Elpártolt rokonszenv

Mikor kezdődött Széchenyi kultusza? Melyik rendszer milyen Széchenyi-képet alakított ki? Ezekre a kérdésekre is válaszol csütörtökön a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2011. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Széchenyi István kultusza a maga természetességével bontakozott ki és vonult át majd minden történelmi korszakon, hiszen a Kossuth által a „legnagyobb magyarnak” nevezett államférfi nemcsak a modern Magyarország megteremtésében szerzett elévülhetetlen érdemeket, de egyúttal Kemény Zsigmond kifejezésének megfelelően a „legtalányosabb magyar” is volt, akinek megfejtése 1825 óta tart. Széchenyi „hivatalos” tisztelete százéves időszakot ölel fel, hiszen 1860-as halála és 1960-as újraértelmezése között csaknem állandó volt közéleti méltatása. Ám valójában ennél sokkal hosszabb folyamatról van szó, hiszen híres 1830-as felajánlása óta folyton hivatkozunk rá, és igyekszünk megfelelni arra a némileg történelmietlen kérdésre: hogy „mit tenne ma Széchenyi”.
Széchenyit Hitel, Világ és Stádium című munkái és politikai tevékenysége miatt már az 1830-as években szimpátiatüntetésekkel és fáklyászenével ünnepelték. Ebben az évtizedben egymást érték a díszpolgárrá avatások, a felvonulások és diadalmenetek, a csúcspontot pedig az 1840-es nagycenki névnapi köszöntés jelentette, illetve Kossuth híres kijelentésének elhangzása – foglalja össze a korai időszak eseményeit Anka László történész-politológus. Kossuth fellépése és az 1841-es Kossuth–Széchenyi-vita nyomán azonban a rokonszenv elpártolt Széchenyitől. A politikai események gyorsabban pörögtek, amint ő akarta volna, és a liberális ellenzék vezérének radikálisabb törekvései elvették Széchenyi megfontoltabb eszméi elől a levegőt. „Kortársai nehezen értek fel hozzá”, és így általában azok is – Eötvös József, Deák Ferenc, Batthyány Lajos – Kossuthnak adtak igazat, akik különben a lassabb társadalmi átalakulások mellett törtek lándzsát – von mérleget Tőkéczki László tanszékvezető egyetemi tanár (ELTE Bölcsészettudományi Kar).
Miután Széchenyi a reformkor végére elszigetelődött, kormányhivatalt vállalt, majd a Bécs melletti Döbling idegszanatóriumába vonult vissza, a forradalom és szabadságharc megkérdőjelezhetetlen politikai vezetője pedig Kossuth lett, a személye körül kialakult tisztelet korábbi dagálya jelentősen mérséklődött. Széchenyi döblingi éveinek ellenzéki tevékenysége miatt ráadásul a bécsi udvar sem támogatta, hogy hivatalos kultusza legyen, így az önkényuralom éveiben leginkább a „haza bölcsét” megformáló Deák személye került előtérbe.
Ha a széles körű tisztelet nem is volt aktuális, elveinek alapos megfontolása mégis szerepet kapott a szabadságharc leverése után. Annál is inkább – véli a két történész –, mivel a nemzeti tragédia után természetes módon kínálkozott az, hogy a forradalomtól és annak vélhetően gyászos következményeitől már 1841-es, Kelet népe című könyvében óvó Széchenyihez nyúljanak vissza. A regényeiről ismert erdélyi Kemény Zsigmond 1850-ben írott Széchenyi István és Forradalom után című műveiben alaposan foglalkozott a gróf alakjával, amivel megteremtette a későbbi Széchenyi-kultusz alapjait. Hősét Kossuthtal szemben pártok felett álló, kiegyenlítő államférfinak írta le, akinek reformpolitikáját a történelem később igazolta. A gróf 1860-as elhunyta újabb réteggel toldotta meg a kultuszt, hiszen életének dramatizálásához és munkássága kultikussá tételéhez hozzájárult tragikus és sokáig vitatott halála. Ekkor újra kibontakozott a harminc évvel korábban jellemző ünneplése, hiszen ismét a nemzeti összefogás jelképe lett. Széchenyi nagycenki temetésén tízezren, pesti gyászmiséjén nyolcvanezren jelentek meg 1860 áprilisában. Kossuth ekkoriban úgy érezte, hogy e megemlékezések „a Széchenyi-kultusz rőzsekötegei”, amelyek ellene „rakattak a gyűlölet máglyájává”. Arany János viszont Széchenyi halálára írott versében a rá való emlékezést a nemzetet megújító erőnek nevezte.
