Három időpontot is felajánlottam az Alstom cégcsoport francia vezetőjének, akit a hét végéig várok – jelentette ki Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester szerint a tavaly októberben nem teljesítés miatt felmondott, de felerészt kifizetett 65 milliárd forintos szerződés bankgaranciája ügyében ugyan június 8-án hirdet ítéletet a versailles-i bíróság, de a városvezetés egy utolsó esélyt kívánt adni a megegyezésre. – Az üzleti életben és a diplomáciában szokásos időben elküldtük a meghívót, visszajelzést még nem kaptam. Amennyiben nem válaszolnak és el sem jönnek, akkor minden tárgyalás komolytalanná válik, és nagy valószínűséggel nincs más választásunk, mint az új metrókocsi-pályázat kiírása – hangsúlyozta Tarlós István.
A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen is elutasította a kettes metróra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt. A 2006-ban kötött, majd 2008-ban módosított szerződés szerint ezeknek a járműveknek már három éve futniuk kellett volna a kettes vonalon, és a négyes metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. Ehhez képest a francia társaság nemrég elvi engedélyét is elvesztette, mivel lejárt annak a határideje. Emlékezetes, hogy a szerződés felmondása után az Alstom fordult hazája bíróságához, a BKV által követelt több mint 30 milliárd forint ügyében. Ez egyrészt a kifizetett 50 százalékos előleg bankgaranciáját, másrészt a szokatlanul alacsonyan, a 65 milliárd forintos szerződés 10 százalékában megállapított kötbért, a teljesítési garanciát foglalná magában. A franciák azért vihették hazai pályára az ügyet, mert a Hagyó-korszakban történt szerződésmódosítás lehetővé tette, hogy a garanciát vállaló magyarországi bankot lecseréljék egy franciára és egy németre.
Az eredeti szerződést öt évvel ezelőtt Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen folytat büntetőeljárást az ügyben. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már tavaly decemberben a felelősök megnevezését követelte. A civilek szerint a szerződés aláíróin kívül mindenképpen meg kell hallgatni többek között Medgyessy Pétert. Az MSZP volt kormányfője már korábban elismerte, tanácsadó cégének volt kapcsolata az Alstommal.

Amikor a fiúk vödörrel jártak locsolkodni – fotókon a régi idők húsvétjai