Összegzett látleletek egy láthatatlan országból

Kárpáti György
2011. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tóth Klárának, a magyar dokumentumfilm egyik legelkötelezettebb kritikusának írásaiból jelent meg szöveggyűjtemény, komoly ambícióval: az elmúlt húsz év dokumentumfilmjei és a média kritikus kiadványa kíván lenni. A vállalás hatalmas, a problémakörök sajnos évtizedek óta változatlanok, ám éppen azok folyamatos megoldatlansága miatt fontos, amit A láthatatlan ország felvállal. Ahogy a könyv egyik szerkesztője, Gróh Gáspár bevezetőjében pontosan meg is fogalmazza; a demokratikus Magyarországon és a fogyasztói társadalom korában a dokumentumfilm szerepe megváltozott, jelentősége viszont korántsem csökkent.
Tóth Klára az elmúlt években közölt írásai kalauzként vezetik át az olvasót 1992-től napjainkig a magyar média és dokumentumfilm jelentős állomásain – a teljesség igénye nélkül. Nem is kronologikus emiatt a szövegek közlésének sorrendje, a különféle folyóiratokban, napilapokban közölt anyagokat olyan – összesen hat – hatásos, tematikus fejezetcímek alá rendezték. A kötetet lapozgatva olvashatunk a mozizás átalakulásáról, a Blue Box mozi 1999-es bezárásának körülményeiről. Beszél a Magyar Mozgókép Közalapítvány kilencvenes évekbeli pályázati rendszere átalakulásának hátrányairól, az art mozik nehéz helyzetéről. Konkrét dokumentumfilmeket és hozzájuk kapcsolódó történeteket is megismerünk. Szó esik a Biszku Béláról készült Bűn és büntetlenség című alkotásról, Gulyás János filmjeiről, interjút olvashatunk Elek Judittal a Nagy Imre-filmjeiről. A publicisztikai írások között több kitér a kortárs dokumentumfilm-készítés problematikáira, amelyek közül az egyik legfájóbb kétségtelenül a megjelenési lehetőségek hiánya, a közszolgálati csatornák visszaszoruló szerepvállalása. A technikai fejlődés leegyszerűsíti a filmkészítést, ezért a dokumentumfilmek területén sem elsősorban pénzkérdés jó filmet készíteni. Tóth Klára pedig talál emlékezetes darabokat. Tényfeltáró, múltidéző, társadalomébresztő filmek kerülnek szóba, amelyeknek meglenne, meglehetne a szelepszerepük, ha teret kapnának. A szerző a magyar filmszemlén tartott könyvbemutatóján elmondta, kötetének címe arra utal, hogy a dokumentumfilmekből megismerhető Magyarország egyfajta „láthatatlan kép”, a mai magyar média teljesen más országképet tár a nézők és olvasók elé. Amit egy könyvvel lehet, azt Tóth Klára ezzel a kötettel teljesítette, hogy ismét reflektorfénybe kerülhessenek az eddig elhallgatott problémák, s hogy az állapotfelmérés után változások következhessenek.
(Tóth Klára [szerk.]: A láthatatlan ország – A magyar dokumentumfilm és a média 1992–2010. Magyar Szemle Alapítvány, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.