A pécsi példa

Torkos Matild
2011. 04. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pécsi vízművállalat után a tömegközlekedési társaság irányítási jogát is visszavette a Páva Zsolt polgármester által vezetett önkormányzat. Sőt, a távhőszolgáltató magas árainak letörése érdekében az elmúlt év végén felmerült, hogy ezt a kérdést is reprivatizációs technikával oldják meg, ám ebben az ügyben Pécs városa a szelídebb, tárgyalásos utat választotta. Úgy tűnik, a pécsi közlekedési vállalat visszaszerzése jóval egyszerűbb lesz, mint a vízművállalaté. A pécsi vízmű üzemeltetéséről szóló szerződést másfél évvel ezelőtt mondta fel az önkormányzat, ugyancsak a kirívóan magas díjszabás miatt. Azóta különböző bíróságokon folyik az ádáz harc a pécsi önkormányzati tulajdonú közművállalat és a francia multinacionális cég, a Suez között. Figyelemre méltó, hogy a választott bíróság által hozott, Pécsnek kedvező döntést a Tolna Megyei Bíróság semmisítette meg. Így a jogi procedúra kezdődhet elölről.
Pécs városa vezetésének szemmel láthatóan nem szegte kedvét a macerás peres út, most újabb frontot nyitott az önkormányzat jól felfogott érdekeinek érvényesítésére a városi közlekedés irányítási jogának visszaszerzése végett. A Páva Zsolt polgármesterék által választott harcmodor hasonló ahhoz, mint amit a vízmű visszavételénél láttunk: a cég székházát lezárták, a biztonsági őrök senkit sem engednek be. A pécsi közlekedési vállalat irányításának joga úgynevezett menedzsmentszerződéssel került át egy kisebbségi tulajdoni hányadot megszerző magáncéghez, amely nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségeit, ahelyett, hogy felújította volna a buszparkot, hagyta, hogy a meglévő járművek is vészesen leromlott állapotba kerüljenek.
A pécsi önkormányzat esete a közművállalatokba beeresztett, kizárólag a profitra hajtó befektetőkkel nem annyira ékes, sokkal inkább éktelen példája annak, hogy az állam, avagy az önkormányzat nem mindig a lehető legrosszabb tulajdonos. A közszolgáltató vállalatokat, a víz-, illetve csatornaműveket, távhőszolgáltatókat, közlekedési társaságokat célszerű közösségi tulajdonban tartani azért, hogy a lakosság az önköltségi árakhoz közeli szinten vehesse meg a buszjegyet, a vizet, a fűtést.
Ha a Horn-kormány idején a rövid távú költségvetési érdekeknek engedve nem kótyavetyélték volna el potom áron az áram- és gázszolgáltatókat, ma sokkal versenyképesebb lenne a gazdaságunk és sokkal elviselhetőbbek lennének a lakosságra nehezedő energiaköltség-terhek is. Már csak az úgynevezett nyolcszázalékos eszközarányos garantált nyereség miatt is nagyon rosszul járt a magyar lakosság, aminek érvényesítését szerződésben biztosította a külföldi befektetők számára a magyar állam nevében az állami privatizációs és vagyonkezelő szervezet. A hazai energiaágazat magánosításában részt vevő külföldi befektetők egyébiránt olyan nyugat-európai közművállalatok voltak, amelyek maguk is állami, illetve önkormányzati tulajdonban állnak mind a mai napig. Csath Magdolna közgazdász osztotta meg velünk pár hónappal ezelőtt a köztelevízióban azt a figyelemre méltó információt, hogy az elmúlt években több külföldi elemzés is megállapította, ezek a befektetők, kivonva a nyereségüket Magyarországról, a saját országukban arra használták fel azt, hogy saját, hazai fogyasztóik számára olcsóbb szolgáltatást tudjanak adni.
Pécs úttörő szerepre vállalkozott. Precedensértékű bírósági ítéleteket kiharcolva mutat példát a hozzájuk hasonló helyzetbe sodródott önkormányzatoknak, sőt még a kormánynak is, milyen határozottsággal célszerű védeni érdekeinket az ipari katasztrófát okozó alumíniumbárókkal és a profitéhes befektetőkkel szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.