Megszűnő régiók, erősödő megyék

A regionális berendezkedés most már tényleg meg fog szűnni Magyarországon, és nyolc év káosz után kialakítjuk az új, EU-kompatibilis önkormányzati rendszert – jelentette ki lapunknak Szűcs Lajos, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége, valamint a Pest Megyei Közgyűlés elnöke. Leszögezte: nemhogy megszűnnének a megyék, hanem az Orbán Viktor miniszterelnökkel kötött megállapodásuk alapján ide kerül a területfejlesztés teljes körű felügyelete, a döntések előkészítése, a későbbiekben pedig a fejlesztési pénzek elosztása is. A fideszes országgyűlési képviselő szerint az, hogy az állami feladatokat, az intézmények fenntartását ezután az állam látja el, csak megerősíti az önkormányzatokat.<br /><br />Fotó: Máté Péter

2011. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a balliberális kormányok folyamatosan gyengítették, a csőd szélére sodorták a megyei önkormányzatokat, a tavalyi kétharmados győzelem óta Orbán Viktor kormányfő és az érintettek egybehangzóan állítják, megerősítik a megyéket. Erről nemrég megállapodást is kötöttek, külső és belső „jól értesült” körök azonban makacsul hangoztatják az ellenkezőjét. Tisztázzuk: megmarad-
nak-e a megyék, lesznek-e a jövőben is ilyen önkormányzatok?
– Ez már az alaptörvény áprilisi elfogadásával eldőlt. Az alapvetések között szerepel, hogy Magyarország településekre, megyékre és a fővárosra tagozódik. Az, hogy önkormányzati szempontból mi következik, az elmúlt héten a miniszterelnökkel aláírt megállapodás alapján világos: erős felhatalmazással rendelkező új típusú megyei önkormányzat fog működni a következő időszakban.
– A készülő önkormányzati törvény tavasszal ismertetett első koncepciójában is szerepelt már a területfejlesztés mint leendő megyei feladat. Akkor azonban még nem látszódott, hogy szinte a teljes megyei intézményfenntartást az állam, az adott kormányhivatal veheti át.
– Valóban, eddig mind a tizenkilenc megyei önkormányzat alapfeladata közé tartozott a középfokú oktatás, a szociális és az egészségügyi ellátás, a kultúra és a sport jelentős területei. Ezután az intézmény-fenntartói szerepünk háttérbe kerül. Szintén világos és jól látható, hogy a mostani kormány a közigazgatást és az eddig is tisztán állami, de az önkormányzatok által ellátott feladatokat maga kívánja ellátni, és azokat az államháztartáson belül közvetlenül finanszírozni. Települési és megyei szinten csak a tényleges önkormányzati feladatok maradnak. Ugyanakkor a már említett megállapodás kiemelt szerepet szán a megyéknek. Nemcsak a területfejlesztés teljes körű felügyelete, a döntések előkészítése kerül hozzánk, hanem a későbbiekben a fejlesztési pénzek elosztásáról is mi fogunk dönteni.
– Egyes vélemények szerint ehhez nem kellenek választott testületek. Eddig sem voltak. Lehet, hogy ez az alapja annak a híresztelésnek, hogy ha megmaradnak is a megyék, megszűnnek a közgyűlések, és nem lesznek képviselők sem?
– Választott képviselők mindenképpen lesznek, sőt a teljes önkormányzati rendszer és az eddigi választási szisztéma is megújul. Mitől önkormányzat egy önkormányzat? Eddig a megyék valójában települési feladatokat láttak el, az önkormányzathoz köthető lakosság nélkül, hiszen az emberek a településeken élnek. A parlamentben a választási törvények tárgyalásakor megoldást kell találnunk a megyei jogú városok képviseletére is. Az eddigi rendszerben ugyanis az érintett városokban élők nem szavazhattak a megyei közgyűlési listákra, őket ilyen szempontból kihagyták a választásból, holott a lakosság összlétszámába beleszámolták őket.
– Az előző kormányok nem is olyan régen még mindent és gyorsan regionalizálni akartak. A volt közigazgatási hivatalokat összevonták, a nagy kapkodás oda vezetett, hogy éveken át a kutya sem ellenőrizte, törvényesen működnek-e az önkormányzatok. Mi lesz az úgynevezett régiókkal, az ilyen szinten kialakított fejlesztési tanácsokkal?
