Jóval tovább tartott tavaly egy, a szolgáltatók által tervezett munkák miatti áramszünet Magyarországon, mint három évvel ezelőtt – többek között ez derült ki a Magyar Energia Hivatal (MEH) áramcégek ellátási színvonalát vizsgáló jelentéséből. Míg ugyanis 2010-ben egy fogyasztóra átlagosan 180 perc jutott, addig 2008-ban még csak 157 percet kellett várnia egy felhasználónak az év során a villany visszakapcsolására. Igaz, a tavalyi érték még mindig jobb, mint a 2009-es, mivel abban az évben átlagosan 198 percre esett ki az áramszolgáltatás a tervezett munkálatok miatt.
A mutató tendenciája is érdekes, hiszen 2005-ben 138 percre csökkent a villamos energia nélkül töltött idő, ám azóta folyamatosan hosszabbodtak ezek a periódusok, mígnem 2009-ben 26 százalékkal nőtt a tervezett munkák miatti áramszünetek hossza. Nem véletlen, hogy a jelentés rámutat: „A tervezett munkák visszakapcsolási arányának nagymértékű elhúzódása miatt célszerű lenne vizsgálatot végezni, figyelembe véve azt is, hogy például az esetek száma lényegesen nem változott.”
A hivatal elemezte azt is, hogy az elosztótársaságok milyen gyorsan szüntetik meg az üzemzavart. Ugyanakkor rámutattak, a villamosenergia-ellátás folyamatosságának mérésére szolgáló mindhárom mutató évek óta tartó javulása megállt 2010-ben. Tavaly egész évet tekintve fogyasztónként átlagosan 1,45 alkalommal volt áramkimaradás. Ennek következményeként egy fogyasztó átlagosan 102 percet töltött áram nélkül üzemzavar miatt. A MEH a dokumentációban eközben leszögezte: a minőségi kritériumokat úgy határozza meg évről évre, hogy azok állandó ösztönzést jelentsenek az energiaipari társaságoknak. Mindez érzékelhető többek közt abban, hogy az üzemzavarok egyre nagyobb részét hárítják el a vállalatok három órán belül. 2010-ben ugyanis az esetek 87,7 százalékában sikerült 180 percen belül maradni, ami rekordnak számít. 2009-re a jelentés 85, 2008-ra pedig 86,5 százalékot mutatott.
A társaságok közül összességében az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. és az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. szerepelt a leggyengébben, ezek az elmúlt három év átlagában nem voltak képesek hozni a minimális minőségi kritériumokat. Előbbinél tavaly fogyasztónként 131 percre, míg utóbbinál 119 percre állt le a szolgáltatás. Emiatt a két társaságnak idén július 1. és december 31. között egy százalékkal kell csökkentenie a rendszerhasználati díjait. A MEH kiemelte, ennek aránya a végfelhasználói tarifán belül fogyasztói csoportonként eltér. Az átlagos lakossági ügyfeleknél a büntetés kilowattóránként 0,14 forintos csökkenést eredményez majd.
Gyerekei szeme láttára ütötte-verte feleségét egy salgótarjáni férfi