Csábító ijesztegetők

Az amerikai gyógyszerügyi hatóság jövőre kötelezővé teszi a képes elrettentő jelzéseket az Egyesült Államokban forgalmazott dohánytermékeken. Ezzel a dohányipar a világ egyik legjelentősebb piacán veszít újabb csatát – gondolhatnánk. Kérdéses azonban e feliratok valós hatása.

Molnár Csaba
2011. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor évekkel ezelőtt kötelezővé tették hazánkban a nagyméretű, szembetűnő figyelmeztető feliratokat a cigarettásdobozokon, az élelmes dohányboltosok pár nap múlva már az ellenszert is árulták. Ízléses, szinte már szép, textilből vagy fémből készített, pontosan a cigarettásdobozokra illő tokok jelentek meg a kirakatokban. Ezek funkciója az volt, hogy elrejtsék a dohányosok szeme elől a közelgő halálukra figyelmeztető közléseket. E jelenség optimizmusra adhatott okot, hisz arra utalt, hogy a szöveg megérintette a megcélzottakat. A mézeshetek azonban elmúlni látszanak, a tokok népszerűsége gyorsan lecsengett. Az emberek hozzászoktak az ijesztgetéshez, valamit tenni kell hát.
A jelenlegi hazai előírások életbelépése előtt csak a szöveg volt kötelező, annak megjelenítését szabadon választhatták meg a dohánygyárak és reklámozóik. Máig emlékezetes e megengedő szabályozás arcpirító eredménye: a citromsárga alapon fehérrel írt mondatok saját és környezetünk egészségéről vagy a nagyítóval is alig kisilabizálható sorok, amelyekhez talán új betűket kellett készíteni, mert a meglévőket túl nagynak ítélték. A hatályos szabályok szerint jelenleg a doboz egyik oldalán a felület legalább harminc, a másikon legalább negyven százalékát elfoglaló fekete-fehér, keretes feliratot kell elhelyezni, és ezt az elárusítóhelyen is ki kell függeszteni.
– E figyelmeztető feliratokat a dohányzásról leszokást támogató komplex társadalmi program részeként érdemes kezelni. Szem előtt kell tartani azonban, hogy az egészségügyi költségvetésnek az efféle tájékoztató jelzések egy fillérjébe nem kerülnek – hívja fel a figyelmet e szabályozás egyik nyilvánvaló előnyére Urbán Róbert, az Eötvös Loránd Tudományegyetem személyiség- és egészségpszichológiai tanszékének munkatársa. – Kutatási eredmények bizonyítják, hogy ezek a feliratok alkalmasak arra, hogy a dohányosokban és a nem dohányosokban is tudatosítsák a kockázatokat. A leszokásról való elgondolkodtatás mellett e feliratok fontos feladata a rászokás megelőzése is.
Erőteljesen befolyásolja a feliratok jellege az emberekre gyakorolt hatásukat. A pszichológus szerint a hazánkban alkalmazott fekete-fehér, keretes feliratok kevéssé hatékonyak. Sok országban – és furcsamód nem csak a legfejlettebb egészségkultúrájúnak tekintett államokban – már évek óta képes címkéket tettek kötelezővé. Kanada, az Egyesült Királyság és Új-Zéland mellett ez a szabályozás van érvényben Brazíliában, Chilében, Thaiföldön, Uruguayban, Jordániában, Iránban, Indiában és Romániában is. Az Egyesült Államok jövőre életbe lépő rendelete így megkésett lépésnek is tekinthető. A képes feliratok többet segíthetnek tehát az egyszerű szövegnél, és nem csak úgy, ahogy azt elsőre gondolnánk.
