Élet írta akcióhősök

Egy megrázó, könnyfakasztó vagy épp torokszorító történet, és gyakorlatilag kész a filmes adaptáció. A forgatókönyvírók a háborús eposzok mellett megtörtént katasztrófákról, illetve embert próbáló helyzetekből készítenek elsősorban mozifilmet, mint a tavaly 69 napig egy aknában rekedő, majd csodás módon kiszabaduló chilei bányászok története.

Balogh Roland
2011. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre kezdik el forgatni a 69 napos fogság után tavaly október 13-án kiszabadított harminchárom chilei bányász történetét feldolgozó mozifilmet – jelentették be a minap a chilei bányamunkások jogi képviselői. A most készülő film egyébként az egyik bányász, Victor Segovia visszaemlékezésein alapul, amelyből a Los Angeles Times újságírója, a Pulitzer-díjas Hector Tobar írt könyvet. A chilei bányászok megrázó történetének megfilmesítése azonban nem egyedi eset. Hollywood és a világ filmgyárai ugyanis futószalagon szállítják a valós események alapján készült alkotásokat. A népszerű történetek ugyanis nagy nézőszámot ígérnek, így jó bevételi forrást jelentenek a filmkészítőknek.
A valós események szélesvásznú feldolgozása gyakorlatilag egyidős a filmtörténettel, és már az 1920-as években is készültek ilyen adoptációk. Elég csak Szergej Eisenstein orosz filmrendező 1925-ös Patyomkin páncélosára gondolni, amelyben – az akkori viszonyokat kielégítendő – enyhe kommunista felhanggal mutatja be a cári rezsimmel szembeni 1905-ös oroszországi forradalom egyik epizódját, a Patyomkin legénységének lázadását. Manapság különösen a második világháború eseményeit feldolgozó filmek vezetik az igaz történetekből készült alkotások piacát. Ilyen például a Steven Spielberg rendezte 1998-as Ryan közlegény megmentése, amelynek sikerén felbuzdulva, később két sorozateposzt is készítettek, a normandiai partraszállást követő eseményeket feldolgozó Az elit alakulat és a csendes-óceáni hadszíntér történéseit bemutató A hős alakulat. Nagy nézőszámmal kecsegtetnek az Egyesült Államok vívta modern háborúkban játszódó események is. Ilyen volt például az első öbölháború idejét felidéző, Jake Gyllenhaal mellett Fenyő Ivánt is felvonultató 2005-ös Bőrnyakúak, vagy a Matt Damon főszereplésével vetített Zöld zóna, amely a 2003-as iraki invázióban a nem létező iraki tömegpusztító fegyverek utáni hajszát mutatta be.
A klasszikus értelembe vett háborús mozik mellett a katasztrófafilmek viszik a prímet, mint a híres Titanic elsüllyedését megelevenítő 1997-es eposz vagy az uruguayi rögbicsapat gépének 1972-es andokbeli lezuhanását és a csapat néhány tagjának sikeres megmenekülését feldolgozó 1993-as Életben maradtak című alkotás. Vannak persze népszerű, visszatérő témák, így a legutóbb épp Johnny Depp főszereplésével forgatott Hasfelmetsző Jack-adaptáció, A pokolból. Komoly vitát gerjeszt ugyanakkor, hogy a rendezők miként formálnak meg egy-egy valós karaktert. Így a John Fitzgerald Kennedy elnök gyilkosságával foglalkozó JFK című film kapcsán is sok bírálat érte emiatt Oliver Stone rendezőt. A Japan Today egyik blogján erről vitatkozók szerint gyakorlatilag minden valós személyt megformáló alkotásba bele lehetne kötni, hiszen az egy rendezői koncepció szerint dolgozza fel az eseményeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.