A dualizmus idején a függetlenségi érzelmű magyar középréteg és a nép többnyire Kossuthot tisztelte, az országot kormányzó konzervatív-liberális elit azonban Széchenyire esküdött. Mégpedig szó szerint, derül ki az Anka László és Gergely András szerkesztésében a tavalyi Széchenyi-emlékév során megjelentetett, Széchenyi-serlegbeszédeket közlő kötetből. Széchenyi 1833-as végrendeletében úgy írt, hogy a Nemzeti Kaszinó aranyserlegét évente az ő emlékezetére ürítsék, s ez 1864 és 1944 között így is történt. Az aranykupa ürítésekor mondott beszédek a Széchenyire való emlékezés állandó rítusává váltak. Az első emlékbeszédben Wenckheim Béla Széchenyit egyszerre reformer és mérséklő államférfinak nevezte, Jókai Mór pedig 1881-ben kijelentette, hogy „ahová néztek, mindenütt Széchenyi szellemével találkoztok”. Ahogyan szaporodtak a kiegyezéses rendszer válságjelenségei, úgy került előtérbe a beszédekben a Széchenyi szelleméhez való visszatérés toposza. Ezt már a kultusz első letéteményese, Török János is felvetette az 1850-es években, fél évszázaddal később azonban megszaporodtak az erre való utalások. A teljes visszatérés meghirdetésének ideje majd az első világháború és a két forradalom után következett el, amikor Szekfű Gyula az 1920-ban kiadott Három nemzedékben úgy ábrázolta Széchenyit, mint aki a nemzet örök géniuszát testesítette meg. Alakjából eltávolította a szabadelvű jegyeket, hogy mint romantikus, „konzervatív reformert” ábrázolhassa – mondja Tőkéczki.
Szekfű Széchenyi-képe meglehetősen konstruált volt, a Bethlen-korszakban megszokott emlegetése pedig a harmincas évek szociális problémáinak hatására ismét kezdett kiszorulni, ráadásul idézetei egyre inkább frázisgyűjteménnyé és üres szóvirággá váltak. 1935-ös Széchenyi-forrás-válogatásában Szekfű is arra panaszkodott, hogy hőse mítosza ellaposodott. 1945-től kezdve aztán Kossuth tisztelete került előtérbe, mivel plebejus politizálása és demokratizmusa közelebb állt a kormányzó pártok szellemiségéhez. Az 1948-as 1848-centenárium megünneplése közben Széchenyit meg sem említették, Petőfit, Táncsicsot és Kossuthot viszont a baloldali pártok képére formálva jelenítették meg. A kora Kádár-rendszerben a rezsim legitimációja érdekében viszont átértékelték a Habsburg Birodalom és Széchenyi történelmi szerepét. A Széchenyi halálának századik évfordulóján, 1960-ban megjelenő akadémiai állásfoglalás a korábbiaknál árnyaltabban ítélte meg az államférfit. Az áthallásos magyarázat szerint ugyanis kompromisszumot kötött a birodalmi realitásokkal, és nem rohant forró fejjel a forradalomba. A pártállam csúsztató történelmi beállítása azonban lehetővé tette, hogy a legutoljára a Klebelsberg-féle kultúrpolitika idején divatos Széchenyi-kutatás újrainduljon. Beszédes tény, hogy Széchenyi naplóinak 1978-as kiadása országos könyvsiker lett.
A Széchenyi-kultusz történetével foglalkozik csütörtökön az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: csütörtök 22.30, szombat 15.30 és szerda 16.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.