Hosszabbak az áramszünetek

Több területen romlott az áramelosztó cégek szolgáltatási színvonala – állapította meg a Magyar Energia Hivatal tavalyi évre vonatkozó vizsgálatában. Több időbe telik például a tervezett munkálatok után a villany visszakapcsolása. Az E.ON két cégét meg is büntette a hatóság.

Dékány Lóránt
2011. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóval tovább tartott tavaly egy, a szolgáltatók által tervezett munkák miatti áramszünet Magyarországon, mint három évvel ezelőtt – többek között ez derült ki a Magyar Energia Hivatal (MEH) áramcégek ellátási színvonalát vizsgáló jelentéséből. Míg ugyanis 2010-ben egy fogyasztóra átlagosan 180 perc jutott, addig 2008-ban még csak 157 percet kellett várnia egy felhasználónak az év során a villany visszakapcsolására. Igaz, a tavalyi érték még mindig jobb, mint a 2009-es, mivel abban az évben átlagosan 198 percre esett ki az áramszolgáltatás a tervezett munkálatok miatt.
A mutató tendenciája is érdekes, hiszen 2005-ben 138 percre csökkent a villamos energia nélkül töltött idő, ám azóta folyamatosan hosszabbodtak ezek a periódusok, mígnem 2009-ben 26 százalékkal nőtt a tervezett munkák miatti áramszünetek hossza. Nem véletlen, hogy a jelentés rámutat: „A tervezett munkák visszakapcsolási arányának nagymértékű elhúzódása miatt célszerű lenne vizsgálatot végezni, figyelembe véve azt is, hogy például az esetek száma lényegesen nem változott.”
A hivatal elemezte azt is, hogy az elosztótársaságok milyen gyorsan szüntetik meg az üzemzavart. Ugyanakkor rámutattak, a villamosenergia-ellátás folyamatosságának mérésére szolgáló mindhárom mutató évek óta tartó javulása megállt 2010-ben. Tavaly egész évet tekintve fogyasztónként átlagosan 1,45 alkalommal volt áramkimaradás. Ennek következményeként egy fogyasztó átlagosan 102 percet töltött áram nélkül üzemzavar miatt. A MEH a dokumentációban eközben leszögezte: a minőségi kritériumokat úgy határozza meg évről évre, hogy azok állandó ösztönzést jelentsenek az energiaipari társaságoknak. Mindez érzékelhető többek közt abban, hogy az üzemzavarok egyre nagyobb részét hárítják el a vállalatok három órán belül. 2010-ben ugyanis az esetek 87,7 százalékában sikerült 180 percen belül maradni, ami rekordnak számít. 2009-re a jelentés 85, 2008-ra pedig 86,5 százalékot mutatott.
A társaságok közül összességében az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. és az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. szerepelt a leggyengébben, ezek az elmúlt három év átlagában nem voltak képesek hozni a minimális minőségi kritériumokat. Előbbinél tavaly fogyasztónként 131 percre, míg utóbbinál 119 percre állt le a szolgáltatás. Emiatt a két társaságnak idén július 1. és december 31. között egy százalékkal kell csökkentenie a rendszerhasználati díjait. A MEH kiemelte, ennek aránya a végfelhasználói tarifán belül fogyasztói csoportonként eltér. Az átlagos lakossági ügyfeleknél a büntetés kilowattóránként 0,14 forintos csökkenést eredményez majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.