Törvények három hét alatt

Ludwig Emil
2011. 04. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április elsejére virradó éjjel, 1848-ban, az I. Ferenc nevű gőzhajóval megérkezett Pestre báró Eötvös József. Magával hozta az előző napon kelt királyi leiratot, amelyet délelőtt nagygyűlésen ismertettek a Nemzeti Múzeum előtt. Még eleven volt a nép két héttel ezelőtti lelkesedése, sőt a hirtelen radikalizálódott egyetemi ifjúság és az utca izgatott népe március 31-én tüntetésen fejezte ki türelmetlenségét az országgyűlés „szöszmötölése” miatt. Petőfi újsága, a „Márczius 15-ike” vörös respublikával fenyegetett. Le kellett csillapítani a kedélyeket, s az emberek eszéhez vezető legrövidebb út az okos szóval történő, személyes beszéd.
Pedig nem volt miért szégyenkezniük az első magyar polgári törvények megalkotóinak! Március 14-én, rögtön a Kossuth Lajos fogalmazta felirat elfogadása után, az országgyűlés „alkotmány létesítését minden következményeiben” jelölte ki nyilatkozatában a legfontosabb feladatnak. Ki akarták egyenlíteni a polgárok érdekeit és „egy nemzetté forrasztani a haza fiait”. A képviselők az 1789. évi francia nemzetgyűlés példáját követve – mi egyéb mintát találhattak volna? – kijelentették: „magukat nem a külön osztályok, hanem az egész nemzet képviselőinek tekintik”.
Március 17-től fogva szinte éjjel-nappal folyt a törvények megszövegezése. „A mai parlamentáris viszonyokat nézve szinte csudálatos, mennyit dolgoztak, midőn három hét alatt elvégezték mindazon törvényes intézkedéseket, melyek a modern magyar állam alapjául szolgáltak” – írja kerek ötven évvel később Marczali Henrik. Majd így folytatja a nagy idők felidézését: „Munka dolgában a régi diéták sem értették a tréfát, az öreg Deák Antal (Ferenc fivére) eleget panaszkodik, de ez a kitartó fáradozás párját ritkító a parlamentek történetében. Általában megfontolt, érett gondolkodás nyilvánul meg a törvénycikkekben, melyek, ha újítók is, épen nem forradalmiak, hanem kellő tekintettel vannak a conservativ érdekekre. A hibákat sokkal inkább a helyzet okozta, mint a rosszakarat, vagy a belátás hiánya. És ha valakit méltán okolni lehet az elkövetett tévedésekért, az csak a régi rendszer, mely minden javítástól irtózva, szükségessé tette, hogy néhány nap alatt tegyék jóvá századok mulasztását” (Marczali: A XIX. század története, Bp., 1898, II/203. o.).
Megtörtént tehát, amit Kossuth 1846-ban lehetetlennek mondott: a „diétából constituante”, a rendi gyűlésből alkotmányozó nemzetgyűlés lett. A fent idézett nyilatkozat még a régi világgal való összefüggést, illetve az attól való elválást mutatja, a törvénycikkek azonban már a független felelős magyar minisztérium megalakításáról, a népképviseleti rendszerről, az országgyűlés működéséről és hasonló súlyú, sarkalatos teendőkről intézkednek. Eötvös báró, aki előbb Pozsonyban, majd Pesten tudatta a leendő választókkal az új törvényeket, maga is tagja lett az április 7-én hivatalba lépett első kormánynak. Ő lett a vallási és közoktatási ügyek felelőse, Széchenyi gróf a közlekedésért, Kossuth a pénzügyekért, Deák az igazságügyért, Klauzál a földművelésért, iparért és kereskedelemért felelt. Szemere Bertalan lett a belügyi, Mészáros Lázár a hadügyi tárca vezetője, a miniszterelnök: gróf Batthyányi Lajos. „Olyan férfiak voltak, kik tehetség és jellem dolgában méltán hasonlíthatók bármely ország legkiválóbb államférfiaihoz” – írja Marczali.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.