Legyen átlátható a parkolási bevételek felhasználása, városi szinten, különösen Budapesten egységesen és nem kerülethatárok mentén kell kialakítani a szabályozást – írta április közepén hétpontos nyilatkozatában a Levegő Munkacsoport, a Magyar Építési Innovációs Egyesület, az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesülete és a Magyar Környezettudatos Építés Egyesület. A négy szervezet kiemelt célja a városi gépkocsiforgalom csökkentése, a közösségi közlekedés és egyéb alternatív közlekedési eszközök igénybevételének az ösztönzése.
– A jelenlegi, kifejezetten forgalomvonzó parkolási rendszer következménye, hogy nemcsak a fővárosban, de más városokban és nagyobb településeken egyre több zöld területet szüntetnek meg újabb és újabb parkolóhelyek kedvéért – mondta el lapunknak Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Szerinte a városokban mindenképpen fel kell számolni az ingyenes vagy a kedvezményes parkolási lehetőségeket.
Ez Budapesten jelentheti a fizetőövezetek kiterjesztését, de például azt is, korlátoznák a lakossági kedvezményeket. – Ahhoz, hogy élhető legyen Budapest, elsősorban a belvárosban, jobb, ha az itt élők nem is tartanak autót – vélekedett a környezetvédő. Hozzátette: a sokat emlegetett dugódíjat mint szabályozóeszközt is be lehetne vezetni, ez csak elhatározás kérdése.
Fegyverneky Sándor két építési szakmai szervezet elnökeként jegyezte a Főpolgármesteri Hivatalhoz és a Belügyminisztériumhoz eljuttatott nyilatkozatot. Mint kifejtette, a belügyi tárcánál most készülő új országos településrendezési és építési követelmények előírásain enyhítenének. – Az irodaházaknál például teljesen felesleges előírni nagy parkolószámot: az átlagos kihasználtság ötven százalék alatti, a közterületeken mégis egyre többen parkolnak. Ehelyett elsősorban a közcélú mélygarázsok és a P+R parkolók bővítését javasoljuk – fűzte hozzá az előző kormányok idején az országos főépítészi posztot is betöltő szakember.
Más a fővárosban parkolni
Miközben már nemcsak a civilek, hanem Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa is átfogó módosításokat javasol a budapesti parkolás terén, mára eldőlt: Budapesten még hosszú évekig nem lesz egységes parkolási rendszer. A fő- és a tömegközlekedési útvonalakon már a fővárosi Parking Kft. üzemeltet parkolókat, a céget a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi döntése szerint beolvasztják a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-be. A belső pesti és budai kerületek többsége pedig az elmúlt hónapokban vette át a fizetős övezetek működtetését a vitatott korábbi vállalkozásoktól, közöttük a Centrum Parkoló Kft.-től.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint a korábban elképzelt egységes fővárosi parkolási rendszer helyett jelenleg fő céljuk, hogy a megrendelői és ellenőrzői feladatok mellett „parkolásszervezőkké” is váljanak.
A főváros nemrég levélben kereste meg a kerületeket az egységesítés két változatával. Az egyik elképzelés szerint az eddigi kerületi övezetek megmaradnának, viszont a szolgáltatás feltételeit mindenütt azonosan állapítanák meg. A másik a főváros kezébe adná parkolást, a bevételekből mindenki arányosan részesülne, de a költségeket a főváros vonná le. A kerületek viszont azt nem fogadnák el, hogy a főváros még az eddiginél is drágábban üzemeltessen, és csökkenjenek a helyi bevételek.
Fizetünk, de kinek?
A legstabilabb helyzetben Belváros–Lipótváros áll, ahol 1994 óta működik a fővárossal közösen létrehozott Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás. Az ellenőrzés jogát a kerület már korábban visszavette, tavalyi bevételük több mint 840 millió forint volt. A Demszky-korszakban a IX. és a XIII. kerülettel közösen létrehozott Budapesti Önkormányzati Pakolási Társulás (BÖP) a Ferencváros, majd a főváros döntésével megszűnt. Előbbi képviselő-testület ez év januárjától saját cégére, a Ferencvárosi Parkolási Kft.-re bízta a feladatot, a parkolóórák üzemeltetésével, illetve a férőhelyek ellenőrzésével két társaságot (Loux Kft. és E-Kontroll Kft.) közbeszerzéssel bíztak meg. A növekvő bevételek azóta közvetlenül az önkormányzathoz futnak be. Angyalföldön április 4-től már szintén nem az eredetileg a fenti társuláshoz kötődő BÖP Kft., hanem a kerületi tulajdonú Sima Út Kft. „parkoltat”. A többi kerülettel a mobiltelefonon való fizetéssel nem kompatibilis rendszert mára megváltoztatták. Jelenleg az érmés fizetésen kívül közvetlenül telefonon és internetes regisztráció segítségével is lehet fizetni.
Szabadulás a Centrumtól
Józsefvárosban már 2010-től az önkormányzati közterület-felügyelet üzemeltet, és tavaly négyszeres „nyereséget” könyvelhettek el. Terézvárosban a közelmúltban bontották fel a szerződést a Centrum Parkolóval. A VI. kerületben az elmúlt hetekben vezették be az új rendszert, a kerületi vagyonkezelő irányításával. A II. kerületben márciustól a polgármesteri hivatal városrendészeti és környezetvédelmi irodája, Újbudán a kerületi közterület-felügyelet vette át a feladatot. A Hegyvidéken a Centrum szerződéseinek egy része már lejárt, de van olyan terület, ahol a megállapodás 2016-ig szól. A budavári képviselő-testület csupán elvi döntést hozott a még nem létező fővárosi rendszerhez való csatlakozásról, korábbi szerződésük még 2011 novemberéig él. Erzsébetvárosban a parkolási csapdahelyzet feloldásán gondolkodnak. Az előző MSZP-s vezetés ugyanis 2019-ig az egész kerületet a Centrum Kft.-re bízta, a szerződést csak hatalmas kártérítés árán bonthatnák fel.

Ruszin-Szendi "Slava Ukraina" köszöntése csak a jéghegy csúcsa, már a Nemzetbiztonsági Bizottságnál az ügy