Budapestre hívták az Alstom vezetőjét

Még egy lehetősége van az Alstomnak, függetlenül attól, hogy a hét közepén francia bíróság dönt a felmondott metrókocsi-szerződés bankgaranciája ügyében – tudta meg lapunk. A főpolgármester a városházára hívta a cég vezetőjét. Elutasítás esetén szinte bizonyos: a magyar igazságszolgáltatás elé kerül a Demszky-korszak egyik legbotrányosabb ügylete.

2011. 06. 15. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három időpontot is felajánlottam az Alstom cégcsoport francia vezetőjének, akit a hét végéig várok – jelentette ki Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester szerint a tavaly októberben nem teljesítés miatt felmondott, de felerészt kifizetett 65 milliárd forintos szerződés bankgaranciája ügyében ugyan június 8-án hirdet ítéletet a versailles-i bíróság, de a városvezetés egy utolsó esélyt kívánt adni a megegyezésre. – Az üzleti életben és a diplomáciában szokásos időben elküldtük a meghívót, visszajelzést még nem kaptam. Amennyiben nem válaszolnak és el sem jönnek, akkor minden tárgyalás komolytalanná válik, és nagy valószínűséggel nincs más választásunk, mint az új metrókocsi-pályázat kiírása – hangsúlyozta Tarlós István.
A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen is elutasította a kettes metróra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt. A 2006-ban kötött, majd 2008-ban módosított szerződés szerint ezeknek a járműveknek már három éve futniuk kellett volna a kettes vonalon, és a négyes metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. Ehhez képest a francia társaság nemrég elvi engedélyét is elvesztette, mivel lejárt annak a határideje. Emlékezetes, hogy a szerződés felmondása után az Alstom fordult hazája bíróságához, a BKV által követelt több mint 30 milliárd forint ügyében. Ez egyrészt a kifizetett 50 százalékos előleg bankgaranciáját, másrészt a szokatlanul alacsonyan, a 65 milliárd forintos szerződés 10 százalékában megállapított kötbért, a teljesítési garanciát foglalná magában. A franciák azért vihették hazai pályára az ügyet, mert a Hagyó-korszakban történt szerződésmódosítás lehetővé tette, hogy a garanciát vállaló magyarországi bankot lecseréljék egy franciára és egy németre.
Az eredeti szerződést öt évvel ezelőtt Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés megalapozott gyanújával a Nemzeti Nyomozó Iroda ismeretlen tettes ellen folytat büntetőeljárást az ügyben. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már tavaly decemberben a felelősök megnevezését követelte. A civilek szerint a szerződés aláíróin kívül mindenképpen meg kell hallgatni többek között Medgyessy Pétert. Az MSZP volt kormányfője már korábban elismerte, tanácsadó cégének volt kapcsolata az Alstommal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.