Dalok, amiket mindenki dúdol

Turi Gábor
2011. 04. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellington és az örökzöld dallamívek. Duke Ellingtonról nem túlzás állítani; a világ egyik legelismertebb zongoristájához annak is van köze, aki nem tud róla. A budapesti közönség kedden este nyolctól a Budapest Congress & World Trade Center koncerttermében meg is győződhet róla, hogy zenéje milyen mélyen beszivárgott a hétköznapokba. Amit játszik, mind fülbemászó, populáris jazz. Standardjeivel lépnek be a jazz világába a kezdők, szerzeményei már-már hízelegnek, mégsem blöffölnek. Budapesten is turnézó formációja, a The Duke Ellington Orchestra még csak öt éve játszik együtt, Magyarországon ráadásul most először. Kihagyhatatlan. (K. R.)


Afáma szerint Louis Armstrong menedzsere tréfából találta ki a születésnapja időpontjául sokáig számon tartott, két szempontból (századforduló, amerikai nemzeti ünnep) is jól hangzó, 1900. július 4-i dátumot, életrajzának szorgos kutatói azonban kiderítették, hogy a jazz mindmáig legnagyobb hatású személyisége valójában 1901. augusztus 1-jén látta meg a napvilágot. Az eltérés természetesen nem lehet akadálya az ünneplésnek, mint ahogy teszi azt a Benkó Dixieland Band Louis Armstrong születésének immár szentesített, száztizedik, halálának negyvenedik évfordulója alkalmából két koncerten is: most vasárnap Debrecenben, a Csokonai Színházban, jövő csütörtökön pedig Budapesten, a Művészetek Palotájában.
Ha valaki a jazzben rászolgál a megemlékezésre, Armstrong kétségtelenül az. Nem feltétlenül a széles közönség előtt jobban ismert rekedtes énekhangja, banális dalokat slágerré avató, behízelgő előadói modora miatt. Hanem azért, mert ő volt az, aki a jazzt legjellegzetesebb elemével, a szving ritmussal gazdagította, az addig kollektív improvizációra épülő előadási gyakorlatban meghonosította a szólista státusát, Hot Five és Hot Seven elnevezésű együtteseivel pedig a jazztörténet mérföldkőnek számító felvételsorozatát készítette el az 1920-as években.
A példakép előtt tisztelgő hazai dixielandcsapat műsorában ezek közül is megszólal néhány (mint a Wild Man Blues, a West End Blues, a Royal Garden Blues, a Tiger Rag), de felhangzanak az Armstrong előadásában megszeretett nagy világslágerek is, mint a C’est Si Bon, a La Vie En Rose, a What a Wonderful World, az It’s been a long, long Time, a Hello Dolly. Nincs még egy magyar jazzegyüttes, amelyik sportcsarnokokat volna képes megtölteni estjein. Telt ház várható a MűPa-koncerten is, a hangulatról pedig a két énekes – Micheller Myrtill és Berki Tamás – mellett Papa Fleigh és más jó barátok gondoskodnak, akik különleges előadásmódjukkal színesítik a műsort. Az előbemutatónak számító debreceni fellépés Benkóék jótékonysági sorozatába illeszkedik: az együttes 1994 óta rendszeresen ad koncertet a beteg gyermekek megsegítésére a cívisvárosban. A bevételből ezúttal a Daganatos és Fogyatékos Gyermekek Genetikai Ellátásáért Alapítványt támogatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.