A Curiosityt szállító repülőgép rakterében a robot 2012 augusztusára tervezett, bonyolult leszállási manővereit segítő szerkezeteket is Cape Canaveralba repítette csütörtökön az amerikai légierő – jelentette a Reuters. Az új marsjáró négyszer nagyobb méretű és jóval több tudományos mérőműszerrel rendelkezik mint a NASA két korábban a Marsra küldött felderítő járműve, a Spirit és az Opportunity A Spirit 21 nappal az Opportunity előtt, 2004. január 4-én érkezett a Marsra, ahol hét évet szolgált. A robotautó feladata az volt, hogy a kőzet- és talajminták elemzésével bizonyítékokat találjon a víz egykori marsi jelenlétére. Küldetése 2009 áprilisában ért véget, amikor beragadt egy homokcsapdába. A NASA májusban végleg lemondott a Spiritről. Az Opportunity továbbra is jó állapotban van, így a NASA egyelőre erre a szerkezetre összpontosítja erejét, míg útnak nem indul az új marsjáró.
Az elődeinél jóval robusztusabb felépítésű Curiosity arra a kérdésre keresi a választ, hogy a Marson kialakulhatott-e vagy létrejöhet-e az élet bármilyen formája. A robotot úgy tervezték, hogy legkevesebb egy marsi évet – körülbelül két földi évnek megfelelő időt – töltsön a bolygó egy régiójának feltérképezésével, kutatva az élet nyomai után.
– Túl vagyunk a küldetés tervezési és építési szakaszán, már csak a négy lehetséges leszállózóna helyét kell kijelölnünk – mondta David Gruel, a pasadenai Mars Tudományos Laboratórium vezetője. A NASA egyik felügyelője korábban arra figyelmeztetett, hogy az űrügynökség elszalaszthatja a start ideális időpontját. Ez november 25. és december 18. közé esik, ugyanis ekkor a legkedvezőbb a Föld és a Mars együttállása. A NASA azonban megnyugtatta a szakértőt, érvelésük szerint a program rendben halad, és az év végén útnak indul a marsjárót szállító rakéta.
Bohár Dániel: Idegállapotban darálja a zagyvaságot Magyar Péter