Kétszázezren látták a műveket

A kiállítás bezárása után, néhány nappal ezelőtt visszaérkeztek a pekingi Kínai Szépművészeti Múzeumban rendezett kortárs magyar művészetet bemutató tárlaton szereplő műtárgyak. Néhány kivétellel, azok ugyanis a múzeum tulajdonába kerülnek. Tóth Norbert, a kiállítás magyar kurátora szerint a bemutató nagy sikert hozott, és komoly folytatás következik.

P. Szabó Ernő
2011. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogyan a közönség, úgy a vendéglátó múzeummés a kínai kulturális tárca képviselői szerint rendkívüli sikert hozott a harminchárom kortárs magyar alkotó több mint háromszáz munkáját bemutató kiállítás Pekingben – idézi föl a művek fogadtatását Tóth Norbert, a budapesti Forrás Galéria igazgatója, a pekingi magyar kiállítás kurátora. Több mint kétszázezren látták a kiállítást három hét alatt, ami átlagosan napi tízezres látogatószámot jelent, s ami még az igen látogatott pekingi múzeum történetében is kiemelkedő eredmény. Fan Dian, a Kínai Szépművészeti Múzeum igazgatója így fogalmazta meg a siker okát: „Most látszik, hogy rendkívül innovatív és előremutató tendenciákat hordoz a magyar művészet… A legígéretesebb folyamatokat itt látom, Kelet-Európában, amelyek valós hagyományokban gyökereznek.” A legnagyobb elismerés hangján nyilatkozott a bemutatóról a kínai szépművészeti akadémia kalligráfiaprofesszora – emeli ki Tóth Norbert –, valamint Prokopp Mária művészettörténész, az ELTE művészettörténeti doktori iskolájának professor emeritusa, aki hallatlan sikernek, a kortárs művészet igazi áttörésének nevezte a tárlatot.
A kínai vendéglátók érdeklődését jelzi, hogy nyolc alkotó, Gyulai Líviusz, Orosz István Kossuth-díjas művészek grafikái, Bátorfi Andrea diasorozata, Mara Kinga és Incze Mózes festményei, Párkányi Péter, Raffai Dávid és Sánta Csaba szobrai Kínában maradnak, azokat ugyanis beválogatták a múzeum európai gyűjteményébe. Ez azt jelenti, jegyzi meg a kurátor, hogy ezeket a munkákat a legmagasabb színvonalúak közé sorolták, a nagy kínai múzeumok nyitva állnak alkotóik előtt. A kiállítással elindult egy folyamat, a többi között az, hogy a művek tudományos feldolgozása utána kínai szakemberek magyar részvétellel – nagy európai gyűjteményük kialakítása során – a magyar anyagot beépítik gyűjteményükbe, azt mintegy gerincként kezelve további országok kortárs művészetének a bemutatásához. Így a közeljövőben nyolc országból akár több száz mű is bekerülhet a múzeum állományába.
A tárlat közvetlen hozadéka az is, hogy a Forrás Galériát meghívták a pekingi Art Expóra, amelyet augusztus 18–22. között 14. alkalommal rendeznek meg a pekingi World Trade Centerben, a belváros közepén, s amelyen az idén Magyarország díszvendégként szerepel. A galéria kiemelt helyen, a bejárattal szemben kapott 135 négyzetméteres standot, a vendéglátók a magyarországi díszvendégséget jelentős összeggel támogatják. Formálódnak egy újabb, jövőre, ezúttal Sanghaj egyik legreprezentatívabb állami múzeumában létrehozandó tárlat körvonalai is, amelyen újabb harminc kortárs magyar művész mutatkozhatna be. E tárlat megrendezését valószínűleg kínai forrásokból fedezik majd, mondja Tóth Norbert, aki szerint külön öröm, hogy ezúttal a pekingi bemutatóénál is szélesebb lehet a spektrum, hiszen a képzőművészek mellett a tervezőgrafika, a fotó, az iparművészet, a design és a divat képviselői is bemutatkoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.