Oroszországba, szeretettel

A hidegháború felforrósodásának esetére tervezgetett stratégiai nukleáris csapások jelentős része az Északi-sark felől érte volna az egykori Szovjetuniót. Bár a térség státusa két évtizeddel az időszak lezárulta után ismét felértékelődni látszik, s az amerikai– orosz kapcsolatokban az „újraindítás” meghirdetése ellenére sem lehet áttörésről beszélni, gesztusokból szerencsére nincs hiány: ilyen a jelentős amerikai katonai jelenlét a holnap kezdődő moszkvai légi- és űrhajózási szalonon (MAKSZ).

Zord Gábor László
2011. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Moszkva)

Példa nélkül álló repülést hajt végre Moszkvába az amerikai légierő nemrégiben életre hívott Globális Csapásmérő Parancsnokságának (AFGSC) B–52-es bombázója. A híres-hírhedt veterán harci gép, amelyet az ötvenes-hatvanas években a Szovjetunió elpusztítására terveztek, hála istennek nem azért megy az orosz fővárosba, hogy a neki egykor szánt feladatot
– az atomháborút – teljesítse. Missziója ezúttal katonadiplomáciai jelentőségű. Azt a hagyományt ápolja, amely alapján a hidegháború vége óta kisebb-nagyobb rendszerességgel ellátogatnak egymáshoz az egykori ellenségek (ma legfeljebb ellenlábasok). Az apropóul szolgáló MAKSZ-kiállításra sem először érkeznek amerikai katonai repülőgépek, ám az észak-dakotai Minot légi támaszponton állomásozó nyolc hajtóműves nehézbombázó ezúttal különleges útvonalon – a legrövidebben, s így a leggyorsabbon – repül a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőterére. Ez az Északi-sark felett vezet el, s amint azt az AFGSC szóvivője néhány napja nyilatkozta, első alkalommal kerül sor arra, hogy egy B–52-es így repüljön Moszkvába.
A szóvivő érthető okokból arról nem beszélt, hogy egy esetleges atomháború során hasonló útvonal lett volna a mai AFGSC szerepét egykor betöltő, korabeli Stratégiai Légi Parancsnokság (SAC) több száz B–52-esének is kijelölve. Olyannyira, hogy a bipoláris szembenállás legfeszítettebb éveiben a SAC folyamatos őrjáratot tartott fenn ezekkel a nehézbombázókkal a sarki területek felett. Ezt a gyakorlatot csak azután függesztették fel, hogy több katasztrófa is történt (egy például Grönland fölött), amelyben gépek zuhantak le, emberek haltak meg, és ráadásul atomfegyvereknek is nyoma veszett.
A sarki útvonal nemrégiben más vonatkozásban is felmerült az orosz–amerikai (NATO) relációban. Az afganisztáni háborút kiszolgáló amerikai szállítógépek nem kevés üzemanyagot és üzemórát spórolhatnának meg, ha Oroszország – mint tette azt a vasúti szállítással – rendszeresen engedélyezné annak használatát.
Ami a MAKSZ-ot illeti, az egykor az orosz, illetve a posztszovjet repülőgép- és űrhajózási ipar „házi” seregszemléjének tekintett, kétévenként megrendezett esemény mára teljesen nemzetközivé vált. A 627 regisztrált kiállítócégből 154 külföldi.
Az idei moszkvai aviaszalon persze arról is nevezetes lesz, hogy először mutatkozik be a nagyközönség előtt a majdani orosz ötödik generációs, lopakodó vadászgép prototípusa, a Szuhoj T–50-ese. A becses amerikai vendégek aztán beszámolhatnak a látottakról odahaza is, ahol saját ötödik generációs vadászgépük, az F–22-es egy katasztrófa nyomán repülési tilalom alatt áll, csakúgy, mint készülő kistestvére, az F–35-ös kísérleti példányai. Ha a T–50-es sikert arat, és fejlesztése – részben indiai finanszírozással – jól halad majd, mindez értékes érv lehet számukra, hogy az amerikai államadósság elleni politikai harcot ne a folyamatban lévő, sokmilliárdos vadászgépprogramok kárára vívják meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.