Barkácsláncok vészforgatókönyvei

Az építőipar évek óta tartó zuhanása a barkácspiacot is magával rántotta. Úgy tűnik, a piac minden szereplője előre- menekül. A csökkenő forgalom mellett a szolgáltatások szélesítésével, esetenként a hálózat bővítésével igyekeznek túlélni addig, amíg el nem indul a gazdasági fellendülés.

Hajdú Péter
2011. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vészforgatókönyvek kidolgozásával, áruházbővítéssel, belső átszervezéssel és a szolgáltatási paletta bővítésével igyekeznek túlélni az építőipar évek óta tartó zuhanásához is köthető piaci pangást a hazai barkács-áruházláncok. A gazdasági visszaesésre már 2006 második felében reagáltak a láncok: megindult az árak csökkenése, amely bizonyos esetekben azóta is tart. A 2008-as válság után a házak felújításával kapcsolatos otthoni munkák is háttérbe szorultak, hiszen az élelem, a közüzemi számlák, a kölcsönök törlesztőrészletei, s a ruházkodásra fordított kiadások miatt nemigen volt erre fedezet. Mindezek következtében tavaly mind az öt barkácslánc veszteséget könyvelhetett el.
A helyzetre az áruházak előremeneküléssel válaszoltak. A Bauhaus néhány hete nyitotta meg harmadik magyarországi üzletét, de a Baumax is területbővítésbe ölte a pénzt, amikor megduplázta rákosmenti egységének alapterületét, a soproni, debreceni és miskolci egységét pedig felújította. Korábban ismeretlen szolgáltatások is megjelentek az áruházakban: partnercégekkel burkolást, zuhanykabin- és szekrénybeépítést is vállalnak. Az eladók számát is megnövelték, ugyanakkor felhagytak a kis menynyiségű termékek akciójával. A legtöbb üzlettel rendelkező Obi két kisebb fővárosi áruházat, a Határ útit és a Váci útit szeretné kiváltani a Kőbánya-Kispesten épült új áruházzal, de több új üzlet nyitását is tervbe vette a cég. A Bricostore áruházlánc, bár két évvel ezelőtt még célként fogalmazták meg, hogy minden nagyobb városban jelen lesznek, mióta regionális irányítás alá került a vállalat, alig látható mozdulás. A Praktiker tegnap mutatta be a sajtónak Praktiker 2013 nevű programját, amelynek lényege, hogy újragondolják az üzleti stratégiát, átszervezik a belső folyamatokat. Schlemmer Zoltán értékesítési igazgató lapunknak kifejtette, a program neve is jelzi, komoly bővülésre csak két év múlva számítanak, mert egyelőre pang az építési piac, s felmérésük szerint az embereknek alig ötöde költi el az adóváltozások miatt zsebében maradt pluszpénzt. Meggyőződésük, hogy változtatni kell a kínálaton. Elsődlegesen a meghirdetésre váró energiatakarékos lakásfelújítási programhoz igyekeznek kapcsolódni. Zöldpontokat hoznak létre az áruházakban, ahol tanácsadással is segítik a vásárlók döntéseit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.