Két sínpárral, részben új nyomvonalon újítják fel és teszik gyorsvasúti közlekedésre is alkalmassá a magyar határtól Fiuméig (Rijeka) tartó vasútvonalat Horvátországban – mondta a horvát vasúttársaság (HZ) személyszállítási üzletágának igazgatósági tagja a távirati iroda érdeklődésére. Mario Musa a Buda– Kanizsa vasútvonal megnyitásának 150. évfordulóját ünneplő hétvégi nagykanizsai rendezvényen beszélt arról, hogy a múlt hónapban megkezdték a mintegy háromszáz kilométeres, Gyékényes–Botovo határátkelőtől a tengerig tartó pálya első szakaszának korszerűsítését. A Kapronca (Koprivnica) és Körös (Krizevci) közötti, nagyjából harminc kilométeres vonal volt eddig a legrosszabb állapotban, ezt horvát állami beruházásként, huszonötmillió eurós ráfordítással másfél év alatt újítják fel.
A horvát tengeri kikötő és Közép-Európa közötti áruszállítás legfőbb vasútvonalának teljes horvátországi rekonstrukciója 3,5 milliárd euróba kerül. A munkálatok finanszírozására európai és kínai érdeklődés is mutatkozik, de a horvátok elképzelése szerint a csatlakozás után európai uniós forrásból modernizálnák a vonalat. A jelenlegi tervek alapján kezdetben 160 kilométeres sebességű haladást tenne lehetővé a felújítás, ennek részeként két sínpárra bővítenék a vonalat, amelyet később még gyorsabb közlekedésre is alkalmassá tennének. A Gyékényestől Zágrábon át az Adriáig tartó vasút egy részét – Károlyvárostól (Karlovac) a tengerig – teljesen új nyomvonalra helyeznék át, a 150 éve hegyvidéken épült jelenlegi szakaszt délről kerülné el az új pálya. Mario Musa hozzátette: a kivitelezésre egyelőre nincsenek pontos határidők kitűzve, mert előbb a finanszírozási hátteret szeretnék megteremteni hozzá.
Prisztás-gyilkosság: ki lehetett a gyilkos?