A barokk kincsei Gödöllőn

Grassalkovich Antal nevéről a legtöbbször a később Erzsébet királynénak ajándékozott gödöllői, esetleg a hatvani kastély jut eszünkbe, pedig saját korában sok más területen is meghatározó volt a hatalmas domíniummal rendelkező földesúr ténykedése. A gödöllői kastélyban ezúttal Grassalkovich Antalt mint az egyház mecénását mutatja be egy időszaki kiállítás.

R. Kiss Kornélia
2011. 08. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyilván összefonódik a történet az uralkodó korstílus, a barokk bemutatásával és távolról kapcsolódik (egyházi szálon is) Mária Teréziához, akinek közeli bizalmasa és támogatója volt Grassalkovich Antal. A királynő nemcsak adományozója volt a magyarországi katolikus egyháznak (a kiállításon is látható olyan miseruha és palást, amely az ő bőkezűségét dicséri), hanem ő alapította meg például a Szent István-rendet is, és komoly erőfeszítéseket tett a Szent Jobb hazahozataláért. A korszakra egyébként is jellemző volt a szentek és az ereklyék kultusza: míg Máriabesnyőn leginkább a Mária-kultusz virágzott (egyébként itt is emeltetett barokk kápolnát Grassalkovich Antal), addig Gödöllőn Nepomuki Szent János tiszteletét szerette volna meghonosítani a főúr: ennek a törekvésnek köszönhetjük azt a néhány nagyon szép Nepomuki Szent János-szobrot és egyéb hozzá kapcsolódó emléket, dokumentumot is, amelyek a kiállításon láthatók. A díszes ereklyetartók egyikében a szent csontszilánkjai, más elképzelés szerint a sírjáról származó föld található.
A kor divatjának megfelelően Grassalkovich is beszerzett ereklyéket, a templomi tárgyak elkészíttetésekor pedig a legnevesebb mesterekkel dolgoztatott, láthatunk például néhány olyan monstranciát, amelyeket Szilassy János, a kor jeles ötvöse készített. A kiállítás anyagának nagy részét máskülönben a környékbeli katolikus templomokban, a legtöbbet Vácott őrzik.
A tárlattal párhuzamosan a kastély kertjében is kiállítás nyílt: a fenyőfák között elhelyezett térinstallációk azt mutatják be, ahogy két fiatal képzőművész, Remsey Dávid és Turny Zoltán grafikákban gondolja újra a barokk motívumait, sajátos álomvilágot teremtve meg a rajzokon.
(Kincses templomok – Grassalkovich Antal, a főúri mecénás, 2012. január 29-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.