Bár már több hónapja folyamatosan emelkedik az eladott új autók száma hazánkban, az éves teljesítmény a tavalyi, a gödör aljának tekintett szintet is mintegy harmadával alulmúlja. Októberben 8,1 százalékkal, 3682-re nőtt, míg az év első tíz hónapjában összességében 31,2 százalékkal, 36 368-ra csökkent a forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva. A Jato Dynamics autópiaci információkat nyújtó cégcsoport adatai szerint eközben Európában októberben 16,2 százalékot, január–októberben pedig 4,6 százalékot esett az új autók piaca. Az év első tíz hónapjának eladási számait vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest roszszabb képet. Mindkét országban harmadával fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi, ugyancsak válsággal sújtott év azonos időszakában.
A magyar újautó-piac gyenge forgalma magával hozta a használtpiac beszűkülését is. Ha nem is a csúcsévek, hanem csak az átlagos időszakok forgalmát vesszük alapul, a 150 ezres eladáshoz képest idén jó, ha 50 ezer jármű gazdára talál. Vagyis nagyjából 100 ezer új gépkocsival kevesebb fogy, azaz ennyivel több tulajdonos ragaszkodik korábbi autójához. Nem csoda, hogy a kereskedők szerint egyre kevesebb a továbbértékesítésre alkalmas használt autó, pedig lenne kereslet volna. A magyar autópark átlagéletkora tíz év fölött van, és egyre növekszik. Akinek feltétlenül le kell cserélnie gépkocsiját, inkább venne használtat, de a kínálat egyre szűkül. Ennek jele, hogy míg az árak a múlt évben folyamatosan estek, az idén a stagnálás után a gyenge kínálat miatt emelkedés várható.
A használtpiac nem jelentéktelen forrásává a pénzintézeteknek a hitelt nem törlesztő ügyfelektől visszavett autói váltak, ezeket azonban sokszor szervizkönyv és garancia nélkül hirdetik meg. Az úgynevezett bankos autók minősége igencsak kérdéses, hiszen tulajdonosaik nemcsak a hitel törlesztőrészletét, de a kötelező szervizek költségét sem tudták fizetni, így sok esetben a garanciát is elveszítették.
A szűkösebb kínálatban gyorsan és jó áron kelnek el a megbízható háttérrel rendelkező, jó minőségű gépkocsik. Ezek a ma kiemelten keresett autók azonban egyre alacsonyabb arányban lelhetők fel a kereskedésekben és a magánszemélyek hirdetéseiben – mondták a kereskedők.
Míg az új autókat főleg cégek veszik, a használtautó-piacon szinte kizárólag magánszemélyek vásárolnak. E körben a legfontosabb szemponttá az ár, a használhatóság és a fenntarthatóság vált. A vásárlók főleg a strapabíró, keveset fogyasztó, kedvező árfekvésű autókat keresik. Magyarországon ma a közönség kedvence a fiatal, keveset futott, kis motorral szerelt, rendezett származási és szervizháttérrel rendelkező, lehetőleg Magyarországon üzembe helyezett autó.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját