Hiánycikk lesz a fiatal, alig használt autó?

A továbbra is kiábrándító újautó-piaci forgalom lassan lehetetlen helyzetbe hozza a használtautó-piacot: mostanában ugyanis évente mintegy százezer fiatal, jó állapotú gépkocsitól nem válik meg gazdája. A gyenge forgalmazási számokkal hazánk Görögország oldalán sereghajtó az unióban.

2010. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár már több hónapja folyamatosan emelkedik az eladott új autók száma hazánkban, az éves teljesítmény a tavalyi, a gödör aljának tekintett szintet is mintegy harmadával alulmúlja. Októberben 8,1 százalékkal, 3682-re nőtt, míg az év első tíz hónapjában összességében 31,2 százalékkal, 36 368-ra csökkent a forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva. A Jato Dynamics autópiaci információkat nyújtó cégcsoport adatai szerint eközben Európában októberben 16,2 százalékot, január–októberben pedig 4,6 százalékot esett az új autók piaca. Az év első tíz hónapjának eladási számait vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest roszszabb képet. Mindkét országban harmadával fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi, ugyancsak válsággal sújtott év azonos időszakában.
A magyar újautó-piac gyenge forgalma magával hozta a használtpiac beszűkülését is. Ha nem is a csúcsévek, hanem csak az átlagos időszakok forgalmát vesszük alapul, a 150 ezres eladáshoz képest idén jó, ha 50 ezer jármű gazdára talál. Vagyis nagyjából 100 ezer új gépkocsival kevesebb fogy, azaz ennyivel több tulajdonos ragaszkodik korábbi autójához. Nem csoda, hogy a kereskedők szerint egyre kevesebb a továbbértékesítésre alkalmas használt autó, pedig lenne kereslet volna. A magyar autópark átlagéletkora tíz év fölött van, és egyre növekszik. Akinek feltétlenül le kell cserélnie gépkocsiját, inkább venne használtat, de a kínálat egyre szűkül. Ennek jele, hogy míg az árak a múlt évben folyamatosan estek, az idén a stagnálás után a gyenge kínálat miatt emelkedés várható.
A használtpiac nem jelentéktelen forrásává a pénzintézeteknek a hitelt nem törlesztő ügyfelektől visszavett autói váltak, ezeket azonban sokszor szervizkönyv és garancia nélkül hirdetik meg. Az úgynevezett bankos autók minősége igencsak kérdéses, hiszen tulajdonosaik nemcsak a hitel törlesztőrészletét, de a kötelező szervizek költségét sem tudták fizetni, így sok esetben a garanciát is elveszítették.
A szűkösebb kínálatban gyorsan és jó áron kelnek el a megbízható háttérrel rendelkező, jó minőségű gépkocsik. Ezek a ma kiemelten keresett autók azonban egyre alacsonyabb arányban lelhetők fel a kereskedésekben és a magánszemélyek hirdetéseiben – mondták a kereskedők.
Míg az új autókat főleg cégek veszik, a használtautó-piacon szinte kizárólag magánszemélyek vásárolnak. E körben a legfontosabb szemponttá az ár, a használhatóság és a fenntarthatóság vált. A vásárlók főleg a strapabíró, keveset fogyasztó, kedvező árfekvésű autókat keresik. Magyarországon ma a közönség kedvence a fiatal, keveset futott, kis motorral szerelt, rendezett származási és szervizháttérrel rendelkező, lehetőleg Magyarországon üzembe helyezett autó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.