Rövidesen újabb pénzügyi vállalkozás ellen indít pert a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) – tudtuk meg a szervezet szóvivőjétől. Binder István kérdésünkre közölte: hamarosan befejeződnek a jogi előkészületek, a keresetlevelet nemsokára postázzák az illetékes bíróságnak. A felügyelet csak az eljárás megindulása után hozza nyilvánosságra az újabb perbe fogott pénzügyi cég nevét, így Binder István csak annyit árult el: a szóban forgó vállalkozás – a PSZÁF álláspontja szerint – jogsértő módszerrel szólította fel ügyfeleit bizonyos lépések megtételére, s ezzel megsértette a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló rendelkezéseket.
A hamarosan meginduló procedúra lesz az ötödik olyan, az ügyfelek széles csoportjainak érdekeit védő per, amelyet a PSZÁF indított bankok, pénzügyi szolgáltatók ellen. A korábban megkezdett közérdekű eljárások közül eddig háromban született ítélet. Az elsőfokú bíróság – a PSZÁF érveit elfogadva – tisztességtelennek nyilvánította a Zee Capital Pénzügyi Szolgáltató Zrt., a New Chance Pénzügyi Szolgáltató Zrt. és az Általános Hitel és Finanszírozási Zrt. egyes általános szerződési feltételeit. A bíróság – egyebek mellett – kifogásolta a Zee Capital azon kitételét, amely korlátozta, hogy az adós feltűnő értékaránytalanság címén megtámadhassa a céggel kötött kölcsönszerződést. A New Chance feltételei közül például nem állta ki a próbát az a szerződési pont, amely előírta, hogy ha a jogszabályok változása miatt a hitelezőnél többletköltség merül fel, azt az ügyfél – felszólításra – köteles haladéktalanul megfizetni. Az Általános Hitel és Finanszírozási Zrt. pedig azt írta bele – visszás módon – a szerződéseibe: miután a hitelező a vételi jog gyakorlásáról szóló nyilatkozatot és felszólítást elküldi a korábban fizetési késedelembe esett ügyfélnek, a polgár köteles az iratok kézhezvételétől számított öt naptári napon belül az ingatlant kiürítve a vevőnek átadni, különben az ingatlan vételára alapján számított napi 3+3 ezreléknek megfelelő díjat kell fizetnie. – A bírósági ítéletek összesen tucatnyi feltételt minősítettek tisztességtelennek, érvénytelennek – összegezte a szóvivő. Információink szerint a pénzügyi szolgáltatók nem fogadták el az elsőfokú döntést, fellebbezést nyújtottak be.
A pénzügyi cégek ügyfelei élénken érdeklődnek a perek állásáról. Binder István elmondása szerint több tucat polgár keresi meg rendszeresen levélben vagy telefonon a PSZÁF ügyfélszolgálatát, azt tudakolva: mikor adhatja be konkrét kártérítési keresetét a pénzügyi szolgáltató ellen. A szóvivő rögzítette: a felügyelet a kétes szerződési feltételek érvénytelenségének, semmisségének megállapításáért indíthat pert. Azt azonban, hogy az utóbb törvénysértőnek nyilvánított kitétel miatt ténylegesen mekkora kár érte az adott ügyfelet, egy újabb, külön eljárásban állapítja meg a bíróság. A kártérítés megítéléséhez ugyanis szükséges lehet tisztázni például, hogy a polgár milyen szerződést kötött, a megállapodás mennyi ideig élt, s a tisztességtelen feltétel miképpen befolyásolta a viszonyokat. Ezt a pert a kárt szenvedett ügyfél indíthatja meg, akinek az eljárásban csak azt kell bizonyítania: mekkora kár érte.
A felügyelet egy bankot is perbe fogott. A PSZÁF álláspontja szerint az AXA Bank Europe SA a jogszabállyal ellentétesen zárja ki az ügyfelekkel szemben saját felelősségét a bankkártyák letiltásából eredő károk miatt. Úgy tudjuk: az AXA ügyének következő, elsőfokú tárgyalását ősszel tartja meg a bíróság.
Orbán Viktor új profilképet állított be a közösségi oldalán