Alakuló ülését megtartotta pénteken a pályázati adminisztráció csökkentésével foglalkozó bizottság a Nemzetgazdasági Minisztériumban.
A szakmai és érdek-képviseleti szervek, valamint a kormányzat illetékeseinek részvételével tartott tanácskozáson ismertették a pályázati bürokrácia visszaszorításával kapcsolatos vitaanyagot, amely egy 400 milliárdos adminisztrációcsökkentő csomag része. Az előterjesztésből kiderül, hogy a túlságosan bonyolult és nehezen értelmezhető dokumentáció miatt sokszor olyan pályázat benyújtására költ egy cég, amelyen esélye sincs nyerni.
Az sem ritka, hogy ellentmondásosak az útmutatók, aminek tisztázása ismét csak pluszidőt és kiadást jelent a vállalkozó számára. Jellemző költségnövelő tényező, hogy sokszor szükségtelen és nagyon sok helyről származó, esetenként többször is bekért dokumentumokkal terhelik a cégeket. De növeli a kiadásokat az is, amikor menet közben módosítanak egy pályázaton, és előbb vagy később esetleg más tartalommal kell beadni a kért anyagot. A vitairat arra is felhívja a figyelmet, hogy külalakkal kell véglegesíteni a pályázati adatlapokat, hogy a lehető legkevesebb legyen a formai hiba.
Az egyik érdek-képviseleti szerv munkatársától származó információnk szerint a résztvevők számos egyéb problémát is fölvetettek, amelyek lassítják, esetenként lehetetlenné teszik a pályázást a kisebb vállalkozások számára. Így nehezményezték, hogy a kombinált mikrohiteleknél a támogatásként kapott összeg mellé felvett hitel előtörlesztését csak ötszázalékos díj fejében tehetik meg a cégek. A tanácskozáson egységes vélemény alakult ki arról, hogy fel kell gyorsítani az adminisztráció csökkentését, illetve meg kell szüntetni azt a gyakorlatot, amely szerint szakmai területenként eltérő módon döntenek a pályázatokról, azaz egységesíteni kell az elbírálás folyamatát minden területen.
Felhívták a kormány képviselőinek figyelmét arra is, hogy a mikrovállalkozások számára gyakorta még mindig nehezen értelmezhetők a kiírások, illetve komoly terhet jelent számukra a pályázatíró cégek kifizetése. A könyvelők egy része pedig extradíjat kér a pályázaton induló cégektől, ami ismét csak rontja a kisebb vállalkozások esélyeit. A résztvevők azt javasolták, hogy a kormányzat tegye általánossá a MAG Zrt. gyakorlatát, amikor minden pályázóval egy delegált szakértő foglalkozik, így ugyanis elkerülhető, hogy az ügyfélszolgálatra kelljen várni, amíg összegyűjti a kért információkat.
A tanácskozáson megemlítették azt is, hogy például a munkahelymegőrző támogatások esetében papíron és elektronikusan is kell adatot szolgáltatni. A kormányzat képviselője válaszul elmondta, már dolgoznak az adatbázisok összekapcsolásán, és záros határidőn belül megszűnnek az ilyen nehézségek. Informátorunk összességében hasznosnak ítélte a találkozót, mert úgy tűnik, a kormány a nehézségek egy részét maga is észrevette, és nyitott a szakmai szervezetek véleményére, amelyet a hét végéig kell eljuttatniuk a minisztériumba, majd újabb egyeztetést követően augusztus végéig állítják össze a végleges adminisztrációcsökkentő csomagot.

Varga Judit nagy bejelentést tett: „Egy hosszú út első mérföldkövéhez érkeztem”