– A regionális berendezkedés most már tényleg meg fog szűnni Magyarországon. A kormányhivatalok megyei szinten épülnek fel, gyakorlatilag minden közszolgáltatás és az azokhoz kapcsolódó hivatali rendszer megyei alapon rendeződik. Innentől kezdve a területfejlesztés is megyei lesz.
– A rendszerváltozás előtt sokan voltak, akik Moszkva haragjától féltették hazánkat, ha nem idomultunk elvárásaihoz. A változás ellenzői most Brüsszellel fenyegetnek, a demokráciát és az uniós „kompatibilitást” keveslik.
– A regionális tanácsok teljesen átpolitizált szervezetek voltak, az akkori koalíciós pártok saját embereiket ültették különféle pozíciókba, választott, számon kérhető tisztségviselőket nagyítóval sem lehetett találni. A tanács elnöke véletlenül éppen mindig a megyei közgyűlési elnök volt, a többieket pedig valamilyen módon a törvény alapján delegálták. Ősszel a területfejlesztési törvényt is megváltoztatjuk. Annak alapján minden megyében egy nagy legitimitású, választott tisztségviselőkből álló új fejlesztési tanács alakulhat majd meg. A héten itt, a jelenleg még közép-magyarországi régióban folytat megbeszéléseket az Európai Parlament pénzügyi bizottsága. Azt gondolták, hogy a regionális fejlesztési tanácsok részt vesznek a tervezési folyamatban, a döntésben, a programok finanszírozásában és az utóellenőrzésben. Nagyon kellemetlenül éreztük magunkat, amikor el kellett mondanunk, hogy most éppen ennek a rendszernek a kialakításán dolgozunk, holott már lassan a vége felé közeledik az EU 2006-tól 2013-ig tartó fejlesztési időszaka.
– Eddig szinte mindenről az állam döntött, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség mindenható volt…
– Önmagában a kormány is nevesíthetett úgynevezett kiemelt projekteket, amelyekből óriási botrányok lettek. Összesen 8000 milliárd forint elkölthető uniós forrásról beszéltek nekünk éveken át. Az ország nemzeti össztermékének a 49 százalékát megtermelő Közép-Magyarország régiónak ebből a nagy projektekkel együtt alig 500 milliárd forint jutott. Ebben a négyes metró kivételével benne van a legtöbb fővárosi nagy terv, a budapesti útfelújítások, útépítések.
– Hogy látja, rendeződni fog az áldatlan évtizedes vita Pest megye és a főváros fejlesztési pénzeinek az aránytalanságáról?
– Alapvetően megváltozik a helyzet, megszűnik a harc. A Budapest és Pest megye alkotta régió azért volt előnyös a fővárosnak, mert a viszonylagos megyei fejletlenség okán az ő fejlettségük el tudott bújni ebben a költségvetési ciklusban. A főváros a 2014-től kezdődő uniós költségvetési időszakban a megyével közösen, de már egyedül sem részesülhetne azokból a felzárkóztató alapokból, amikből Pest megye viszont részesülhet. Az itteni települések egy része komoly lehetőséget kap majd a fejlődésre, de mindez nem a főváros kárára történik, hanem a Pest megyei emberek előnyére.
– Azért vannak közös dolgaik is. Itt van az egész régió hétéves fejlesztésére rendelkezésre álló keretet is jóval meghaladó nagyberuházás, a négyes metró építése. Az már sokak számára egyértelmű, hogy e metróvonalnak végül az agglomerációt is érintenie kell. Említhetném a fővárost számos megyei településsel összekötő HÉV-vonalak, az elővárosi közlekedés, de az elmúlt hetekben kirobbant Budaörsi úti buszsáv ügyét is, amely Fejér megyében is káoszt okozott.
– Utóbbi eset a legjobb példa arra, hogy miért is kell a területfejlesztést nagyon komoly rendszerbe foglalni. A lényeg, hogy szépen, egymásra épülve, a városok, a megyék és a megyék összességének munkájából végül egy országos területfejlesztési terv jöhessen létre a következő években. Ezzel párhuzamosan kell kiépíteni és működtetni az új, szintén egymásra épülő önkormányzati, illetve az állami közigazgatási rendszert. Itt meg kell jegyezni, hogy az állam által visszavett feladatoknál, a különféle intézményeknél az dolgozók jelentős többsége állami alkalmazott lesz, és az államtól kapja majd a fizetését, amely nem függhet attól, hogy az adott fenntartónak most van-e pénze vagy sem. Amikor mi kezdtük, az volt kiírva az iskola kapuja fölé, hogy állami általános iskola. Ez a helyzet ma sem változott, hiszen az állam ezt a feladatot az önkormányzatokon keresztül látta el.
– A megyék viszont minapi nyilatkozatukban bejelentették „igényüket” arra, hogy továbbra is ellátnák például a szakképzési rendszer, a közgyűjtemények, múzeumok, levéltárak koordinálását. Ez mit jelent, ha a fenntartói szerep már nem a megyéé?
– Ezekben a kérdésekben mindenképpen olyan konzultatív, tervező, döntés-előkészítő szerepet kell kapnunk, hogy az állam és a települések között, ahol ezek a szolgáltatások működnek, élő kapcsolatot teremtsünk.
– Nem beszéltünk még az átadás-átvételnél óhatatlanul felvetődő problémákról, a megyék és az érintett intézmények adósságállományáról.
– Az egész önkormányzati eladósodottság összegszerűen meghaladja az ezermilliárd forintot, a 19 megyénél együttesen nem több a tartozás 130 milliárd forintnál. Egy európai felmérés szerint a megyei önkormányzatok az adottságokhoz képest jól gazdálkodtak. Magyarország egyébként nem éri el az önkormányzati adósság átlagos mértékeként megállapított 5 százalékot. Nálunk a megyék 3–4 százalék között állnak. Mondjunk a 130 milliárdhoz egy másik összeget is. Az elmúlt nyolc évben 178 milliárd forintnyi forrást vont ki az állam a megyei önkormányzatok finanszírozásából. Ha ezt a kettőt párhuzamba állítjuk, akkor kiderül, hogy azok az intézkedések, amit közben a megyei önkormányzatok meghoztak, költséget csökkentettek, intézményeket vontak össze, miközben fejlesztéseket is elvégeztek, azoknak az egyenlege inkább pozitív. Ugyanakkor halaszthatatlan a változás. A mai helyzet nagyon hosszú folyamat eredménye, a nyolc év MSZP–SZDSZ időszaknak a vége, és akkor még nem beszéltünk az évek óta tartó gazdasági válságról.
– A kormánypártokon belül is nagy viták dúlnak az önkormányzati átalakítás részleteiről, az eddigi kedvezmények és hátrányok „újraosztásáról”. A megyékről szóló megállapodást nem kezdhetik ki a változás vesztesei, a pozícióik megtartásában érdekeltek?
– Az őszi időszak legfontosabb része lesz az önkormányzati törvény. A miniszterelnök és a kormány addig minden önkormányzati szereplővel komoly tárgyalásokat folytat egy olyan egységes szemléletű és szerkezetű önkormányzati rendszer kialakítása érdekében, amely levetkőzi ennek az elmúlt 21 évnek a gyermekbetegségeit. Remélhetőleg viszonylag hosszú távon működőképes rendszert építünk ki.
– A balliberális ellenzék a médiatörvény és az alaptörvény után az önkormányzati jogszabályt, s ezzel Magyarországot ismét lejárathatja külföldön. Felkészültek az újabb támadásokra?
– Annyiszor kiáltottak már farkast, hogy mindez egyre érdektelenebb. Azok az emberek, akik a településeken élnek, nem igazán azzal foglalkoznak, hogy ki az ott lévő intézmény fenntartója, hanem hogyan dolgozik. Megkapják-e azt az elvárt színvonalú közszolgáltatást, meg tudnak-e gyógyulni egy egészségügyi intézményben, megfelelő képzésben, oktatásban részesülnek-e az iskolában a gyermekek? Az új törvény próbája is az, hogy végül az emberek mennyire lesznek elégedettek vele. Nekünk az a feladatunk, hogy ezt az elégedettséget minél jobban segítsük.
– Mikor lépnek életbe az új előírások?
– Lesz olyan, amely már 2012. január 1-jétől életbe lép, és az is biztos, hogy egy éven belül megtesszük a szükséges lépéseket, intézkedéseket. Az önkormányzati választáshoz kapcsolódó változtatások jó részét természetesen csak a következő, három év múlva esedékes, viszont már öt évre szóló voksoláson kell alkalmazni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.