalapú: jelenleg épp az újdonsült makói fideszes városvezetéssel polemizál, amely az átvilágítás idejére felfüggesztette a Makovecz-féle fürdő építését, amelyet az építész az életmű betetőzésének szán.

Az esendő ember. Az a legjobb benne, hogy egyébként megmaradt annak a tiszta szívű zalai gyermeknek, ama nagykapornaki kisfiúnak, aki valaha volt. Derekasan viseli a betegséget, de lehet neki egy verniszázson pohárka vörösbort is kicsempészni az utcára, hogy ne lássa a család vagy az orvos…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.