– A dohánygyárak rengeteget költenek arra, hogy a csomagolással vonzó benyomást keltsenek a megcélzott fogyasztói csoportra. Olyan értékeket – például a férfiasságot vagy éppen a nőiességet – kapcsolnak össze a termékkel, amelyeknek valójában semmi közük hozzá – mondja Urbán Róbert. – A kötelezően nagyméretű, képes címkékkel csökkenthetjük a dohánygyárak marketingkommunikációjának terét. A címkék figyelemfelhívó és félelemkeltő jellege nem is az ismert motívumoknál, főként a daganatos tüdőnél szembetűnő, hanem a kevésbé ismert következményeknél, például az érszűkület miatt amputált láb esetében.
Vizsgálatok alapján úgy véli tehát a szakember, hogy ezeknek a feliratoknak igenis lehet félelemkeltő erejük, de a hatásuk biztosan nem azonnali. A képek segítségével a betegség még valóságosabbá, még közelebbivé válik a fogyasztók számára. Esetleg tudatosul bennük a veszély, gondolkodni kezdenek, és más társadalmi hatásokkal együtt végül a leszokás mellett döntenek. A serdülők kisebb arányban próbálják ki a cigarettát az elrettentő feliratok, különösen a színes képes üzenetek hatására. A fotókkal azokat is el lehet érni, akik kevéssé olvasnak.
Az emberek megkérdezésén alapuló vizsgálatok általában a figyelmeztető feliratok és képek hatásosságát mutatják ki. Ám az effajta felmérésekben kérdéses a résztvevők őszintesége, pláne olyan témában, ahol ennyire egyértelműek a társadalmi elvárások. Kanadában például másfél évvel a képes címkék kötelezővé tétele után a felnőttek hetven, a fiatalok kilencven százaléka hatásos módszernek ítélte a megjelenésüket, és több dohányos állította, hogy kevesebbet füstöl nem dohányzók társaságában. Az Országos Egészségfejlesztési Intézet dohányzásellenes honlapja szerint az intézet által rendelt közvélemény-kutatás kimutatta, hogy a magyarok többsége elolvassa és fel is tudja idézni a szöveget, s a diákok háromnegyedére viszszatartó erővel hat – saját bevallásuk szerint. Sajnos azonban a valós pszichológiai hatást objektív eszközökkel mérő kutatások eredményei igen vegyes képet mutatnak. Szép számban lehet olyanokat találni, akik jószerével hatástalannak ítélték a feliratokat – még a képeseket is.
Az agyi információfeldolgozás folyamatait vizsgálni képes, úgynevezett funkcionális mágneses rezonancián alapuló képalkotó (FMRI) eljárással figyelték például különféle nemzetiségű önkéntes dohányosok agyát, miközben elrettentő feliratokat és képeket mutattak nekik. A várakozással ellentétben egyáltalán nem nőtt meg az agy amygdala nevű, a veszélyekre figyelmeztető részének aktivitása, sem más agyrészeké, amelyekről tudott, hogy az elutasításban és az undor kialakulásában játszanak szerepet. Sőt éppen a nucleus accumbens nevű rész kapcsolt be, amely a vágyódásért felelős. Ilyenformán e címkék esetleg még ellentétes hatással is lehetnek a dohányosokra. Más pszichológusok azt mutatták ki, hogy a dohányosok mélyebbet szívnak a cigarettába, miközben elrettentőnek szánt képeket látnak feltűnni a képernyőn.
Egy további vizsgálat hasonló következtetésekre jutott. Az erős dohányosok, akiknek az életében igen fontos szerepet játszik a cigaretta, bizarr módon kívánatosabbnak ítélték a dohányzást, miután annak halálos voltára figyelmeztető képeket, szövegeket láttak. A kutatók szerint ilyenkor a haláltól való rettegést kordában tartó pszichikai mechanizmus lép életbe náluk, amely a dohányzás élvezetességét sulykolja nekik, ezáltal túlkompenzálva az üzenetek hatását. A dohányzás azonnali élvezettel kecsegtet, miközben veszélyei csak később, a távolinak tűnő jövőben jelentkezhetnek. Ez a kettősség főként a fiatalok döntésének megértésekor fontos. Egyes vizsgálatok szerint számukra a feliratok által sugallt veszély, hasonlóan a motoros száguldáshoz vagy a sziklamászáshoz, bizonyos esetekben még csáberőként is hathat. A Science magazin által megkérdezett szakértők véleménye szerint a szociálpszichológiai kutatások évtizedek óta bizonyítják, hogy a félelemmel operáló üzenetek általában hatástalanok. Az emberek gyorsan megtanulják ignorálni őket.
