Ellentétben az előző városvezetéssel, mi befejezzük a négyes metró építését, de az eddigiektől eltérően kizárólag szakmai alapon – emelte ki Tarlós István. A főpolgármester cáfolta és hazugságnak nevezte a Népszava tegnapi állítását, amely szerint leállítanák a beruházást. – Az októberi átadás-átvétel után nemcsak az bizonyosodott be, hogy az összességében immár 600 milliárd forintra becsült fejlesztés második, a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közé tervezett szakaszára nincs egy árva huncut fillér sem, hanem a korábbi szerződések miatt az első, azaz a Kelenföldi, illetve a Keleti pályaudvar között már kifúrt metrópálya „beüzemelése” is veszélybe került. Az Európai Unió illetékesei egyértelművé tették, hogy a 380 milliárdosra felduzzadt költségű első szakaszra nyújtott 181 milliárdos támogatáson túl nem hajlandók foglalkozni a korábbi városvezetés által erőltetett további tervekkel (Brüsszel tucatnyi közbeszerzési szabálytalanság miatt tavaly több mint 57 milliárd forinttal csökkentette az uniós keretet, az elmúlt hetekben pedig az előkészítés kisebb-nagyobb jogsértései miatt további 60 milliós elvonást jelentett be.) Orbán Viktor miniszterelnökkel többször is tárgyaltam arról, hogy a metróépítést előbb meg kell menteni, majd a fejlesztést át kell gondolni – mondta Tarlós. Kifejtette: a Fővárosi Közgyűlés januári rendkívüli ülésére készülő, 2011-es költségvetési koncepcióban valóban nem szerepeltetik a legfrissebb becslések szerint csaknem 170 milliárd forintba kerülő második szakaszt, hiszen nulla forinttal annak semmi értelme nem lenne. Ugyanakkor a városházán komoly szakmai vizsgálatok kezdődnek arról, hogy a Keletitől a Bosnyák térig járhatnának-e villamosok a felszínen, ahol korábban is közlekedtek, sőt, még a sínek is megvannak.
*
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke szerint a korábbi becslések alapján ennek a változatnak a költsége sok tíz milliárd forinttal kevesebb lenne. A főváros új szakembergárdája abban is egyetért, hogy bármilyen többletforrás esetén elsőként a harmadiknak nevezett, dél-budai szakaszt kellene megépíteni. Ez az Etele teret Gazdagréten át a Budaörsi úti virágpiacig kötné össze. – Az egész metrókérdés kulcseleme a botrányos Alstom-szerződés, amelyen jóval több mint 30 milliárd forintot bukhat a főváros. Nem véletlenül fordultunk az ügyben Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztoshoz, és a jövőben minden lépésről Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztetünk – szögezte le a főpolgármester.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója lapunknak megerősítette, szakmailag a hatályos metrótörvény szerint 79–21 százalékos költségmegosztással dolgozó államnak és a fővárosnak egyetlen célja az első szakasz befejezése. – Minden további lépésre átgondolási lehetőségünk van, és ezt ki is fogjuk használni – fűzte hozzá.
A Demszky Gábor vezette Fővárosi Közgyűlés az önkormányzati választás előtti utolsó, még a Bajnai-kormány idejéből származó metrójelentésből megtudhatta: „a főpolgármester úr többször kezdeményezte a kormánynál a II. szakaszra vonatkozóan a finanszírozási feltételek biztosítását, amelyre megnyugtató megoldás még nem érkezett”.

Ferenc pápa: A magyar nyelvet csak a Mennyországban beszélik, mert örökké tart megtanulni