Másképpen építik a metrót

Bár a korábbi városvezetés mindenkit megtévesztett, a Fidesz–KDNP vezette kormány és a főváros mindent elkövet, hogy belátható időn belül utazhassunk a négyes metrón – közölte lapunkkal Tarlós István főpolgármester. A tervezett északi szakaszra nincs fedezet, de szakmai vizsgálat indul a villamosközlekedés visszaállítására és a metróvonal dél-budai meghosszabbítására.

2011. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellentétben az előző városvezetéssel, mi befejezzük a négyes metró építését, de az eddigiektől eltérően kizárólag szakmai alapon – emelte ki Tarlós István. A főpolgármester cáfolta és hazugságnak nevezte a Népszava tegnapi állítását, amely szerint leállítanák a beruházást. – Az októberi átadás-átvétel után nemcsak az bizonyosodott be, hogy az összességében immár 600 milliárd forintra becsült fejlesztés második, a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közé tervezett szakaszára nincs egy árva huncut fillér sem, hanem a korábbi szerződések miatt az első, azaz a Kelenföldi, illetve a Keleti pályaudvar között már kifúrt metrópálya „beüzemelése” is veszélybe került. Az Európai Unió illetékesei egyértelművé tették, hogy a 380 milliárdosra felduzzadt költségű első szakaszra nyújtott 181 milliárdos támogatáson túl nem hajlandók foglalkozni a korábbi városvezetés által erőltetett további tervekkel (Brüsszel tucatnyi közbeszerzési szabálytalanság miatt tavaly több mint 57 milliárd forinttal csökkentette az uniós keretet, az elmúlt hetekben pedig az előkészítés kisebb-nagyobb jogsértései miatt további 60 milliós elvonást jelentett be.) Orbán Viktor miniszterelnökkel többször is tárgyaltam arról, hogy a metróépítést előbb meg kell menteni, majd a fejlesztést át kell gondolni – mondta Tarlós. Kifejtette: a Fővárosi Közgyűlés januári rendkívüli ülésére készülő, 2011-es költségvetési koncepcióban valóban nem szerepeltetik a legfrissebb becslések szerint csaknem 170 milliárd forintba kerülő második szakaszt, hiszen nulla forinttal annak semmi értelme nem lenne. Ugyanakkor a városházán komoly szakmai vizsgálatok kezdődnek arról, hogy a Keletitől a Bosnyák térig járhatnának-e villamosok a felszínen, ahol korábban is közlekedtek, sőt, még a sínek is megvannak.

*

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke szerint a korábbi becslések alapján ennek a változatnak a költsége sok tíz milliárd forinttal kevesebb lenne. A főváros új szakembergárdája abban is egyetért, hogy bármilyen többletforrás esetén elsőként a harmadiknak nevezett, dél-budai szakaszt kellene megépíteni. Ez az Etele teret Gazdagréten át a Budaörsi úti virágpiacig kötné össze. – Az egész metrókérdés kulcseleme a botrányos Alstom-szerződés, amelyen jóval több mint 30 milliárd forintot bukhat a főváros. Nem véletlenül fordultunk az ügyben Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztoshoz, és a jövőben minden lépésről Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztetünk – szögezte le a főpolgármester.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója lapunknak megerősítette, szakmailag a hatályos metrótörvény szerint 79–21 százalékos költségmegosztással dolgozó államnak és a fővárosnak egyetlen célja az első szakasz befejezése. – Minden további lépésre átgondolási lehetőségünk van, és ezt ki is fogjuk használni – fűzte hozzá.
A Demszky Gábor vezette Fővárosi Közgyűlés az önkormányzati választás előtti utolsó, még a Bajnai-kormány idejéből származó metrójelentésből megtudhatta: „a főpolgármester úr többször kezdeményezte a kormánynál a II. szakaszra vonatkozóan a finanszírozási feltételek biztosítását, amelyre megnyugtató megoldás még nem érkezett”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.