Miért kell elszámoltatás?

Szerető Szabolcs
2011. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Debreczeni József csaknem másfél évtizede megjelent, Antall Józsefről szóló könyvében leírta, hogy is nézett ki valójában 1990-ben az átadás-átvétel az utolsó pártállami és az első szabadon választott kormány között. A meghökkentő pályát befutó egykori MDF-es politikus, mostani gyurcsányista közíró szerint a folyamat korántsem zajlott olyan korrekt módon, ahogy azt a kormányzásra készülők a nyilvánossággal közölték. Állítólag a gazdaság valós állapotát sem lehetett megismerni a hátrahagyott anyagokból. Felelősségről sok szó mégsem esett, az MDF nagyvonalúan átsiklott e tény fölött, majd elegánsan hagyta, hogy a reformszocializmus borzalmas öröksége maga alá temesse. Az államszocialista rendszert a gazdasági csődig menedzselők a szakértelem felkent papjaiként tértek vissza a politikai hatalomba. Nem tettek mást, csak a végletekig kihasználták a rendszerváltozás konszenzusát: az előző időszak döntéshozói csupán politikai felelősséget viselnek, amit 1990 tavaszán már el is rendeztek a választók. Hogy hova vezetett a valódi elszámoltatás nélküli első jobboldali kormányzás, mindannyian ismerjük. Fair play díjat az 1994-es választásokon sem osztottak.
Néhány dolgot már rég tudhatunk a Fidesz kiemelt ígéreteként megfogalmazott elszámoltatásról. A mögötte álló szavazótáborban elemi erejű az igénye, illetve a Fidesz e téren bajosan tud anynyit tenni, ami kielégíti a jó okkal türelmetlen társadalom elvárásait, de olyan keveset sem, amit a balliberális érdekkör ne a jogállam, a demokrácia elleni támadásként ábrázolna. A kétharmados felhatalmazás megszerzése azt az érzetet erősítette, hogy nem lesz akadálya az elszámoltatás kíméletlen végigvitelének.
Magyarországon e téren is olyasmik történtek, amik még soha. Számos korábbi kormánytag, állami vezető, politikus állandó vendég a bíróságon, volt minisztert és titkosszolgálati vezetőket gyanúsítottak meg, az ügyészség kérte egy volt miniszterelnök mentelmi jogának felfüggesztését. A korrupció, a hűtlen kezelés, a hivatali visszaélés gyanúját felvető ügyekben született feljelentéseket lehetetlen volna számba venni. A kormánytöbbség, vállalva az ezzel járó zajos konfliktust, a büntetőeljárást egyszerűsítő és gyorsító intézkedéseket hozott. A türelmetlenség mégsem csillapodik, a hiányérzet tapintható, az elszámoltatás pártján állók még várják az áttörést. Anélkül, hogy értékelnénk az eddigi kormányzást az elszámoltatás tükrében, megállapíthatjuk, a folyamat új szakaszához érkezett, amikor az ország 2002 és 2010 közötti, valóban botrányos eladósítása kapcsán a volt szocialista miniszterelnökök és pénzügyminiszterek felelősségét vetette fel az ügyet vizsgáló parlamenti testület.
Az elkövetett politikai bűnre nincs mentség: az 1990-es szocialista örökséget, az országot külső erőknek kiszolgáltató brutális államadósságot többek között az állami vagyon privatizációjával apasztották a kilencvenes évek kormányai; ezt a társadalomra iszonyatos terheket rakó erőfeszítést nullázták le 2002 után a szocialisták. Nem tudni, hogy a hatályos jogszabályok alapján ezért felelősségre vonhatók-e, eddig ilyesmivel senki sem próbálkozott. A visszamenőleges hatályú jogalkotás aligha járható út. Nem csak a kormány sorsát befolyásoló kérdés, hogy jogállami keretek között sikerül-e igazságot szolgáltatni. A legfelső körökig elérő elszámoltatás mindenesetre nem az ötvenes évekhez való visszatérést, hanem a fejlett demokráciák gyakorlatának átvételét jelentené. A törvény előtti egyenlőség megtapasztalása pedig erősítené a jogállamba, az igazságszolgáltatásba vetett bizalmunkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.