Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester az Alstom vezetőivel folytatott keddi tárgyalások részleteiről tegnap elmondta: a városvezetés 12 pontos javaslatából tizenegyet elfogadott a francia társaság.
– Egy kérdésre nem találtunk választ a tavaly októberben nem teljesítés miatt felmondott 65 milliárd forintos szerződés ügyében. Ez pedig az úgynevezett vis maior pont, vagyis ha a metrókocsik szállítója nem kap típusengedélyt a szerelvényeire, az nem róható fel neki – mondta a főpolgármester, aki szerint Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója két héten belül jön ismét Budapestre. Ugyanakkor a kettes, illetve a négyes metróvonalakra szánt 22 plusz 15 kocsi ügyében a további döntés a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kezében van. A francia cégvezető a tárgyaláson azt mondta, ha a hatóság jogszerűen kéri a fékrendszer átalakítását, ők megteszik – szögezte le Tarlós István. Az Alstom szerződését tavaly októberben mondta fel a BKV azután, hogy az NKH jogesően elutasította a járművek típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt.
Annyi viszont már bizonyos: Budapesten augusztus 15-e után többé hivatalosan sem loboghat a román színekre hasonlító piros, sárga, kék zászló. A Fidesz–KDNP és a Jobbik fővárosi képviselői szavazatával ugyanis megváltoztatták Budapest zászlaját. Az 1848-as hagyományok alapján az új jelkép: fehér alapon piros és zöld farkasfogak szegélyezte zászló közepén a város hagyományos, oroszlános-griffmadaras címere áll, a tetején a Szent Koronával. A frakciók közül az MSZP és az LMP tiltakozott a „szakmai egyeztetések” hiánya miatt.
A Fővárosi Közgyűlés tegnap további jelentős közlekedésfejlesztési döntéseket is hozott. A képviselők elfogadták az 1-es és a 3-as villamos fejlesztésének utolsó lépését, a csaknem 40 milliárd forintos, EU-támogatású beruházás önrészét.
– A korábbi városvezetés régi ígéretéről a jelenlegi kormány döntött, és bár az átdolgozott programot Brüsszelnek is jóvá kell hagynia, a munkálatok már jövőre megkezdődhetnek – közölte Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezérigazgatója. Az 1-es villamos vonalát a Bécsi út és a Stadionok megálló között 2012-ben felújítanák, 2013 végéig pedig a síneket átvinnék a Lágymányosi hídon a Fehérvári útig, és a 3-as villamos teljes vonalával egy időben befejeznék a teljes rekonstrukciót, magasított peronokkal, füvesített pályatestekkel. A BKK további félmilliárd forintot kapott többek között a Széll Kálmán tér átépítésének megszervezésére, a dugódíj bevezetésének az előkészítésére. A fővárosi cég felel a szintén két éve múlva várható kerékpárkölcsönző rendszer kiépítéséért is.
A képviselők határoztak továbbá a Margit híd felújításának befejező lépéseiről, a falfirka-mentesítési program folytatásáról, a taxidrosztok szabályozásáról, a közműcégeket összefogó BVK Zrt. holdinggá alakításáról. Az egészségügyi javaslatok között elfogadták a Gyurcsány-korszakban a Szent János Kórházhoz csatolt Szent Margit Kórház önállóságának visszaállítását, mielőtt a főváros jövőre átadja az államnak valamennyi hasonló intézményét.

Amikor a fiúk vödörrel jártak locsolkodni – fotókon a régi idők húsvétjai