Két héttel ezelőtt, a montreali Kanadai Nagydíjon Sebastian Vettel az utolsó körben megcsúszott, és így Jenson Button (McLaren) a vizes pályán szó szerint „elhalászta” előle az első helyet, ám Valenciában helyreállt a Forma–1-es világ rendje. Jelesül az, hogy a címvédővel az idén sem tud mit kezdeni a mezőny. Vettel szombaton az idén hetedszer, pályafutása során pedig 22. alkalommal szerezte meg a pole pozíciót, és az erre vonatkozó örökrangsorban a tizedik helyen állva már csak kettővel van lemaradva két egyaránt háromszoros világbajnok legendától, Niki Laudától és Nelson Piquet-től. Az élen Michael Schumacher 68, Ayrton Senna 65 rajtelsőséggel messze jár, utánuk következve Jim Clark és Alain Prost is 33-szor nyert időmérőt, s ők már belátható távolságra vannak a 23 éves némettől. Vettel tegnap úgy vághatott neki az 57 körös Európai Nagydíjnak, hogy egy másik statisztikában bekerülhet a top háromba.
S be is került. Schumacher 2001–2002-ben tizenkilenc, Fernando Alonso 2005–2006-ban tizenöt egymást követő versenyén állt a pódiumon. S most már Vettel mögöttük a harmadik: tavalyról az utolsó kettő, az idén pedig mind a nyolc eddigi versenyen dobogós volt. Mi több, ebből a tíz futamból nyolcat megnyert – az idén kétszer második lett –, így lassan őt is a korszakos egyéniségek közé kell sorolnunk.
Valenciában rajt-cél győzelmet aratott, bő tíz másodperccel előzte meg Alonsót (Ferrari), a végén váltóproblémákkal küszködő csapattársa, Mark Webber (Red Bull) pedig közel fél percet kapott tőle. „Kívülről unalmas futamnak is tűnhetett, de azért fenyegettek hátulról” – fogalmazott felettébb udvariasan a világbajnokságon immár hetvenhét pontos előnnyel vezető Vettel; holott valójában csak mögötte, a második helyért folyt a harc, az is jobbára taktikai mezsgyén.
A szűk élmezőnyben a meglehetősen eseménytelen vonatozást ugyanis mindössze egyetlen igazi előzés törte meg, amikor a 21. körben Alonso a tomboló valenciai publikum előtt elhúzott Webber mellett. Az ausztrál a 30. körben a korábban megejtett kerékcseréjének köszönhetően került újra a spanyol elé, majd a 46. körben Alonso is boksztaktikával szerezte vissza a pozícióját. A negyedik helyre Lewis Hamilton (McLaren), az ötödikre Felipe Massa (Ferrari), a hatodikra Button jött be, s még Nico Rosberg (Mercedes), Jaime Alguersuari (Toro Rosso), Adrian Sutil (Force India) és Nick Heidfeld (Renault) szerzett pontot. Alguersuari a tizennyolcadik helyről indulva lett nyolcadik, Schumacher pedig éppen ellenkező utat járt be: a veterán hétszeres világbajnok a nyolcas rajtkockából startolva tizenhetedikként zárt. Mindehhez hozzátartozik, hogy amikor a 16. körben kerékcsere után a bokszból kijött a pályára, egyből mehetett is vissza a szerelőihez, mert bevallottan saját hibájából ütközött Vitalij Petrovval (Renault), és ezt a Mercedes orrkúpja bánta… A versenyre azonban leginkább azért emlékezhetünk majd vissza, mert csodák csodájára mindenki célba ért, és 24 autót még soha nem intettek le a Forma–1 históriájában.
A világbajnokság állása, pilóták: 1. Vettel 186, 2. Button 109, 3. Webber 109, 4. Hamilton 97, 5. Alonso 87, 6. Massa 42. Csapatok: 1. Red Bull 295, 2. McLaren 206, 3. Ferrari 129, 4. Renault 61, 5. Mercedes 58, 6. Sauber 27.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban