Elsőként a világon két francia, Sébastien Roubinet és Rodolphe André arra tesz kísérletet, hogy keletről nyugatra átszelje az északi-sarkvidéki jégtakarót Alaszka és a norvégiai Spitzbergák között – jelentette a távirati iroda. A kalandorok két hete indultak útnak. A 36 éves Sébastien Roubinet 2007 óta „flörtöl” az Északi-sarkvidékkel, amikor elsőként tette meg vitorlával az utat az északnyugati átjárón át a Csendes- és az Atlanti-óceán között az általa tervezett, Babouche nevű katamaránon.
A 37 éves Rodolphe André társaságában ismét útnak indult július 14-én az észak-alaszkai Pointe Barrow-ból az Északi-sark felé. Mostani hajóját, a hibrid Ti Babouche-t szintén ő tervezte. Az öt méter hosszú katamaránt sítalpas légpárnákkal, egy árboccal és két vitorlával szerelték fel. Az alaszkai partok és Spitzbergák legnagyobb szigete közötti távolság körülbelül 3000 kilométer, amelyet a két utazó két hónap alatt szeretne megtenni.
– Ez technológiai és sportkihívás is egyben – mondta Roubinet műholdas telefonon adott interjúban. – Július–augusztusban zajlik a jég, víz és jég váltja egymást a jégtakarón. Ultrakönnyű járművünk egyaránt képes hajózni és a jégen siklani, szélerővel közlekedni és vontatható is.
A két férfi minden este megáll, hogy tábort üssön. Ilyenkor gyakran jegesmedvék látogatják meg őket. – Tucatnyi jegesmedvével találkoztunk az indulásunk óta. Voltak izgalmas percek is. Egyszer egy nőstény állt meg a kicsinyeivel egy méterre a táborunktól. Petárdákkal tudtuk rábírni őket a távozásra – mondta Sébastien Roubinet.
A példátlan sarkutazás egyben tudományos expedíció is: elektromágneses szondával állandóan mérik a nyári jégtakaró vastagságát, amelynek olvadása az általános felmelegedés hatására körülbelül harminc éve egyre gyorsul. A terepen végzett mérésekkel egészítik ki a 2010 tavaszán felbocsátott, de csak a sarkvidéki expedíció kezdetekor üzembe helyezett Cryosat II új műhold által gyűjtött adatokat. A Cryosat-programot a jéggel borított területek kiterjedésének, az ott megfigyelhető domborzatnak, tehát a jégfelszín magasságának és így vastagságának vizsgálatára indították. A 720 kilogrammos műhold az Európai Űrügynökség és a szintén európai EADS Astrium együttműködése révén jött létre.
Robbanás volt Budapesten