Külföldi munkahelyek a fogyasztók pénzéből

Zömmel külföldi befektetőket, gyártókat és munkahelyeket támogat Magyarország akkor, amikor óriási pénzeket költ a megújuló energiára. A mostani rendszer nem a hazai érdekeket szolgálja – véli Kassai Ákos, a tőzsdén jegyzett energiatermelő cég, a Regionális Fejlesztési Vállalat vezérigazgatója. Más szakértők szerint a jelenlegi támogatási rendszernél gazdaságosabbat még nem találtak ki, bár kisebb módosításokra valóban szükség lenne.

Dékány Lóránt
2011. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszendőbe megy az elköltött közpénz nagy része – állítja a megújuló energia támogatásáról lapunknak készített elemzésében Kassai Ákos, a Regionális Fejlesztési Vállalat (RFV Nyrt.) vezérigazgatója. A tőzsdén jegyzett, elsősorban megújuló forrásokra alapozott hazai energiatermelő cég első embere szerint a támogatási rendszer nem Magyarország érdekeit szolgálja, mivel a piacot külföldi befektetők, gyártók és szolgáltatók uralják.
Magyarországon a megújuló forrásból áramot termelők a kötelező átvételi szisztémán keresztül juthatnak állami pénzekhez. Ez azt jelenti, hogy az általuk előállított villamos energiát a rendszerirányító a piacinál magasabb, támogatott áron köteles megvásárolni. Ennek költsége pedig valamennyi fogyasztó villanyszámláján megjelenik. Bár a rendszernek elsősorban a „zöld” – például a szél-, a víz- vagy a biomassza-alapú – energiatermelés elterjedését kellene segítenie, a rendelkezésre álló összeg csaknem háromnegyedét a kapcsoltan hőt és áramot is termelő erőművek kapják.
Kassai Ákos úgy látja, az alapvető probléma nem más, minthogy egyértelmű kormányzati vezérvonal hiányában a szektor forráselosztását gazdasági érdekcsoportok lobbitevékenysége irányította az elmúlt évtizedben. – A támogatási rendszer az alternatív energiatermelés többletköltségeit hivatott finanszírozni, ez a mechanizmus azonban mára megbukott – mutatott rá a cég vezérigazgatója. Kifejtette, a kötelező átvétel nem növelte érdemben a megújulóenergia-források felhasználását, nem csökkentette a távhő fogyasztói árát, a villamos energia hazai termelői árát viszont 20 százalékkal növelte, versenyhátrányt okozva ezzel a hazai energiatermelő vállalatoknak. – Elszaporodtak az alacsony hatásfokkal működő kis erőművek, multinacionális vállalatok kaptak folyamatos ártámogatást szélenergia-beruházásokra – emelte ki Kassai Ákos. Egy nemzetközi tanácsadócég 2009-es tanulmányára hivatkozva hozzátette, csak a biogáz jelent a megújuló forrásra alapozott energiatermelésnél ígéretes megoldást, miközben a szélből, a biomasszából vagy a földhőből előállított áram nem megtérülő, így hosszú távon nem fenntartható. A szakértő értékelése szerint a drágább villamos energián keresztül a magyar fogyasztók gyakorlatilag a nyugat-európai, észak-amerikai és távol-keleti eszközök, a külföldi befektetők szokásosnál magasabb hasznát finanszírozzák. Kassai Ákos megjegyezte, a pénz valóban új munkahelyeket teremtett, csak nem nálunk, hanem Ausztriában, Németországban, Spanyolországban, az Egyesült Államokban és Kínában.
– Egyik oldalon igaz, hogy a kötelező áramátvételi rendszer részben a külföldi befektetőket támogatja, hiszen a kapcsoltan áramot és hőt termelő erőművek egyik része külföldi kézben van – mondta lapunk megkeresésére Bercsi Gábor, a Magyar Kapcsolt Energia Társaság (MKET) elnöke. Hozzátette, ugyanakkor a befektetők között számos magyar cég is akad. – Sajnos a hazai gépipar az utóbbi évtizedekben szinte teljesen leépült, ezért ma már nincs olyan magyar tulajdonban lévő gyártóbázis, amely ki tudná szolgálni a megújuló és kapcsolt energiatermelésből adódó igényeket – mutatott rá Bercsi Gábor. Arra is kitért, hogy a kötelező átvételen keresztül nyújtott támogatásból többek közt azok a magyar társaságok is részesültek, amelyek az erőművek építését, illetve az egyes eszközök karbantartását végzik.
– Saját tapasztalataim szerint a külföldi energiaipari befektetők a hazánkban szerzett nyereség legnagyobb részét visszaforgatják újabb beruházásokba – hangsúlyozta a szervezet elnöke.
Bercsi Gábor szerint bár vannak negatív példák, nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a kötelező átvétel nem hatott kedvezően a távhő árára. – Nem véletlen, hogy a kormány úgy módosította a szabályozást, hogy kapcsolt hő- és áramtermelők bizonyos feltételek mellett 2012-ig maradhatnak a kötelező átvétel keretében azért, hogy ne legyen több településen drasztikus távhőáremelés – jegyezte meg a szakember. Az MKET elnöke szerint ugyan vannak megoldandó problémák a kötelező átvételi rendszeren belül, „de ennél jobbat még nem találtak ki”. Arra emlékeztetett, hogy a Magyar Energia Hivatal egy korábbi elemzése szerint ez a leggazdaságosabb támogatási szisztéma az alternatív energiatermelés elterjesztésére. Ráadásul az unió csaknem valamennyi államában alkalmazzák ezt a rendszert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.