Különösen érthetetlen a krónikus légzőszervi megbetegedésben szenvedők dohányzása, hiszen náluk a cigarettázás káros hatásai sokkal közvetlenebbek és súlyosabbak, mint másoknál. Az ő leszoktatásukat segítheti elő az új, úgynevezett beteg-együttműködésen alapuló gyógyszer-támogatási rendszer, amint azt lapunknak nyilatkozta Sélleiné Márki Mária, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója. Ennek értelmében a dohányzó asztmások kilencven- helyett csak ötvenszázalékos támogatással juthatnának hozzá gyógyszereikhez.
Persze könnyű lenne e vizsgálati eredményeket azzal lesöpörni az asztalról, hogy a háttérben biztosan a dohánygyárak szponzorációja áll, amelyek így próbálják megakadályozni a szigorúbb feliratok bevezetését. Ennek azonban ellentmond az, hogy Amerikában éppen a Philip Morris dohánygyár az új szabályozás legelszántabb támogatója. Kérdés, hogy ha a dohánygyárak valóban hinnének a képes üzenetek nekik bevételkiesést okozó hatékonyságában, akkor is ennyire lelkesednének-e érte.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által javasolt dohányzásellenes cselekvési tervnek is részét képezik a hasonló feliratok, de emellett több más lépést is szükségesnek ítél. Így fontos a nem dohányzók megvédése a dohányfüsttől, a leszokást segítő, bizonyítottan hatékony gyógyszerek elérhetővé tétele és a dohánygyárak szponzorációs és reklámtevékenységének korlátozása. A legnagyobb sajtófigyelmet azonban a dohányáruk árában lévő adótartalmat érintő javaslat váltotta ki, és ez a tény a lépés hatékonyságát is előre jelezheti.
– Az adóemelés folytán bekövetkező áremelkedésnek van a legbiztosabb hatása. Pontosan meg lehet mérni, hogy ha tíz százalékkal növeljük a cigaretta árát, az négy százalékkal csökkenti a dohányosok arányát. E hatás pedig még kifejezettebb a kevesebb pénzzel rendelkező fiataloknál és az alacsony jövedelműeknél. A dohánygyárak azzal szoktak érvelni e lépés ellen, hogy ezzel csak a feketepiacot segítjük. De ez nem lehet indok ellene. A feketepiac ellen az illetékes állami hatóságok felveszik a harcot – mondja Urbán Róbert. – A másik érvük szerint ezzel csökken a költségvetés adóbevétele. Ez egyszerűen nem igaz. Azokban az országokban, amelyekben kritikus szintre növelték a dohány adóját, a csökkenő fogyasztás hatását kompenzálták a megemelt adók. Az egyetemen egy német hallgatóm mondta egyszer, hogy nálunk nehéz nem dohányozni, mert olcsó a cigaretta.
Miközben a magyarok 78 százaléka itthon is támogatná a képes feliratok bevezetését, máshol már a továbblépést készítik elő. Ausztráliában a jövő évtől csak egyencsomagolású cigarettát lehet eladni. A dobozon nem lehetnek logók, képek, harsány színek. Csak a márkanév (meghatározott kis betűfokozattal, meghatározott helyre nyomtatva) és az egészségügyi kockázatokról szóló közlések. A törvényhozók reményei szerint ez megakadályozza, hogy az emberek vágyott álomvilágot társítsanak a cigaretta fogyasztásához. Az amerikai szabályozással ellentétben ezt a drasztikus intézkedést alig leplezett idegességgel fogadták a dohánygyárak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.