Kár, hogy az irodalom tankönyveket nem Balla Demeter fotóival illusztrálják: ezerszer egyszerűbb lenne közel hozni az irodalmat az ő képeivel. A Kossuth-díjas fotográfus többnyire portrékat készített a művészekről, gyakran az otthonukban, vagy műtermi, „munkahelyi” környezetben, de olyan is előfordul, hogy a tárgyakat beszélteti a képeken: Weöres Sándor és Károlyi Amy szekrénye biztos, hogy a legjelentősebb bútor lehetett a lakásukban, telezsúfolva könyvekkel, limlomokkal, a teáskészlet darabjaival, teremtő rendetlenségben. Kassák Lajosról beszél a komor, mégis tág láthatár, a háztetők és tűzfalak, amelyeket 1971-ben szemlélhetett az ablakából, a költőről mesél Pilinszky fotelje: végtelen, sötét mélységnek tetszik a Balla Demeter-i szemszögből, az alján megnyugtatóan világít egy kéziratos füzet fehérsége, Illyés Gyulának pedig csak a tenyérlenyomatát látjuk, egy súlyos kezet szerteágazó sorsvonalakkal. Pilinszkyről persze portrét is készített a fotóművész, és elkapott olyan legendás pillanatokat is, mint Marina Vlady és Viszockij családias kettőse 1969-ben, egy budapesti lakás hátterén.
Az irodalmi témákon kívül az életmű más szeleteiből készült reprezentatív válogatásnak is helyet adott egy különteremben a Petőfi Irodalmi Múzeum. A vándorló kiállítást, amelynek egyébként a fotográfus nyolcvanadik születésnapja adott apropót, a szervezők igyekeztek a megszokottnál élőbbé tenni azzal, hogy nemcsak szokványos helyszíneken, hanem közösségi terekben, intézményekben, egyszóval a mindennapi életünkben jelenjenek meg a képek. A tárlat ősztől vidéki városok kiállítóhelyein, egyetemi könyvtáraiban, közművelődési központjaiban vendégeskedik majd.
(Balla 80, Petőfi Irodalmi Múzeum, augusztus 20-ig.)

Bán Mór kis híján megnyerette Hunyadival a rigómezei csatát